Zdaniem jednych, wielu Polaków będzie zmuszonych do zmiany swoich zwyczajów zakupowych, zdaniem innych będzie to doskonała okazja do tego, żeby więcej czasu spędzić z rodziną. A jak sami zainteresowani ocenili wprowadzone ograniczenia? Odpowiedź na to pytanie przyniosło badanie opinii, zrealizowane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Researchi.
Zakaz handlu. Mąż motorniczy, córka pielęgniarka, więc kasjerka została na niedzielę sama w domu
Zmiana organizacji czasu
Ograniczenie handlu w niedzielę jest już faktem. Do końca tego roku zakupy będziemy mogli robić tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Wydawać by się mogło, że dla wielu Polaków będzie się to wiązało z istotnymi zmianami związanymi z organizacją czasu, tego poświęcanego na zakupy oraz tego przeznczonego na odpoczynek i relaks. Tymczasem, jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research, dla ponad 70 proc. badanych zakaz handlu nie był uciążliwy. Ponad 35 proc. osób z tej grupy deklaruje, że zazwyczaj nie robi zakupów w niedzielę, a blisko 12 proc. uważa, że niezbędne artykuły nadal może kupić w sklepach osiedlowych, które wyłączone są z zakazu. Co znamienne ponad 25 proc. badanych stwierdziło, że ograniczenia niczego w ich przypadku nie zmieniły, z czego wnioskować można, że prawdopodobnie są to osoby, które zakupy robiły w inne niż niedziela dni tygodnia.
Zakaz handlu w niedziele to nie zakaz pracy. Każą sprzątać i wykładać towar?
Najsilniejsze emocje związane z wprowadzeniem zakazu handlu w wybrane niedziele już opadły. Za nami dwa weekendy, które jak wynika ze zrealizowanych przez nas badań, nie stały się początkiem rewolucji konsumenckiej. Co więcej, dla zdecydowanej większości z nas, ograniczenia nie były uciążliwe – komentuje Piotr Zimolzak, dyrektor ds. Badań i Analiz SW Research. Być może wynika to z tego, że wprowadzenie regulacji poprzedzone było wieloma miesiącami intensywnych dyskusji, co niewątpliwie przyczyniło się do popularyzacji informacji o wprowadzanych zmianach. I o ile same dyskusje nie wpłynęły na decyzję o zmianie przepisów, o tyle konsumenci mogli się przyzwyczaić do czekających ich zmian i przygotować się na nie – dodaje Zimolzak.
[
STREFA BIZNESU TAKŻE NA FACEBOOKU - DOŁĄCZ DO NAS
](https://www.facebook.com/Strefa-Biznesu-pomorskapl-134135996606616/ "<span class="cytat" style="color:#ff0000">STREFA BIZNESU TAKŻE NA FACEBOOKU - DOŁĄCZ DO NAS</span>")
Czas na sprzedaż przez internet
Zakaz handlu w niedzielę miał być też dużą szansą na rozwój sprzedaży przez internet. Wiele firm w ostatnim okresie bardzo intensywnie rozwijała tę gałąź swojej działalności. Wiele również przygotowało na pierwszą wolną niedzielę liczne promocje i rabaty. Informacje o nich dystrybuowane były głównie pocztą elektroniczną. Jednak jak pokazują wyniki badania, oferty z rabatami trafiły do zaledwie 10 proc. badanych. Więcej osób zetknęło się natomiast z reklamami sklepów on-line. Ale aż 70 proc. respondentów nie miała w tym czasie styczności z żadną z tych form promocji.
Wolny dzień w pracy? Czemu nie! Można dorobić kilka stówek
Jak pokazują badania, zakaz handlu w niedzielę nie sprawił również, że większość Polaków zmieniła swoje przyzwyczajenia. Ponad 80 proc. badanych deklaruje, że wolną od handlu niedzielę spędziło w taki sam sposób jak dotychczas. Pozostałe - prawie 20 proc. ankietowanych - w wolną niedzielę pozostało w domu, spędziło czas na świeżym powietrzu lub odwiedziło swoich przyjaciół i znajomych.
Kraje z zakazem handlu w niedzielę i bez zakazu [lista i zdjęcia]
"Cieszę się z wolnego", "Będę miała problem z dojazdami". Podzielone opinie sprzedawców ws. ograniczenia handlu w niedzielę 9x-news/TVN24):
