Dwa finałowe turnieje miały zwiększyć rangę SoN i dostarczyć kibicom dodatkowych emocji. W praktyce idea nie miała jednak wielkiego sensu - w dwudniowej rundzie zasadniczej odbywały się aż 42 wyścigi, które de facto były sprowadzone wyłącznie do roli eliminacji, gdyż miały na celu wyłonienie uczestników barażu i finału, dwóch ostatnich biegów decydujących o końcowej klasyfikacji.
Warto przeczytać
- Czternaście sezonów Chrisa Holdera w Toruniu. Zobacz archiwalne zdjęcia!
- Patryk Dudek w eWinner Apatorze! Toruński klub potwierdził hitowy kontrakt!
- Nie tylko Adrian Miedziński. Żużlowcy Apatora już wcześniej przechodzili do Polonii
- Twarde Pierniki na czele tabeli PLK! Torunianie wygrali z Asseco Arką [zdjęcia]
Od 2022 roku główny turniej SoN będzie jednodniowy, ale żeby impreza nie trwała tylko kilku godzin, zostanie on połączony z półfinałami oraz rywalizacją juniorów. Cały cykl potrwa cztery dni i odbędzie się 27-30 lipca w duńskim Esbjergu. Na środę i czwartek zaplanowane są dwa półfinały z udziałem 14 państw (nie ma w tym gronie Danii, która jako gospodarz od razu jest rozstawiona w finale), na piątek turniej SoN 2 zastępujący dotychczasowe Drużynowe Mistrzostwa Świata Juniorów, a na sobotę wielki finał SoN.
- Nowy format Speedway of Nations skumuluje cztery turnieje rozgrywane w cztery kolejne dni na jednym torze. Taka zasada pozwoli kibicom zebrać się w Danii i wspólnie z innymi fanami z całego świata wspierać swój zespół. Będzie to wyjątkowe doświadczenie, które sprawi, że SoN będzie czymś szczególnym. Każdy wieczór dostarczy wielkiego ścigania, ale już w ciągu dnia nie zabraknie licznych atrakcji - powiedział Francois Ribeiro, szef Discovery Sports Events, nowego promotora rozgrywek.
Główny turniej będzie jednodniowy, ale zasada wyłaniania triumfatora pozostanie bez zmian - po rundzie zasadniczej zwycięzca w dalszym ciągu trafi bezpośrednio do wyścigu o złoto, a zespoły z drugiego i trzeciego miejsca powalczą o awans w barażu. Utrzymana zostaje punktacja 4,3,2,0, która budzi kontrowersje - ma ona promować jazdę parą, ale zarazem w żaden sposób nie premiuje indywidualnego zwycięstwa.
Nowością jest za to zniesienie obowiązku posiadania rezerwowego juniora, który choć raz musi wyjechać na tor. Oprócz podstawowej pary każdy kraj w dalszym ciągu będzie mógł awizować w składzie zawodnika rezerwowego, jednak będzie mógł to być również senior, a tylko od menedżera będzie zależało, czy w ogóle wystartuje on w jakimkolwiek wyścigu.
Osiem czołowych drużyn Speedway of Nations 2022, czyli wszyscy finaliści oraz najlepszy z zespołów, które nie zmieściły się w finale, zapewni sobie prawo startu w reaktywowanym Drużynowym Pucharze Świata, który w 2023 roku odbędzie się w Toruniu.
