Jak wynika z raportu KPMG blisko 90% badanych firm wdrożyło zmiany w polityce personalnej, przy czym 45% przeprowadziło redukcję zatrudnienia.
Firmy, optymalizując koszty zatrudnienia, nie koncentrują się na redukcji personelu
W obliczu kryzysu przedsiębiorstwa decydują się przede wszystkim na wzmożenie rekrutacji wewnętrznej, redukując jednocześnie pozyskiwanie pracowników z zewnątrz, oraz na dodatkowe obciążenie pracą obecnych pracowników. Stosują także przekwalifikowanie pracowników, wprowadzają pracę tymczasową czy też uelastycznienie form zatrudnienia.
Przeczytaj: Centrostal Bydgoszcz. Jest wniosek o upadłość z opcją likwidacji firmy. 400 pracowników pójdzie na bruk?
- Wprowadzenie elastycznych form zatrudnienia w firmach nie cieszyły się wcale tak dużym zainteresowaniem. Jedynie 22% firm postanowiło wykorzystać to rozwiązanie. Wobec podjętych inicjatyw rządowych, zmierzających do upowszechnienia tej metody redukcji kosztów i zarazem utrzymania pracowników, można byłoby spodziewać się większego zainteresowania elastycznymi formami zatrudnienia – mówi Jerzy Kalinowski, Partner w KPMG.
Obniżka wynagrodzeń nie zawsze popłaca
W przypadku
spadku motywacji do pracy, wywołanym obniżką wynagrodzenia i dodatkowym obciążeniem pracą, wielu pracowników chętniej podejmuje ryzyko zmiany miejsca pracy.Obniżenie wynagrodzenia, mimo że jest skutecznym narzędziem doraźnej redukcji kosztów, niesie ze sobą zagrożenie odpływu najbardziej wartościowych pracowników. Okazuje się, że aż 30% przedsiębiorstw, które dokonały obniżenia świadczeń płacowych i pozapłacowych spotkało się z odejściami kadry pracowniczej. Wśród firm, które zdecydowały się natomiast na redukcję zatrudnienia, także występowało zjawisko odejść pracowników, jednak u mniejszej liczby respondentów (20%).
Przeczytaj: Emocje po expose premiera Tuska, czyli pospolite ruszenie w mediach społecznościowych
Dbając o motywację do pracy, około 30% respondentów naszego badania zdecydowało się na zmianę swoich systemów motywacyjnych w kierunku uzależnienia wynagrodzenia od indywidualnych wyników pracy – dodaje Jan Karasek, dyrektor w dziale Management Consulting w KPMG.
Wyniki raportu KPMG wskazują, że ponad 20% wśród badanych przedsiębiorstw dokonało zmian w systemie ocen pracowniczych pod kątem uzyskiwania oczekiwanych rezultatów pracy. Takie działanie służy z jednej strony motywowaniu pracowników do osiągania lepszych wyników, a z drugiej strony pozwala lepiej nagradzać najlepszych i najbardziej utalentowanych.
Czy kryzys jest zawsze zły?
- Ponad 40% przedsiębiorstw deklarowało wzrost kwalifikacji i kompetencji pracowników w wyniku wprowadzonych zmian w polityce personalnej wywołanych spowolnieniem gospodarczym. Co więcej, co trzecia firma odnotowała również zmiany w swojej kulturze organizacyjnej – mówi Jerzy Kalinowski.
Istotny wpływ na tę zmianę miał fakt niesłabnącego od kilku lat zaangażowania pracodawcóww rozwój pracowników, będącego wynikiem coraz większej dostępności środków europejskich. Jak pokazuje przeprowadzone badanie, w sytuacji pojawiających się trudności przedsiębiorstwa zastosowały takie metody, jak rekrutacja wewnętrzna, przekwalifikowanie czy dodatkowe obciążenie pracą. Działania restrukturyzacyjne, zmierzające do ograniczenia wielkości zatrudnienia, sprzyjały więc pojawieniu się trudności i wyzwań, co stymuluje rozwój pracowników.
- Wyniki raportu wskazują, że sukces odnosiły częściej te firmy, które odpowiednio zarządzały zmianą i mierzyły efektywność prowadzonej polityki personalnej. Ponad 50% firm, które wprowadziły zmiany, ale nie wykorzystując specjalistycznych narzędzi do zarządzania zmianą, nie osiągnęły zamierzonych efektów - powiedział Jan Karasek.
