Spis treści
Dzięki obwodnicy powstanie połączenie powiatu włocławskiego z autostradą A1
Budowa obwodnicy Lubrańca w powiecie włocławskim jest już na ostatniej prostej. Wykonawca zrealizował już ponad 80 procent rzeczowego zakresu inwestycji. Przypomnijmy, że inwestycja jest realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy miasta podpisano pod koniec 2020 roku. Wykonawcą jest toruńska spółka Onde. Prace drogowe ruszyły we wrześniu 2022 roku.
- Realizowana w Lubrańcu inwestycja pomoże rozwiązać kilka problemów. Dzięki obwodnicy wyprowadzimy ruch tirów poza miasto, zmniejszymy hałas i zwiększymy bezpieczeństwo mieszkańców. Równocześnie prowadzone są prace przy przebudowie drogi z Lubrańca do Brześcia Kujawskiego. Dzięki temu na początku przyszłego roku powstanie bardzo dobre połączenie powiatu włocławskiego z autostradą A1 – informuje Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.
Na takim etapie są prace związane z budową obwodnicy Lubrańca
Co już udało się zrobić? Na jakim etapie są prace związane z budową obwodnicy Lubrańca?
Od podstaw powstał pięciokilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej omijający Lubraniec od zachodu. Na połączeniu z drogą wojewódzką nr 270 w miejscowościach Borek oraz Lubraniec-Parcele powstały ronda. Wkrótce wykonawca ułoży na jezdniach w obrębie skrzyżowań ostatnią ścieralną warstwę nawierzchni. Prowadzone są też prace brukarskie związane ze ścieżką pieszo-rowerową, którą zaprojektowano wzdłuż centralnej części obwodnicy (w rejonie miejscowości Piaski).
„Gotowy jest również most na Zgłowiączce pomiędzy miejscowościami Borek i Brzezina. To pięcioprzęsłowy obiekt o długości blisko 140 metrów. Wykonawca zamontował bariery i zabezpiecza skarpy przyczółków. Do końca roku planuje także umocnić brzegi rzeki w obrębie mostu. Poza tym cała droga zostanie odpowiednio oznakowana i wyposażona w elementy poprawiające bezpieczeństwo. Zrealizowany zostanie także zielony zakres inwestycji związany z nasadzeniami drzew, krzewów oraz zakładaniem trawników” – informuje Urząd Marszałkowski w Toruniu.
Realizacja całej inwestycji, to koszt ponad 64 mln złotych. Możliwa jest między innymi dzięki środkom unijnym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020. Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2023 roku.
Obwodnica Lubrańca w liczbach
- długość – 5,3 km,
- szerokość jezdni – 8 m z opaskami bitumicznymi,
- szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m,
- wartość inwestycji – 64,43 mln złotych.
Przebudowa drogi łączącej Brześć Kujawski z Lubrańcem
Warto dodać, że przebudowywana jest również droga o długości 7 kilometrów, łącząca Brześć Kujawski z Lubrańcem. Jezdnia jest wzmacniana do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 tony na oś. Dzięki temu będzie zdecydowanie bardziej odporna na powstawanie uszkodzeń i kolein. Trasa zyskuje też pobocza, zatoki autobusowe, nowe oznakowanie i bariery.
„Ta inwestycja jest również współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Łączny koszt przedsięwzięcia szacowany jest na ok. 30 mln zł. Zaawansowanie rzeczowe prac przekracza 55 procent. Zakończenie zadania planowane jest w połowie przyszłego roku” – dodaje Urząd Marszałkowski w Toruniu.
Inne inwestycje drogowe w powiecie włocławskim
Urząd Marszałkowski przypomina też, że obecnie w powiecie włocławskim realizowane są także inne inwestycje drogowe:
- gruntowna przebudowa 5,5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 268 pomiędzy Chodczem i Wolą Adamową (zaawansowane prace);
- modernizacja drogi wojewódzkiej nr 268 od Brzezia do Brześcia o długości 10 kilometrów (podpisana umowa na prace w trybie zaprojektuj i wybuduj);
- modernizacja drogi wojewódzkiej nr 265 z Kowala do granicy województwa (prace na finiszu).
