CRBR to system teleinformatyczny, w którym gromadzone i przetwarzane są informacje o beneficjentach rzeczywistych, czyli osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółkami.
Są problemy z CRBR, a nie ma akcji edukacyjnej
Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, rejestr zaczął działać w październiku 2019 zeszłego roku, ale stanie się użyteczny od 13 kwietnia br.
Jednym z głównych zadań CRBR jest właśnie przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, ponieważ uniemożliwia przestępcom ukrycie swojej tożsamości w skomplikowanej strukturze korporacyjnej.
Informacje o beneficjentach rzeczywistych zgromadzone w rejestrze są udostępniane nieodpłatnie (pod linkiem https://crbr.podatki.gov.pl/adcrbr/#/wyszukaj). CRBR jest jawny i domniemywa się, że wpisane dane są prawdziwe. Osoba zgłaszająca informacje ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną zanotowaniem tam nieprawdziwych treści, a także niezgłoszeniem w ustawowym terminie danych i zmian, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub kogoś innego, za co ta osoba nie ponosi odpowiedzialności.
- Warto przybliżyć tę tematykę za pomocą cyfr, bo właśnie cyfry stanowią najbardziej przyjazny przedsiębiorcom język - mówi Artur Lewicki, radca prawny i partner w kancelarii „Lege artis” Kuropatwiński Lewicki w Bydgoszczy. - Milion złotych to maksymalna kara, jaka może być nałożona na spółkę, która nie zgłosi się do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Musi to zrobić 500 tysięcy spółek handlowych w naszym kraju. Czasu zostało niewiele, bo tylko do 13 kwietnia. Problem jest duży, a nie jest prowadzona żadna akcja informacyjna na ten temat. Niektórzy przedsiębiorcy mają wątpliwości z ustaleniem kogo i jak zgłosić.
Do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji są zobowiązane: spółki jawne, komandytowe, komandytowo-akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjne z wyjątkiem publicznych. Muszą wpisać następujące dane: nazwę (firmę), formę organizacyjną, siedzibę, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, NIP.
Polecamy także: Mikrorachunek podatkowy od 2020 r. Do kiedy, kto musi i jak go wygenerować?
Z kolei dane beneficjenta rzeczywistego i członka organu lub wspólnika uprawnionego do reprezentowania spółek to: imię i nazwisko, obywatelstwo, państwo zamieszkania, numer PESEL albo data urodzenia (w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL), informacja o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu.
Są wątpliwości? Pomoże darmowe szkolenie. Wokół tematu jest wiele niejasności. Dlatego Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego wspólnie z kancelarią „Lege artis” chcą przybliżyć tematykę CRBR i organizują darmowe szkolenie: „Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych - nowe, osobiste obowiązki członków zarządów i wspólników spółek”. Odbędzie się 22 stycznia w Bydgoszczy (sala szkoleniowa BARR, ul. Dworcowa 81 B, drugie piętro, w godz. 11.00 - 13.00).
Należy zgłosić obecność na specjalnej platformie, z której korzysta BARR - evenea.pl/event/centralny-rejestr/. Nie ma co zwlekać, gdyż liczba miejsc jest ograniczona. Zapowiedź wydarzenia można znaleźć również na Facebooku TUTAJ (Szkolenie „Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych”).
To jest rok wyzwań i licznych zmian dla firm
Ten rok przyniósł liczne zmiany dla firm. Pojawił się m.in. mikrorachunek podatkowy, za pośrednictwem którego podatnicy i pracodawcy-płatnicy płacą PIT, CIT i VAT do urzędu skarbowego.
Weszły również w życie przepisy nakazujące wpisać NIP kupującego na paragonie, o ile w przyszłości ma stać się fakturą. Czyli, już w chwili zakupu trzeba podjąć jasną decyzję - czy kupujemy na firmę, czy osobę prywatną.Wcześniej prawo pozwalało na wystawienie w ciągu tygodnia faktury do każdego paragonu.
Polecamy także: Zmiany dla firm 2020 - dostaną swoje 500 Plus. Muszą jednak podnieść płacę minimalną
Z kolei od lutego zacznie obowiązywać tzw. 500 plus dla firm. Z 63 tys. zł do 120 tys. zł rocznie (6 tys. zł miesięcznie) wzrośnie próg dochodowy, do którego przedsiębiorcy mogą płacić „mały ZUS”. Z preferencyjnej składki uda się korzystać maksymalnie przez 36 miesięcy (3 lata) w kolejnych 60 miesiącach kalendarzowych (5 lat) prowadzenia firmy.
