Część dopłat można stracić, gdy na polu są nieprawidłowości. Stawki płatności 2020:
ARiMR jest zobligowana, by kontrolować zasady wzajemnej zgodności minimum 1% rolników składających wnioski o płatności czy pomoc z unijnych funduszy. W jaki sposób wybierani są producenci rolni do kontroli? Typowanie odbywa się metodą ryzyka i losowo.
Ilu rolników kontroluje ARiMR?
Do obowiązkowej kontroli w zakresie wzajemnej zgodności skierowano (bez rolników uczestniczących w systemie dla małych gospodarstw) z tytułu OB/ONW, PRŚ, ZAL (PROW 2007-2013), PRŚK, RE, ZAL (PROW 2014-2020):
- w 2018 roku 7293 rolników
- w 2019 roku 8045 rolników
- w 2020 roku 3738 rolników
Jakie niezgodności stwierdza ARiMR podczas kontroli u rolnika?
"W 2019 roku w 750 gospodarstwach rolnych stwierdzono 1694 niezgodności w zakresie nieprzestrzegania wymagań zawartych w programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu", podaje nam Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
O możliwych karach - zmniejszeniu dopłat piszemy tu:
Stwierdzone w 2019 roku przypadki naruszeń najczęściej dotyczyły:
- 306 naruszeń - brak obliczeń maksymalnych dawek azotu lub niekompletność tych obliczeń,
- 258 naruszeń - nieprzestrzeganie obowiązku przechowywania nawozów naturalnych płynnych i stałych w bezpieczny dla środowiska sposób, zapobiegający przedostawaniu się odcieków do wód i gruntu przez zapewnienie powierzchni nieprzepuszczalnych miejsc do przechowywania nawozów naturalnych stałych lub pojemności przykrytych, w szczególności osłoną elastyczną lub osłoną pływającą, zbiorników na nawozy naturalne płynne, które powinny posiadać szczelne dno i ściany,
- 229 naruszeń – nieprzestrzeganie obowiązku prowadzenia ewidencji zabiegów związanych z nawożeniem azotem lub że jest ona niekompletna,
- 223 naruszeń - zbiornik na płynne nawozy naturalne nie zapewniał możliwości gromadzenia co najmniej 4-miesięcznej produkcji tych nawozów,
- 198 naruszeń – nieprzestrzeganie obowiązku przechowywania planu nawożenia azotem lub obliczeń maksymalnych dawek azotu przez okres 3 lat od dnia zakończenia nawożenia wykonanego na podstawie posiadanego planu nawożenia azotem albo obliczeń maksymalnych dawek azotu,
- 140 naruszeń – nieprzestrzeganie obowiązku przechowywania ewidencji zabiegów, przez okres 3 lat od dnia zakończenia nawożenia wykonanego na podstawie posiadanego planu nawożenia azotem albo obliczeń maksymalnych dawek azotu,
- 56 naruszeń – nieprzestrzeganie w przypadku czasowego przechowywania obornika bezpośrednio na gruntach rolnych obowiązku przechowywania mapy lub szkicu działki, na których zaznaczono lokalizację pryzmy z obornikiem składowanym bezpośrednio na gruncie przez okres 3 lat od dnia zakończenia przechowywania obornika,
- 40 naruszeń – stwierdzono, że roczna dawka nawozów naturalnych wykorzystywanych rolniczo zawierała więcej niż 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych,
- 40 naruszeń – stwierdzono, że rolnik, którego nie dotyczy obowiązek opracowania planu nawożenia azotem, zastosował nawozy w dawkach przekraczających maksymalne ilości azotu działającego ze wszystkich źródeł określone w tabeli 14 załącznika nr 9 do programu działań,
- 32 naruszeń – nieprzestrzeganie zakazu przechowywania kiszonek bezpośrednio na gruncie,
- 27 naruszenia - stwierdzono brak lub niekompletność planu nawożenia azotem opracowanego odrębnie dla każdej działki rolnej,
- 145 naruszeń – pozostałe niezgodności w zakresie nieprzestrzegania wymagań zawartych w programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu.
Jak wspomnieliśmy, liczba rolników skontrolowanych z tytułu obowiązkowej kontroli cross-compliance (wzajemnej zgodnosci) w 2019 roku wyniosła 8045 gospodarzy. U 750 stwierdzono niezgodności w zakresie SMR1 (Ochrona dzikiego ptactwa). To ponad 9% kontrolowanych rolników. Rok wcześniej kontrolowano 7325 rolników, a niezgodności jak wymienione stwierdzono u 426 producentów rolnych (prawie 6%). Kampania kontrolna 2020 roku nie została jeszcze zakończona.
O możliwych karach - zmniejszeniu dopłat piszemy tu:
Dla porównania naruszenia stwierdzone w 2018 roku (łącznie 688 niezgodności w 426 gospodarstwach rolnych) w zakresie nieprzestrzegania wymagań zawartych w programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu. Dotyczyły:
- 164 naruszeń - brak planu nawożenia azotem lub obliczeń maksymalnych dawek azotu,
- 140 naruszeń - zbiornik na płynne nawozy naturalne nie zapewniał możliwości gromadzenia co najmniej 4-miesięcznej produkcji tych nawozów,,
- 120 naruszeń - nieprzestrzeganie obowiązku przechowywania nawozów naturalnych płynnych i stałych w bezpieczny dla środowiska sposób, zapobiegający przedostawaniu się odcieków do wód i gruntu przez zapewnienie powierzchni nieprzepuszczalnych miejsc do przechowywania nawozów naturalnych stałych lub pojemności przykrytych, w szczególności osłoną elastyczną lub osłoną pływającą, zbiorników na nawozy naturalne płynne, które powinny posiadać szczelne dno i ściany,
- 81 naruszeń – nieprzestrzeganie obowiązku prowadzenia ewidencji zabiegów związanych z nawożeniem azotem lub że jest ona niekompletna,
- 38 naruszeń – nieprzestrzeganie zakazu przechowywania kiszonek bezpośrednio na gruncie,
- 35 naruszeń – nieprzestrzeganie w przypadku czasowego przechowywania obornika bezpośrednio na gruntach rolnych obowiązku przechowywania mapy lub szkicu działki, na których zaznaczono lokalizację pryzmy z obornikiem składowanym bezpośrednio na gruncie przez okres 3 lat od dnia zakończenia przechowywania obornika,
- 31 naruszeń – stwierdzono, że roczna dawka nawozów naturalnych wykorzystywanych rolniczo zawierała więcej niż 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych,
- 17 naruszeń – stwierdzono, że rolnik przekazał nawozy naturalne ale nie wykonał obliczeń koniecznych do tego przekazania,
- 62 naruszenia – pozostałe niezgodności w zakresie nieprzestrzegania wymagań zawartych w programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu.
