Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy trasa S10 między Bydgoszczą a Toruniem przetnie źródliska w puszczy? Na razie nie ma innej decyzji

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Źródliska w Puszczy Bydgoskiej stanowią cenne ekosystemy. Na razie rząd nie przewiduje zmiany przebiegu trasy S10
Źródliska w Puszczy Bydgoskiej stanowią cenne ekosystemy. Na razie rząd nie przewiduje zmiany przebiegu trasy S10 Marek Weckwerth
„Na chwilę obecną nie przewiduje się zmiany wariantu przebiegu drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń” – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

Taka odpowiedź padła na interpelację posła Łukasza Schreibera do premiera Donalda Tuska w sprawie dalszych prac związanych z budową trasy S10.

Bydgoski polityk PiS-u (były członek Rady Ministrów) przypomina, że budowa fragmentu drogi S10 łączącej Bydgoszcz i Toruń to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w województwie kujawsko-pomorskim, dla której wydana została już prawomocna decyzja środowiskowa, podtrzymana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie i dla której rozstrzygnięte są już przetargi.

Zmiana wariantu opóźni inwestycję?

„Ostatnimi czasy pojawiły się jednak głosy działaczy partii Zieloni, wchodzącej w skład Koalicji Obywatelskiej (…), że realizacja drogi S10 w wariancie wskazanym w decyzji środowiskowej zaburzy ekosystem Puszczy Bydgoskiej. Z oczywistych względów cała procedura zmiany wariantu opóźniłaby inwestycję o przynajmniej 2-3 lata, co dla mieszkańców województwa byłoby tragedią, gdyż arteria ta zwana jest nie bez powodu „drogą śmierci“ – napisał autor interpelacji.

Poprosił o odpowiedź na pytania: Czy rząd koalicyjny podtrzymuje chęć dalszej realizacji drogi, czy premier podziela wspomniane wyżej poglądy swoich kolegów z koalicji, działaczy partii Zieloni, a co za tym idzie czy rząd planuje opóźnić przebudowę „drogi śmierci“, zmieniając wariant drogi S10, czy rząd będzie kontynuował przygotowania do realizacji drogi S10 na odcinku Bydgoszcz – Wyrzysk oraz podtrzyma finansowanie tej inwestycji?

Zmiany nie przewiduje się

Paweł Gonciarz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedział że „na chwilę obecną nie przewiduje się zmiany wariantu przebiegu drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń”.

Przyznał, że jest to inwestycja bardzo długo oczekiwana, gdyż stanowi połączenie dwóch największych ośrodków administracyjno – gospodarczych w województwie kujawsko-pomorskim.

To też może Cię zainteresować

Jej realizacja jest w przygotowaniu (wskazał wszakże na S10 na odcinku Bydgoszcz – Wyrzysk) i znajduje się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033), co oznacza, że decyzją Rady Ministrów została skierowana do realizacji.

Gonciarz odpowiedział, że inwestycja jest zgodna z obowiązującymi przepisami, zaś wyboru wariantu preferowanego, dla którego uzyskano decyzję środowiskową, dokonano na podstawie analizy wielokryterialnej, w której oprócz uwarunkowań środowiskowych brane są uwarunkowania techniczne, ekonomiczne czy społeczne.

Dla wszystkich czterech odcinków drogi S10, podpisane zostały umowy z wykonawcami robót budowlanych. Dla odcinków 1, 2 i 3 złożone zostały wnioski do wojewody kujawsko-pomorskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Natomiast dla odcinka 4. planowana data złożenia wniosku o ZRID to kwiecień 2024 roku. Dla odcinków 1, 2 i 3 uzyskano też niezbędne uzgodnienia, w tym branżowe z gestorami sieci, a także z zarządcą terminala intermodalnego.

Będzie nowy dyrektor lasów w regionie

Tymczasem dyrektor generalny Lasów Państwowych odwołał wielu szefów regionalnych, w tym p.o. dyrektora Toruniu - Bartosza Pewniaka. Ten zachował jednak stanowisko zastępcy dyrektora ds. gospodarki leśnej.

19 stycznia br. Bartosz Pewniak wstrzymał wycinkę drzew pod budowę S10 na 2. odcinku przebiegającym przez teren nadleśnictw Bydgoszcz i Solec Kujawski.

Zrobił to niezwłoczne po tym, jak otrzymał informację, że w Naczelnym Sądzie Administracyjnym złożono skargę kasacyjną w sprawie zmiany decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
Wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem złożyła Fundacja JeKo z Solca Kujawskiego.

- Wspomniany, drugi odcinek budowy drogi ekspresowej S10 planowany jest przez olszowe lasy źródliskowe - „Źródliska na Rudach” i „Źródliska na Wypaleniskach”. To cenne przyrodniczo fragmenty Puszczy Bydgoskiej, która usytuowana jest na wydmie śródlądowej – wyjaśniła nam Honorata Galczewska, rzecznik prasowa Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu.

Dodała iż źródliska to nieliczne w tym regionie zasoby wód głębinowych z dużym wypływem wody z warstw wodonośnych (spod wydm – dop. autora). Korzysta z nich zarówno przyroda, jak i człowiek – bogactwo przyrodnicze przekłada się na walory krajobrazowe i rekreacyjne okolicy

Leśnicy z naszego regionu już na etapie opiniowania możliwości przebiegu trasy S10 odnieśli się negatywnie do proponowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – temu, który właśnie jest realizowany, zakładający naruszenie źródlisk.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska