E-commerce 2019. Internetowe i stacjonarne sklepy mogą ze sobą współpracować i wychodzą na tym na korzyść

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
123RF.com
Również dla handlu w internecie końcówka listopada i praktycznie cały grudzień to najgorętszy okres w roku. Jak zmienił się rynek e-zakupów ostatnio?

Nie dość, że w dwóch ostatnich miesiącach roku okazje zakupowe trafiają się praktycznie co kilka dni, to na dodatek rynek e-handlu rośnie z roku na rok i zwiększa się zaufanie Polaków do niego. Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2019” w naszym kraju jest 27,5 mln internautów (w 2017 r. było 26,5 mln).

Aż 60 procent internautów kupuje obecnie w polskich e-sklepach, a 26 proc. w zagranicznych. W 2017 r. było to odpowiednio 53 proc. i 16 proc. internautów.

Może zainteresuje Cię też to...

Na zakupy do centrów i netu

Jak wynika z najnowszego zestawienia zrealizowanego na zlecenie CBRE, aż 63 proc. Polaków kupuje ubrania w centrum handlowym.

Co drugi kupujący korzysta z internetu, a 42 proc. wybiera sklepy poza terenem galerii. Co ważne, aż trzech na czterech kupujących ubrania online, odbiera towar w sklepie stacjonarnym - 12 proc. nawet dwa-trzy razy w miesiącu, 21 proc. raz w miesiącu, 21 proc. raz na trzy miesiące, a 20 proc. rzadziej niż raz na kwartał.

Kupują też przy okazji

Co ważne, aż 6 na 10 klientów przyznaje, że w sklepie, w którym odbiera towar zamówiony online, kupuje dodatkowe rzeczy.
Takie same wyniki uzyskała organizacja Revo z Wielkiej Brytanii, gdzie okazało się, że aż 60 proc. brytyjskich klientów odbierając towar, decyduje się na zakup dodatkowych produktów.

Gazetka reklamowa też ważna

A według jeszcze innego badania EY, 57 procent Polaków dokonuje już zakupów online, a 43 proc. korzysta wyłącznie ze sklepów stacjonarnych. Polacy najczęściej zamawiają produkt w sieci, a odbierają osobiście w sklepie stacjonarnym – robi tak 55 proc. ankietowanych.

Niezależnie od kategorii produktowej gazetka reklamowa jest wciąż jednym z podstawowych źródeł wiedzy o cenie towaru.

Przeszkody dla e-commerce

Za największą przeszkodę dla zakupów online (jak podaje EY) była chęć osobistego obejrzenia i ocenienia produktu. Wskazywało na nią 68 proc. badanych.

Istotna okazała się też potrzeba natychmiastowego zabrania towaru (57 proc. wskazań). Natomiast 43 proc. respondentów jako barierę dla handlu w sieci wskazało przyjemność czerpaną z chodzenia na zakupy.

Warto zwrócić uwagę, że blisko 18 proc. Polaków nie kupuje w sieci ponieważ nie ufa internetowi, a 19 proc. preferuje celebrowanie zakupów z bliskimi (dane EY). Co istotne, konsumenci nie wskazywali często na kwestię wysokich kosztów wysyłki (10 proc.) lub czasu dostawy (7 proc.).

Rola sklepów zmienia się

- Na rynku mamy teraz do czynienia z ciekawym zjawiskiem synergii między handlem internetowym a tradycyjnym. Kiedyś obawiano się, że jeden może znacząco wpłynąć na drugi, ale jak się okazuje, największe korzyści wynikają ze współpracy – zauważa Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego CBRE. - I nie chodzi tylko o zyski. Klienci coraz częściej domagają się dostępności pełnej oferty ze sklepu stacjonarnego w sklepie internetowym oraz możliwość odbioru i zwrotu zamówienia w salonie. Chodzi zatem o jak najwięcej opcji dla klienta, tak żeby wybrał odpowiednią dla siebie.

Z badania CBRE wynika, że sklep stacjonarny coraz częściej, poza funkcją klasycznego miejsca sprzedaży, pełni też rolę ambasadora marki. To szczególnie istotne w dobie rosnącej popularności trendów ekologicznych i zindywidualizowanego podejścia - tłumaczą autorzy badania CBRE.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
Fodek

Najlepsza opcją jest prowadzenie zarówno sklepu internetowego jak i stacjonarnego. Dzięki internetowi sprzedaje zdecydowanie więcej i mogę dotrzeć do większej ilość klientów. Dzięki narzędziu od bzao.io jestem również w stanie poznać preferencję klientów, oraz zorientować się co cieszy się największym powodzeniem.

Dodaj ogłoszenie