Pod patronatem "Gazety Pomorskiej" odbyła się niedawno w Toruniu konferencja "Trendy w HR - szukanie przewagi konkurencyjnej firmy". Przekonywano wówczas, że coaching jest skuteczną metodą rozwijania pracowników. Co ma pomóc firmie w odniesieniu sukcesu na coraz trudniejszym rynku.
Coaching to szansa na szybszy awans w pracy
Awłaściwie jest coaching? - To specyficzna forma wspierania pracownika w tym, by wykonywanie przez niego obowiązków było bardziej efektywne - wyjaśnia Joanna Rajang z Bydgoszczy zajmująca się biznesowym coachingiem.
Przeczytaj: Przeczytaj, gdzie można podnieść kwalifikacje i nauczyć się nowego fachu - za darmo!
Coaching rządzi się swoimi prawami. Podstawowa zasada jest taka, że to pracownik odpowiada za cały proces. - On dokonuje zmiany, coach jest tylko kimś kto go wspiera - podkreśla Joanna Rajang. - Poza tym, wykorzystujemy zasoby, czyli umiejętności, które posiada klient.
W procesie coachingowym przeszłość nie ma większego znaczenia. - Interesuje nas efekt. Wyznaczamy razem z pracownikiem cel, który chce osiągnąć i czas, w jakim ma to nastąpić - dodaje Joanna Rajang.Coach wspiera więc klienta w zdefiniowaniu celu i w jego osiągnięciu.
Przeczytaj: Jak szkolić efektywnie?
Czy firmy z Pomorza i Kujaw chętnie korzystają z tej metody?Zdaniem Joanny Rajang dowodem na jej skuteczność są menedżerowie, którzy coraz częściej korzystają coachingu. Tempo ich awansu pokazuje, że warto zainwestować w taki sposób rozwoju. Stają się bardziej efektywni. Oznacza to po prostu tyle, że przynoszą większe zyski dla firmy.
- Taka osoba szybciej pracuje, więcej na przykład sprzedaje - mówi trenerka.
Przyznaje, że firmy z regionu korzystają z tego narzędzia, choć nadal nie jest ich wiele. - Najczęściej pracuję w ten sposób z osobami z Warszawy i z innych dużych miast. Wynika to stąd, że wciaż jest mała świadomość korzyści, jakie płyną z tego procesu - uważa Rajang.
Warto inwestować w coaching pracownika
Najczęściej to prezesi sięgają po to narzędzie. I jeśli widzą jego efektywność, to zapraszają trenera do tego, by wspierał także pracowników.
Największy popyt na tego typu wsparcie zgłaszają głównie firmy handlowe, produkcyjne i usługowe. Tu najprędzej widać efekty, czyli np. zyski ze sprzedaży.
Jedną z takich firm jest bydgoska EGB Investments (jedna z większych w Polsce, które zajmują się windykacją).
Przeczytaj: Praca za dwoje, po godzinach i w weekendy oraz stres - skutkują wypaleniem zawodowym i frustracją
- Coaching stosujemy już od kilkunastu lat - informuje Krzysztof Matela, prezes EGB Investments. - Wynajmujemy zewnętrznych trenerów, mamy też takich, których zatrudniamy na stałe.
Zdaniem Krzysztofa Mateli coaching wspomaga proces rozwoju pracowników. - Warto w nich inwestować, bo to przecież dzięki nim firma się rozwija. Choć nie zawsze od razu widać efekty - uważa prezes.
Koszt? Zależy od kontraktu. Najczęściej proces coach-ingu obejmuje siedem tzw. sesji, które trwają godzinę, półtorej. Za jedno spotkanie trzeba zapłacić od 300 zł do 10 tys. zł.ższe są te prowadzone w języku angielskim dla kadry zarządzającej.
Biznes
