Dziesięć przykazań zdrowego serca z okazji Tygodnia dla Serca

demZaktualizowano 
Z okazji zbliżającego się Tygodnia dla Serca warto zrobić zdrowotny rachunek sumienia i poznać 10 przykazań, dzięki którym zmniejszone zostanie ryzyko nadciśnienia i zawału.Aż 46% Polaków każdego roku umiera właśnie z powodu chorób serca. Dlaczego tak się dzieje?- Choroby układu sercowo-naczyniowego, takie jak nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, miażdżyca to najpopularniejsze schorzenia cywilizacyjne występujące w Polsce. Główne czynniki wpływające na ich występowanie to zbyt mała aktywność fizyczna, siedzący tryb życia i pracy oraz nieracjonalny sposób odżywiania – nadmierne spożywanie produktów wysokoprzetworzonych, z dużą zawartością tłuszczów nasyconych, cukrów prostych i soli – w konsekwencji prowadzący do rozwoju nadwagi i otyłości, a później cukrzycy. Rosnące tempo życia, ciągłe narażenie na stres i napięcie nerwowe, a także zażywanie używek również prowadzi do zwiększonego napięcia układu nerwowego i nadmiernej aktywności adrenergicznej, co pogarsza funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego – wyjaśnia dr n. med. Beata Goleniewska, kardiolog z poradni specjalistycznych Salve w Łodzi.Prezentujemy dziesięć przykazań zdrowego serca, czyli czego unikać, aby serce biło jak najdłużej w zdrowiu. pexels.com
Pracuje nieustannie przez 24 godziny na dobę, tłocząc krew i zapewniając jej przepływ przez wszystkie tkanki - serce to najważniejszy element naszego układu krwionośnego. Z okazji zbliżającego się Tygodnia dla Serca warto zrobić zdrowotny rachunek sumienia i poznać 10 przykazań, dzięki którym zmniejszone zostanie ryzyko nadciśnienia i zawału.

Aż 46% Polaków każdego roku umiera właśnie z powodu chorób serca. Dane zebrane przez Główny Urząd Statystyczny w Polsce wskazują również na to, że coraz częściej zaczynają chorować młodzi ludzie. Dlaczego tak się dzieje? - Choroby układu sercowo-naczyniowego, takie jak nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, miażdżyca to najpopularniejsze schorzenia cywilizacyjne występujące w Polsce. Główne czynniki wpływające na ich występowanie to zbyt mała aktywność fizyczna, siedzący tryb życia i pracy oraz nieracjonalny sposób odżywiania – nadmierne spożywanie produktów wysokoprzetworzonych, z dużą zawartością tłuszczów nasyconych, cukrów prostych i soli – w konsekwencji prowadzący do rozwoju nadwagi i otyłości, a później cukrzycy. Rosnące tempo życia, ciągłe narażenie na stres i napięcie nerwowe, a także zażywanie używek również prowadzi do zwiększonego napięcia układu nerwowego i nadmiernej aktywności adrenergicznej, co pogarsza funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego – wyjaśnia dr n. med. Beata Goleniewska, kardiolog z poradni specjalistycznych Salve w Łodzi.
Poniżej prezentujemy dziesięć przykazań zdrowego serca, czyli czego unikać, aby serce biło jak najdłużej w zdrowiu.

1. Nie będziesz jadł tłustych rzeczy
Zdrowa i zbilansowana dieta przede wszystkim! Otyłość to wielki wróg nie tylko zdrowego serca, ale także innych narządów, dlatego należy pamiętać o tym, by unikać przede wszystkim złego cholesterolu, tłuszczów nasyconych i soli. Świeże i zdrowe posiłki 4-5 razy dziennie; owoce i warzywa, zioła, chude mięso, produkty pełnoziarniste, ryby, oliwa z oliwek. Unikanie jedzenia fast food’ów, to podstawa.

2. Nie będziesz się migał od aktywności fizycznej
Przynajmniej 30 minut aktywności fizycznej każdego dnia pozwala na utrzymanie elastyczności naczyń krwionośnych. Niech ruch i aktywność fizyczna stanie się codzienną rutyną. Bieganie, długie spacery, jazda na rowerze czy pływanie – opcji jest naprawdę wiele. Serce pokocha każdą z nich.

