Rowery aglomeracyjne przebojem weszły do dużych miast. Teraz zaczynają pojawiać się także w mniejszych miejscowościach. Pod koniec sierpnia 2021 r., w ramach pilotażowego programu, rowery miejskie pojawiły się m.in. na ulicach Nakła. To pierwsze miasto w powiecie nakielskim, które zdecydowało się na taki krok. Głównym atutem takiego rozwiązania, dla miasta walczącego ze smogiem jakim od lat jest Nakło nad Notecią, jest aspekt ekologiczny. Fakt, że to środek komunikacji przyjazny dla środowiska.
Pierwszy pełny sezon rowerowy
Mieszkańcy grodu nad Notecią w ub. r. mogli korzystać z rowerów miejskich od 23 sierpnia do końca października. Zainteresowanie było spore. Jednoślad wypożyczano blisko 4,4 tys. razy. Ten rok jest pierwszym, w którym miejskie jednoślady dostępne będą w Nakle przez cały sezon rowerowy, czyli od marca do późnej jesieni. Początek sezonu napawa optymizmem. Już w pierwszych tygodniach nakielskie rowery miejskie pokonywały w sumie dziennie ponad 100 km.
To Cię może również zainteresować
By jeszcze bardziej zainteresować mieszkańców ofertą organizowane są konkursu. W miniony weekend rozstrzygnięto jeden z nich. Uczestnicy na przełomie kwietnia i maja przejechać musieli rowerem miejskim minimum 5 km. Nagrodą był pamiątkowy medal i bony rabatowe na krytą pływalnię w Nakle.
Liczba stacji od 2021 r. pozostała niezmieniona, jest ich w mieście 10. Ulokowane są m.in. na rynku, przy ratuszu w Nakle, na parkingi przy skateparku, na terenie parkingu przesiadkowego Park & Ride, w pobliżu przystani rzecznej w Nakle, a także na ul. Moniuszki, Kilińskiego (parking) i Powstańców Wielkopolskich.
50 rowerów w gotowości
Za realizację systemu odpowiada firma Roovee. Jej przedstawiciele zapewniają, że nakielski rower to konstrukcja najnowszej generacji, dostosowana do potrzeb mieszkańców grodu nad Notecią. Tak jak rok temu dostępnych jest 50 jednośladów. Wszystkie są wyposażone w koszyczki, a pięć z nich ma dodatkowo przymocowany fotelik dla najmłodszych.
Więcej wiadomości z Nakła i okolic na www.pomorska.pl/naklo[/a]
Minimalna kwota pozwalająca na przejazd to 10 zł. Pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne. Ta opcja cieszyła się w 2021 r. największym powodzeniem (ponad 3,5 tys. przejazdów). Za każdą kolejną minutę zapłacimy 5 groszy. Pozostawienie roweru poza strefą obciążone jest opłatą w wysokości 10 zł. Osoba, która rower pozostawiony poza strefą odstawi na punkt otrzymuje bonus w wysokości 8 zł. Więcej szczegółów dotyczących korzystania z rowerów i wysokości opłat zainteresowani znajdą na stronie internetowej www.nakielskirower.pl
W przyszłości stacje bazowe także poza Nakłem
Już w ub. r. użytkownicy pytali dlaczego wszystkie stacje ulokowane są w mieście. Wyjaśniano wówczas, że pilotażowy charakter przedsięwzięcia wymusza pewne ograniczenia. Padły jednak zapewnienia, iż jest szansa, że w przyszłości stacje rowerowe uruchomione zostaną również poza rogatkami Nakła.
- Lokalizacje stacji rowerowych uzgadniane były z mieszkańcami w ramach ankiet i konsultacji społecznych. W kolejnych latach, w miarę możliwości finansowych, planowany jest montaż kolejnych stacji zlokalizowanych na terenie całej gminy – wyjaśniały władze Nakła.
Na razie jednak tak się nie stało. Tak jak w 2021 r. wszystkie punkty stacjonowania rowerów miejskich znajdują się w obrębie Nakła.
