Trwa długo oczekiwany przez mieszkańców remont ulicy Toruńskiej. Niepokoi ich jednak, że ulica mocno się zawęziła. Dlaczego?
- Ulica, szczególnie, przy skrzyżowaniach otrzymuje standardową szerokość 6- 6,5 m - dwa pasy ruchu po 3 - 3,25 m. To porządkuje ruch i poprawia bezpieczeństwo uczestników ruchu na obszarze zabudowanym.
Dlaczego o połowę zwężona zostanie ulica Osnowska i Wałowa? Chełmnianie uważają, że ciężki jest teraz wyjazd - pod kątem i stwarza zagrożenie. Zaś przy ulicy Wałowej parkowali pojazdy.
Wlot ulicy Osnowskiej zbliżony do kąta prostego zdecydowanie poprawia widoczność dla kierowcy wyjeżdżającego z podporządkowanej strony. Zawężamy ulicę Wałową przy skrzyżowaniu z Toruńską, gdzie funkcjonować ma przejście dla pieszych. W ten sposób porządkujemy ruch. Przypominamy też, że w obrębie skrzyżowań i przejść dla pieszych obowiązuje zakaz parkowania.
Martwi mocne zwężenie jezdni na wysokości cmentarza - chodnik jest teraz szerokości pasa ruchu. Zabrano miejsca parkingowe przy cmentarzu - będą tylko cztery stanowiska. We znaki kierowcom da się to utrudnienie zwłaszcza podczas pogrzebów.
Parkingu przed bramą cmentarza nie ruszamy. Znajduje się ona poza pasem drogowym. Funkcjonować ma tam nadal sześć stanowisk. Parkowanie na chodniku było zakazane także przed rozpoczęciem inwestycji. Znak zakazu zatrzymywania obowiązywał od skrzyżowania z Wałową i dotyczył też chodnika. Nowe rozwiązanie to potwierdza. Po prostu budujemy krawężnik tak jak na całej długości ulicy. W toku konsultacji powtarzały się także wnioski o poszerzenie chodnika w tym rejonie. Zawężaliśmy obszar skrzyżowania, które obecnie było wyjątkowo rozbudowane co pogarszało parametry bezpieczeństwa. Cmentarz jest skomunikowany także od innych ulic, gdzie można znaleźć większą liczbę bezpiecznych miejsc postojowych m.in. od ulicy Danielewskiego oraz Klasztornej.
Niektórzy zostali bez wjazdu do garażu czy podwórka - mimo bramy - ze względu na wysokie krawężniki. Nie wiedzą gdzie kierować uwagi. Twierdzą, że zarząd dróg nie chce ich słuchać.
Wszystkie istniejące legalne zjazdy przebudowujemy na własny koszt. Mogą występować tymczasowe utrudnienia, za które przepraszamy mieszkańców. Poziom zjazdów względem nowej nawierzchni zostanie na pewno dostosowany. Jesteśmy otwarci na wszystkie uwagi. Staramy się pomagać w każdej sytuacji, tam gdzie było to możliwe korygowaliśmy rozwiązania nawet w trakcie budowy. Dodatkowe przejście, korekta geometrii łuku na Osnowskiej. Apelujemy jednocześnie o jeszcze kilka tygodni wyrozumiałości.
Co z budową przejść dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Św. Ducha i przy Osnowskiej?
Wprowadzamy zgodnie z wynikiem konsultacji dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości ul. Św. Ducha. Poza tym, przy ul. Osnowskiej od początku zakładaliśmy budowę przejścia dla pieszych.
Co z kratkami odpływowymi na odcinku od mostku nad rzeką Browiną do posesji nr 54 ul. Toruńskiej?
Projekt zakłada poprawę odwodnienia w tym miejscu poprzez budowę ścieku przykrawężnikowego i przechwycenie większej ilości wód opadowych ze skrzyżowań przyległych do ul. Toruńskiej. Na ścieku wykonane zostaną dodatkowe kratki do istniejących studni. Jeszcze na etapie budowy analizujemy możliwość wprowadzenia odwodnienia przechwytującego wodę na odcinku od Fryby w kierunku centrum. Rozwiązanie to uzależnione jest od infrastruktury podziemnej co do sposobu odwodnienia. Nad tym problem pracuje obecnie projektant.
Mieszkańcy dopytują, czy zostaną zamontowane barierki ochronne we wskazanych miejscach?
Barierki i inne elementy zabezpieczające realizowane są w końcowym etapie robót. Projekt zakłada wyposażenie ulicy w bariery rurowe i sprężyste. Mieszkańcy mogą być tego pewni. Zostaną wykonane w sposób uzgodniony w trakcie konsultacji. Na spotkaniu podsumowującym je każdy mógł zapoznać się z projektem. Mówiliśmy też o utrudnieniach związanych z remontem.