3. Pamiętaj, aby używkom mówić NIE
Ludzie sięgają po używki, aby poprawić sobie nastrój, samopoczucie czy zredukować stres. Uzależnienie, czyli regularne sięganie po szkodliwe substancje, prowadzi do poważnych chorób, w tym także tych związanych z sercem. Najpopularniejszym narkotykiem naszych czasów jest alkohol, który obniża ciśnienie. Częste picie znacznie osłabia mięsień sercowy. Z kolei nałogowe palenie papierosów powoduje utrudnienia w przepływie krwi, niedotlenienie serca a także groźną miażdżycę.

4. Dbaj o swoje BMI
BMI, czyli wskaźnik masy ciała to współczynnik, który pozwala ocenić, czy twoja waga jest prawidłowa. Możesz go wyliczyć na podstawie prostego wzoru matematycznego: podziel masę swojego ciała (w kilogramach) przez wzrost (w metrach). Tabele z odpowiednimi wartościami można bez problemu znaleźć w Internecie. Warto dbać o prawidłowe BMI, aby uniknąć problemów związanych z nadwagą lub niedowagą. Otyłość jest niezwykle niebezpieczna dla serca, ponieważ prowadzi do miażdżycy.

5. Nie denerwuj się
Przewlekły stres to zabójca zdrowia. Aby zadbać o prawidłowe funkcjonowanie organizmu warto poświęcić kilka-kilkanaście minut dziennie na wyciszenie. Pomocne mogą okazać się techniki relaksacyjne, joga i kontrolowanie oddechu. W nerwowych sytuacjach zadaj sobie pytanie: „czy naprawdę chcę na to tracić zdrowie?” i popracuj nad opanowaniem negatywnych emocji.

6. Nie wychodź z łóżka w czasie choroby
Nie bagatelizuj choroby! Nieleczona infekcja wirusowa (na przykład grypa) może skutkować zapaleniem mięśnia sercowego. Nawet z pozoru drobne przeziębienie, które zostanie zignorowane, może prowadzić do poważnych konsekwencji. Gdy czujesz się gorzej, zostań w domu i się nie przemęczaj. Dzięki temu, twój organizm skoncentruje się na zwalczaniu choroby, szybciej wrócisz do zdrowia a dodatkowo uchronisz swoich znajomych przed zarażeniem się. Pamiętaj o wizycie u lekarza, który zaleci odpowiednie leczenie.
7. Nie zaniedbuj snu swego
Sen to czas, w którym organizm się regeneruje; gdy śpisz, tętno spada co oznacza, że serce także odpoczywa. Optymalna ilość snu to około 8 godzin na dobę. Osoby, które mają problemy z zasypianiem powinny zrezygnować z kawy oraz unikać przed snem sztucznego światła emitowanego np. przez ekran telefonu lub telewizora. Lekka aktywność w ciągu dnia oraz regularna dieta także dobrze wpłyną na jakość snu. Zdrowy sen to zdrowe serce!

8. Nie mów nie badaniom kontrolnym
W myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć wykonuj podstawowe badania kontrolne. Przynajmniej raz w roku zbadaj swój cholesterol i poziom cukru we krwi, zrób badania EKG oraz EKG wysiłkowe, EKG metodą Holtera. Oprócz tego badaj ciśnienie tętnicze krwi. Możesz zrobić to w swojej poradni lub kupić ciśnieniomierz do własnego użytku.

9. Nie zaniechaj higieny jamy ustnej
Próchnica, przed którą od najmłodszych lat przestrzegali cię rodzice i nauczyciele to naprawdę poważna choroba. Nieleczona próchnica może spowodować przedostanie się do organizmu bakterii, które prowadzą do zapalenia mięśnia sercowego lub zwężenia naczyń krwionośnych co z kolei jest przyczyną zawału. Pamiętaj o prawidłowej higienie jamy ustnej; myj zęby minimum 2 razy dziennie, ograniczaj spożywanie słodyczy i zgłaszaj się na regularne wizyty kontrolne do stomatologa.

10. Ani odpoczynku, który ważny jest
Odpoczynek stanowi ważny element dnia i musisz znaleźć na niego czasu. Pozwól swojemu sercu odetchnąć, a ono odwdzięczy ci się długim zdrowiem. Przepracowanie i ogólne przemęczenie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Być może jesteś młodą osobą, która na razie nie odczuwa dyskomfortu zdrowotnego mimo przeciążeń – to nie potrwa długo, jeśli nie zwolnisz! Znajdź czas tylko dla siebie i czerp z niego przyjemność. Poczytaj książkę, obejrzyj ulubiony serial albo pobaw się ze swoim zwierzakiem. Wszystko to dla zdrowia.

pexels.com

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Materiał oryginalny: Dziesięć przykazań zdrowego serca z okazji Tygodnia dla Serca - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3