Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Długa jazda autem na wakacje jest męcząca. Takie są systemy wspomagające kierowcę

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Niezależnie od tego, czy samochód jest wyposażony w nowoczesny system ostrzegania przed zmęczeniem czy też nie, warto posłuchać głosu rozsądku i na długiej trasie robić przerwy.
Niezależnie od tego, czy samochód jest wyposażony w nowoczesny system ostrzegania przed zmęczeniem czy też nie, warto posłuchać głosu rozsądku i na długiej trasie robić przerwy. Pixabay
Wiele współczesnych samochodów jest już wyposażonych w systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy. Jednym z nich jest kontrola wykrywania symptomów zmęczenia, szczególnie przydatna podczas pokonywania monotonnej trasy (autostrady, drogi szybkiego ruchu).

Kierujący jest wówczas ostrzegany poprzez sygnały dźwiękowe i komunikat na tablicy wskaźników o treści na przykład „Alarm zmęczenia, zrób przerwę”. Taka funkcja z pewnością stanowi dodatkową pomoc, jednak nie zwalnia prowadzącego pojazd z odpowiedzialności.

System wykrywa zwykle ryzyko zmęczenia na podstawie analizy ruchy kierownicą czy manetkami (np. spryskiwaczami szyb, kierunkowskazami etc.), a także czas jazdy bez robienia przerw.

Jeśli włączy się alert, zaleca się niezwłoczny postój na odpoczynek. Spośród innych systemów zamontowanych w samochodzie pomocne w kontekście wykrywania symptomów braku odpowiedniej koncentracji mogą być również na przykład ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu czy o odległości bezpieczeństwa.

To też może Cię zainteresować

Pierwsza funkcja ostrzega kierowcę w przypadku niezamierzonego przekroczenia linii ciągłej lub nieciągłej i uruchamia alarm, jeśli jedna linia zostanie przekroczona bez włączenia kierunkowskazu. Drugi system informuje o odstępie czasowym, jaki dzieli pojazd od auta poprzedzającego, co pomaga w utrzymaniu bezpiecznej odległości.

- Technologia w samochodzie ułatwia prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Jednak kierowca musi pamiętać, że nadal to na nim spoczywa odpowiedzialność. Jeśli czuje, że jest zmęczony, powinien robić regularne postoje, a w skrajnym przypadku przerwać na dłużej podróż, jeżeli istnieje ryzyko zaśnięcia za kierownicą – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Ze statystyk i analiz Unii Europejskiej wynika, że zmęczenie jest głównym czynnikiem w dużej części wypadków drogowych (zakres 10-20 proc.). Kierujący, który prowadzi pojazd po 17 godzinach bezsenności, naraża się na wypadek podwójnie i jest niebezpieczny w takim samym stopniu jak osoba z poziomem alkoholu we krwi wynoszącym 0,05 promila. Zwiększone ryzyko często wynika z połączenia czynników biologicznych, związanych ze stylem życia i pracą.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska