Na biurko burmistrza Sępólna wpłynęła interpelacja wiceprzewodniczącego rady miejskiej Roberta Czerechowskiego w sprawie utworzenia Karty Seniora. Miałaby oferować uprawnienia do zniżek i innych form benefitów dla starszych osób w sferze usług i życia kulturalnego. Takie udogodnienie jest stosowane w wielu polskich miastach i ma ono na celu wsparcie seniorów, aktywizację, wprowadzenie ułatwień i ulg w przestrzeni miejskiej, np. w przejazdach komunikacją miejską, w sferze edukacji, kultury, zdrowia, sportu czy rekreacji.
- Demografia jest nieubłagana, nasze społeczeństwo się starzeje. To nie jest tajemnica. Pomijając kwestie zatrzymywania u nas młodych ludzi i zachęcania do osiedlania się na terenie gminy, chciałbym zwrócić się z pytaniem, czy możliwe jest utworzenie Krajeńskiej czy też Sępoleńskiej Karty Seniora, która mogłaby stać się istotnym narzędziem wspierającym osoby starsze, poprawiającym ich komfort życia oraz aktywizującym ich do korzystania z usług oferowanych przez gminę i lokalnych przedsiębiorców? - proponuje Robert Czerechowski.
Czytaj też:
Radny w swojej interpelacji przedstawia konkretne rozwiązania:
Zniżki w lokalnych sklepach, aptekach, punktach usługowych - Karta Seniora mogłaby uprawniać seniorów do rabatów na zakupy w sklepach spożywczych, odzieżowych, aptekach, a także do zniżek na usługi (np. fryzjerskie, kosmetyczne, medyczne) w ramach współpracy z chętnymi, lokalnymi przedsiębiorcami.
Benefity w instytucjach gminnych - seniorzy mogliby otrzymać benefity przy korzystaniu z takich miejsc, jak Centrum Kultury i Sztuki, Centrum Sportu i Rekreacji, a także na inne wydarzenia organizowane przez gminę.
Ulgi na parkingach -seniorzy posiadający Kartę Seniora mogliby korzystać ze zniżek lub ulg na płatnych parkingach. Pierwsze 30 minut darmowych, jak przy urzędzie, ale też zniżki za parking przy okazaniu karty.
Ułatwienia w organizacji wydarzeń społecznych - Karta Seniora mogłaby umożliwiać dostęp do specjalnych wydarzeń integracyjnych, spotkań towarzyskich, warsztatów czy zajęć rekreacyjnych organizowanych przez gminę lub lokalne organizacje.
- Mam nadzieję, że utworzenie Sępoleńskiej Karty Seniora będzie krokiem w stronę poprawy jakości życia naszych starszych mieszkańców, którzy wnoszą ogromny wkład w życie naszej gminy. Z uwagi na ich rosnące potrzeby, takiego wsparcia nigdy nie jest za wiele - dodaje wiceprzewodniczący.
Aby wdrożyć Sępoleńską Kartę Seniora, niezbędne będzie zorganizowanie programu współpracy z gminnymi jednostkami, lokalnymi przedsiębiorcami i usługodawcami, którzy wyrażą chęć uczestnictwa w projekcie. Taka inicjatywa wymaga również przygotowanie odpowiednich regulacji prawnych oraz procedur, które będą określały sposób wydawania kart i korzystania z benefitów oraz ustalenie formy aplikacji lub rejestracji dla seniorów, którzy będą mogli ubiegać się o kartę. Nie obędzie się też bez przeprowadzenie kampanii informacyjnej wśród seniorów, aby zachęcić ich do korzystania z takiej karty.
Odpowiedź burmistrza ws. Karty Seniora
Burmistrz Sępólna krótko ustosunkował się do interpelacji.
- Temat wymaga szczegółowej analizy. Kwestia wsparcia i aktywizacji osób starszych jest dla nas istotnym zagadnieniem, dlatego w gminie podejmowanie są różnorodne działania na rzecz seniorów. Wprowadzenie Karty Seniora wiąże się z określonymi uwarunkowaniami, zarówno organizacyjnymi, jak i finansowymi, które zostaną przeanalizowane, aby kompleksowo rozpoznać wszystkie aspekty tego zagadnienia - odpowiada Waldemar Stupałkowski.
