https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Droga S10. Trasa między Bydgoszczą a Toruniem pochłonie 2 miliardy złotych

Marek Weckwerth
Brakuje podstawowych dokumentów planistycznych, by w naszym regionie mogła powstać droga S10.
Brakuje podstawowych dokumentów planistycznych, by w naszym regionie mogła powstać droga S10.
Brakuje podstawowych dokumentów planistycznych, by w naszym regionie mogła powstać droga S10. Na razie nie ma też pieniędzy.

Droga ekspresowa S10 ma łączyć autostradę A6 koło Szczecina przez Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk z trasą S7. Ma zatem przecinać równoleżnikowo (w układzie zachód - wschód) całe województwo kujawsko-pomorskie. To około 150 km.

Według studium techniczno-ekonomicznego, droga ma przebiegać w dużej części po śladzie istniejącej krajowej nr 10. Drogowcy nazywają to trasowaniem nowej drogi. Jej ostateczny przebieg zostanie ustalony po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Studium techniczno-ekonomiczne wykonano w roku 2001, a zatem dawno i trzeba je uaktualnić. Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyjaśnia, że uaktualnienie jest konieczne ze względu na zmieniające się uwarunkowania lokalne i środowiskowe oraz zmiany w obowiązujących przepisach, ze szczególnym uwzględnieniem Prawa ochrony środowiska.

W roku 2010 GDDKiA zleciła przygotowanie kilku opracowań: studium korytarzowego, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i pozostałych materiałów umożliwiających wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach tej inwestycji. Pod uwagę brano odcinek S10 od Wyrzyska przez Bydgoszcz, Toruń do Blinna.
Studium korytarzowe to najprościej mówiąc orientacyjne wyznaczenie przebiegu trasy. W naszym regionie wyznaczono kilka wariantów tego przebiegu. Dopiero po dokładnych analizach zostanie wybrany jeden. Minister Maria Wasiak wspomniała podczas wizyty w Bydgoszczy o możliwości budowy odcinka między tym miastem a Toruniem.

Zdaniem drogowców, taki wariant jest najłatwiejszy do zaplanowania i wykonania, a przede wszystkim najmniej konfliktowy społecznie. To ze względu na przebieg tego właśnie odcinka (około 50-kilometrowego) niemal w całości po śladzie obecnej drogi krajowej nr 10. Będzie tylko minimalna konieczność wchodzenia na prywatne grunty, jako że droga przebiega przez lasy państwowe. Inaczej byłoby na zachód od Bydgoszczy i na wschód od Torunia, gdzie znajduje się wiele miejscowości i pola uprawne. - Obecnie trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym i raportem oddziaływania na środowisko - informuje Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Na kolejne etapy przygotowania inwestycji potrzebne są dodatkowe pieniądze. Na razie ich nie ma.

Gdyby S10 przecięła całe województwo, należałoby na to wydać ok. 6 mld zł. Odcinek Bydgoszcz-Toruń ma kosztować tylko 2 mld. Droga ma być budowana w standardzie dwóch pasów ruchu w jednym kierunku, z przygotowanym terenem na rozszerzenie jej w przyszłości do trzech pasów.

Rozmowa z minister Marią Wasiak w papierowym wydaniu "Gazety Pomorskiej". Zapraszamy do kiosków

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Roman

S10 w rejonie Piły przebiega krótkim odcinkiem przez woj. wielkopolskie. Władze tego regionu nie są więc pewnie zainteresowanepromowaniem tej trasy. Co innego gdyby rzecz dotyczyła modernizacji drogi nr 11. Fakt że to zupełnie inny kierunek ale droga prowadzi w rejonie Poznania i w kierunku bardzo popularnym latem.

G
Gość

teraz bez łapów i malwersacji bedzie tańsza

J
Jan z Bydgoszczy

natężenie ruchu pokazuje,że s 10 w kuj pom powinno zacząć się od odcinka Bydgoszcz Pawłówek do Nakła,  odcinek Stryszek A1 też jest ważny ale ze względu na połączenie z autostradą, ale czy słychać głos Bruskiego czy burmistrza Nakła, śpią ?

D
Darek

S-10 miała być od Piły do Torunia! Szukaliście poparcia u mieszkańców na odcinku Piła -Bydgoszcz, a teraz nawet nic nie wspominają.

l
lisboa

Zamiast wysilac sie na pisanie tego artykulu, i bicie piany przed wyborami, prosciej byloby napisac, ze do tematu drogi S10, powrocimy po 2030 roku !

o
ogr

a Twoja głupota bezcenna :)

Z
ZITowiec

Tak się u nas zachowują politycy i media jak byśmy s5 juz dawno jeździli.

G
Gość
W dniu 20.05.2015 o 08:07, John napisał:

Obietnice Dudy: 292 mld!

Złodziejstwo i korupcja pochłaniają o wiele więcej.

J
John

Obietnice Dudy: 292 mld!

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska