Design Thinking. Myślenie projektowe. To jest ich hobby!

Agnieszka Domka-Rybka
Nadesłane/SHOPA
Bydgoszcz gościła sympatyków, praktyków i ekspertów Design Thinking, którzy przyjechali z różnych krajów świata.

- Pomysł, aby organizować Polishopa Design Thinking Conference właśnie w Bydgoszczy, wynika z tego, że została w niej założona w 2013 roku Shopa Design Thinking Workspace - wspomina Radek Ratajczak, inicjator przedsięwzięcia. - Shopa jest przestrzenią kreatywną, która skupia osoby zainteresowane metodyką Design Thinking, wzornictwem przemysłowym oraz szeroko rozumianymi innowacjami. Z uwagi na to, że Design Thinking jest coraz silniejszym trendem globalnym, postanowiliśmy, że warto dołożyć cegiełkę do popularyzowania metodyki. Dlatego organizujemy największą konferencję w Polsce poświęconą DT. W tym roku odbyła się po raz czwarty (5-8 czerwca).

Klient wie, czego chce

22 prelegentów przyjechało z różnych zakątków Polski i z zagranicy, np. Wielkiej Brytanii, Szwajcarii czy Stanów Zjednoczonych. Wygłosili 23 wykłady poświęcone Design Thinking - innowacyjnemu i emocjonalnemu spojrzeniu na rozwiązywanie problemów. DT opiera się na połączeniu myślenia kreatywnego, intuicyjnego z analitycznym. Podsumowaniem międzynarodowej konferencji były dwudniowe warsztaty.

Polishopa Design Thinking Bydgoszcz 2017. Polskie firmy nie inwestują w pracowników [foto i wideo]

- Podczas "Challenge Days" mieliśmy przyjemność pracować z przedstawicielami firmy Sokołów, w dwóch odrębnych zespołach nad dwoma różnymi tematami - zdradza Radek Ratajczak. - Pierwszy zespół skupiał się na poprawie doświadczeń klientów, co wiązało się z odwiedzeniem sklepu Sokołowa, obserwacją zachowania klientów, rozmowami z nimi i pracownikami. Staraliśmy się odszukać słabe punkty w procesie robienia zakupów. W efekcie przejścia przez cały proces metodyki Design Thinking, wspólnie zidentyfikowaliśmy elementy, które należy poprawić, aby klienci czuli się możliwie jak najlepiej. Co to za elementy? To wie już tylko firma Sokołów. Teraz czas na ich wdrożenie.

Drugi zespół skoncentrował się na tym, aby wykreować koncept potencjalnego nowego artykułu, który mógłby być produkowany przez Sokołów. Rozmowy były prowadzone z osobami w różnym wieku. Każda z tych grup dostarczyła nam bardzo cennych informacji. Niestety, niczego więcej nie możemy zdradzić.

Warsztaty "Challenge Days" w sposób bardzo szybki i bardzo jaskrawy ukazują, że często źródłem najciekawszych pomysłów nie są sami pracownicy, a ich ostateczny klient, który po prostu wie, czego chce, kiedy i w jakiej formie.

Lego uwalniają kreatywność

"Design Safari" to warsztat połączony z wycieczką poznawczą pozwalający doświadczyć niecodziennych rozwiązań biznesowych (i nie tylko), tworzonych w oparciu o design.

Safari pozwoliło uczestnikom zobaczyć i doświadczyć usług, produktów i przestrzeni, również z punktu widzenia odbiorcy, oraz przeprowadzić rozmowy z użytkownikami i właścicielami. Odwiedzili wiele bydgoskich lokali, które stosują nietypowe podejścia do klientów, jak: Kamienica 12, Strefa czy sklep CeX. Jednym z ciekawych spostrzeżeń było to, jak testuje się nowe miejsca na restauracje, wykorzystując m.in. portale o mobilnej gastronomii.

Z kolei warsztat "Lego Serious Play" odbywał się w siedzibie partnera Polishopy, jakim była Starówka Office przy ulicy Długiej. Tematem był projekt idealnej konferencji. Uczestnicy pracowali z wykorzystaniem specjalnych zestawów klocków Lego.

Z jednej strony, można to uznać za zabawę, ale wykonywanie zadań moderowanych przez trenerów pozwala uwolnić kreatywność. LSP jest narzędziem wspierającym pewność twórczą, umiejętność budowania i opowiadania historii związanej z powstaniem modelu. Praca z klockami uczy również, żeby nie przywiązywać się do rozwiązania, ponieważ zawsze można coś ulepszyć, poprawić, a nawet zbudować rozwiązanie od nowa.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3