Zaprezentowany przez Przemysława Czarnka pakiet nowelizujący przepisy dot. szkolnictwa wyższego i nauki ma zagwarantować wolność nauki w Polsce.
- Rozwój nauki polskiej jest warunkiem sine qua non rozwoju państwa polskiego, jego znakomitej przyszłości. Ten rozwój chcemy wzmacniać, chcemy wspomagać rektorów, naukowców, uczelnie w tym, żeby nauka rozwijała się z pożytkiem dla Rzeczypospolitej, dla narodu polskiego - mówił minister Czarnek.
Pakiet Wolności Akademickiej
Zaprezentowany w środę Pakiet Wolności Akademickiej ma zagwarantować wolność debaty akademickiej, wolność nauczania i wolność poglądów. Według Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, proponowany pakiet wprowadzi zmiany prawne umacniające poszanowanie wolności nauczania, wolności słowa, badań naukowych, ogłaszania ich wyników, a także debaty akademickiej z zachowaniem zasad pluralizmu światopoglądowego i przepisów porządkowych uczelni.
Co zawiera pakiet? Przede wszystkim doprecyzowuje on prawa nauczyciela akademickiego. W myśl nowych przepisów nauczyciele nie będą mogli być pociągani do odpowiedzialności za wyrażanie przekonań religijnych, światopoglądowych lub filozoficznych. Dodatkowo nauczyciel będzie musiał zostać poinformowany o poleceniu rozpoczęcia prowadzenia postępowania wyjaśniającego, dotyczącego jego osoby. Na etapie postępowania wyjaśniającego nie będzie możliwe zawieszenie nauczyciela akademickiego.
Nauczyciel akademicki będzie miał prawo skierować zażalenie do komisji dyscyplinarnej przy ministrze, jeśli postępowanie dotyczy wyrażenia przekonań religijnych, światopoglądowych lub filozoficznych - m.in. zakłada pakiet wolności akademickiej, który przygotował resort nauki.
W myśl zaproponowanych przepisów rektor zobowiązany będzie do zapewniania poszanowania wolności nauczania, badań naukowych i ogłaszania ich wyników.
Bardzo istotnym założeniem dokumentu jest też umorzenie wszystkich wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowych przepisów postępowań wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych, które dotyczą wyrażania przez nauczycieli akademickich przekonań religijnych, światopoglądowych lub filozoficznych
