Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cztery kolosy sprawdzą nowy most tramwajowy w Bydgoszczy

(bog)
Konstrukcję mostu wykonano w tzw. systemie węgierskim - po wbudowanych torach mogą jeździć samochody
Konstrukcję mostu wykonano w tzw. systemie węgierskim - po wbudowanych torach mogą jeździć samochody Jarosław Pruss
Czas na próbę generalną nowego mostu tramwajowego na trasie budowanej linii do dworca PKP. Przeprawę testować będą cztery 30-tonowe ciężarówki wypełnione piaskiem.

Ku końcowi zbliżają się prace nad kolejnym fragmentem nowej linii tramwajowej do dworca PKP. Jeszcze w ubiegłym roku zakończono roboty drogowe w rejonie Focha, kilka dni temu udostępniono kierowcom przebudowane skrzyżowanie Dworcowej z ulicą Królowej Jadwigi, a w poniedziałek finalny test przejdzie nowy most tramwajowy.

Przeczytaj także:Budowa mostu tramwajowego w Bydgoszczy z lotu ptaka [zdjęcia]

- W poniedziałek (10 września) od rana, pod okiem inżynierów z Politechniki Gdańskiej, przeprawę będą testować cztery wypełnione piaskiem ciężarówki. Zaplanowano dwa rodzaje testów: statyczne - z rozmieszczonymi w różnej konfiguracji samochodami oraz dynamiczne - z ciężarówkami przejeżdżającymi przez kilkucentymetrowy próg na płycie mostu - tłumaczy Marek Gotowski, właściciel bydgoskiej firmy odpowiedzialnej za budowę i montaż nowej przeprawy.

Specjaliści sprawdzą łącznie kilkadziesiąt parametrów. Główne to: wartość ugięcia przęsła i czas jego powrotu do poziomu sprzed obciążenia, odchylenie pylonu, czy naprężenia kilku z dwunastu lin, na których podwieszono płytę mostu.

O wyniki testów bydgoska firma jest spokojna. - Budowę przeprawy zakończyliśmy już jakiś czas temu, a do zakończenia całego kontraktu zostały nam jeszcze tylko drobne prace kosmetyczne w pobliżu samej konstrukcji - tłumaczy Gotowski.

Przypomnijmy, że przęsło nowego mostu ma 70 metrów długości, szerokość jego pomostu wynosi 14,2 metry, a wysokość pylonu - 34 metry. Ten ostatni trzyma sześć lin zakotwiczonych w ogromnym, betonowym bloku, natomiast, do samego pylonu, na dwunastu linach podwieszono przęsło. Całość zaprojektowano na obciążenie do 30 ton.

Co ciekawe konstrukcja została zaprojektowana i wykonana w tzw. systemie węgierskim. Oznacza to, że w pomost wmontowano dwa tory tramwajowe z możliwością przejazdu po nich samochodów. Do tego jest jeszcze chodnik i ścieżka rowerowa.

Pierwsze tramwaje pojadą po nowej trasie jeszcze w tym roku. Zgodnie z zapowiedziami drogowców dworzec PKP mają obsługiwać dwie linie: "trójka", która będzie kursować do pętli przy Wyścigowej, a za kilka lat aż do Mariampola w Fordonie, oraz powracająca na bydgoskie tory "piątka", która przez Babią Wieś będzie dojeżdżać na Glinki. Wcześniej jednak planuje się oficjalną paradę tramwajów. Szczegóły wkrótce na łamach "Pomorskiej".

Wiadomości z Bydgoszczy

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska