Pani Alicja z Bydgoszczy spędziła dwutygodniowy urlop w Egipcie. - Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że mieliśmy mieszkać w czterogwiazdkowym hotelu z dwoma basenami. Tymczasem okazało się, że nasz hotel miał o jedną gwiazdkę mniej. Odczuliśmy tę różnicę. Zgodnie z zapewnieniami biura podróży mieliśmy jadać posiłki w stołówce w naszym hotelu. Tymczasem musieliśmy przechodzić do sąsiedniego budynku. Uważam, że to skandal! Nie zostawię tak tej sprawy. Nie wiem, gdzie szukać pomocy. Może "Pomorska" mogłaby mi podpowiedzieć? - pyta nasza Czytelniczka.
30 dni na reklamację
W Federacji Konsumentów radzą, by reklamację zgłosić niezwłocznie. Powinniśmy zawiadomić wykonawcę usługi oraz organizatora o wadach imprezy turystycznej. Umowa musi określać sposób oraz termin zgłaszania reklamacji.
Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. Jeżeli jej nie załatwi, musi ją niezwłocznie przekazać organizatorowi turystyki.
W jakim terminie biuro podróży powinno odpowiedzieć na reklamację? - Zgodnie z prawem ma na to 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy - w terminie 30 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną. Organizator ma wtedy obowiązek załatwienia jej zgodnie z naszym żądaniem - tłumaczą w Federacji Konsumentów.
Eksperci nam pomogą
A jeśli nasza reklamacja nie odniosła skutku? Wówczas możemy się zgłosić ze swoim problemem do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (osobiście, telefonicznie - 022 55 60 118 lub za pośrednictwem formularza na stronie www.konsument.gov.pl)
W ECK zapewniają: - Nasi eksperci to doświadczeni prawnicy w zakresie prawa konsumenckiego. Udzielają porad prawnych, pomagają konsumentom w dochodzeniu roszczeń i polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami.
Warto również zajrzeć na stronę internetową ECK pod adresem: www.konsument.gov.pl
Tutaj znajdziemy specjalną aplikację "Konsument po wakacjach".
W zależności od przedmiotu problemu, możemy wybrać jedną z sześciu czytelnych opcji:
- podróże samolotem,
- transakcje on-line,
- usługi turystyczne
- wynajem auta,
- zakupy towarów i usług,
- zniszczony bagaż.
Po wybraniu jednej z ikon "przechodzimy" do konkretnej sekcji, w której znajdziemy przystępne informacje dotyczące naszych praw, wysokości ewentualnego odszkodowania, czy też wskazówki odnośnie składania reklamacji.
