Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdy robi się ciemno, widoczne są tylko ruchome cienie rowerzystów. Policja napomina i grozi mandatami

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Jest już ciemniej niż sugeruje zdjęcie. Ci rowerzyści zadbali o prawidłowe oświetlenie, ale wielu tak nie robi.
Jest już ciemniej niż sugeruje zdjęcie. Ci rowerzyści zadbali o prawidłowe oświetlenie, ale wielu tak nie robi. Marek Weckwerth
Tytułowe cienie to oczywiście nieoświetleni rowerzyści, którzy za nic mają swoje i cudze życie. Wystarczy moment, aby doszło do czołowego zderzenia na ścieżce rowerowej albo do potrącenia na przejeździe przez jezdnię.

Ten problem pojawia się zawsze wczesną jesienią, gdy dni stają się coraz krótsze i miłośnicy ekologicznej jazdy wracają z przejażdżek do domów. Wielu z nich ani myśli o wyposażeniu się w oświetlenie czy nawet w kamizelki odblaskowe. Gdy wzrok adaptuje się do świetlnych punktów aut, rowerów czy elektrycznych hulajnóg, nieoświetleni cykliści stają się wręcz niewidoczni. Tylko dzięki światłom miast jako tako kontrastują z tłem – stają się ruchomymi cieniami.

Problem nasili się w pochmurne, deszczowe dni, a tych będzie przybywać – taki w końcu mamy klimat.

Jest prawo, posypią się kary

- Po zapadnięciu zmroku prawo nakazuje rowerzyście włączenie oświetlenia – białego z przodu i czerwonego z tyłu pojazdu i nie ma od tego żadnych odstępstw. Przecież taki nieoświetlony rowerzysta stanowi dla siebie i innych uczestników ruchu poważne zagrożenie. Wyobraźmy sobie co się stanie, gdy taki pojazd wjeżdża nagle ze ścieżki rowerowej na przejazd rowerowy i przecina drogę samochodom. Zagrożenie jest ogromne. Kierowca może nie zauważyć rowerzysty – przekonuje nadkom. Robert Jakubas z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Nadkomisarz przestrzega tych, którzy nie stosują się do przepisów przed kontrolami w całym regionie. Te będą odbywały się jesienią na głównych, popularnych rowerowych ciągach komunikacyjnych. Za wykroczenia posypią się 100-złotowe mandaty. Może to niedużo, ale na pewno zaboli i zdopinguje do kupna lampek za kilkanaście złotych. Rachunek jest prosty: lepiej zawczasu wyposażyć się w oświetlenie. A przede wszystkim lepiej jest zadbać o swoje i innych życie, i zdrowie.

To też może Cię zainteresować

Zdecydowanie lepiej jest z elektrycznymi rowerami i hulajnogami, co zresztą nie dziwi, bo w tych wypożyczanych w systemie miejskiej e-hulajnogi, lampki włączają się automatycznie.

Piesi też muszą być widoczni

Gorzej natomiast jest z pieszymi, którzy w zdecydowanej większości ubrani są w ciemną odzież i w miejscach słabo oświetlonych także stają się tylko cieniami.

Tak to wygląda z perspektywy rowerzysty i oczywiście kierowcy samochodu. Bezpieczeństwo pieszych w naszym regionie poprawia się dzięki inwestycjom infrastrukturalnych, w tym zwłaszcza doświetleniu przejść dla pieszych, ale nie wszędzie jest tak dobrze.

Robert Jakubas apeluje także do pieszych o to, aby byli widoczni. Na drogach w terenie niezabudowanym noszenie elementu odblaskowego w sposób widoczny dla kierowcy nadjeżdżającego pojazdu jest po zapadnięciu ciemności obowiązkowe, zaś na na terenie zabudowanym sugerowane.

Pieszy na drodze rowerowej

Bywa, że piesi pojawiają się też na ścieżkach rowerowych – spacerują swobodnie, rozmawiają przez telefony komórkowe albo nieświadomie wchodzą w drogę cyklistom, bo mylą ją z chodnikiem.

Kilka dni temu (dokładnie 21 września) w życie weszła nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, która dała pieszym prawo przejścia przez drogę dla rowerów tylko w wyznaczonych lub sugerowanych do przejścia miejscach. Zabronione jest swobodne przechadzanie się po trasie rowerowej. Naruszenie tych zasad zagrożone jest mandatem.

Mało tego, w trakcie przechodzenia przez drogę dla rowerów zabronione zostało korzystanie z telefonów komórkowych – tak jak w przypadku przekraczania normalnej drogi przeznaczonej dla pojazdów kołowych.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury - przejściem sugerowanym jest nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych. Zwykle w takich miejscach krawężnik jest obniżony, a przed nim znajduję się żółte płytki z wypustami, które ułatwiają orientację osobom niewidzącym.

To też może Cię zainteresować

- Na oznakowanym przejściu pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdami, a na przejściu sugerowanym takiego pierwszeństwa nie ma – wyjaśnia różnicę nadkom. Jakubas.

Mniej zabitych, więcej rannych

* Od początku roku do 22 września na kujawsko-pomorskich drogach wydarzyły się 593 wypadki (o 31 więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego), w których zginęło 79 osób (o 14 mniej), a rany odniosło 654 (o 59 więcej).
* Podczas czwartkowej akcji „Trzeźwość” w całym województwie policjanci zatrzymali 25 kierujących pod wpływem alkoholu. Wykonali też 14 tys. 544 badania trzeźwości.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska