https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Grudziądz. Jak przebudować ulicę Sobieskiego? Gorące konsultacje na osiedlu Rządz

Przemysław Decker
Cyklista Tomasz Kędzior podkreślał: - . Też jeżdżę samochodem i nie miałbym śmiałości powiedzieć: zróbmy ścieżkę zamiast parkingów.
Cyklista Tomasz Kędzior podkreślał: - . Też jeżdżę samochodem i nie miałbym śmiałości powiedzieć: zróbmy ścieżkę zamiast parkingów. Przemysław Decker
- Ścieżki rowerowe przy ul. Sobieskiego nie są konieczne. Wystarczy strefa spowolnionego ruchu - mówił cyklista Piotr Żyźniewski. Mieszkańcy przyklasnęli i podkreślili: - Jak najwięcej parkingów!

Konsultacje w sprawie planowanej na przyszły rok przebudowy ulicy Sobieskiego odbyły się w Zespole Szkół nr 2. Na spotkanie przyszło kilkudziesięciu mieszkańców, którzy pełni pomysłów i energii razem z urzędnikami krok po kroku analizowali koncepcję remontu i proponowali roszady.

Szybko udało się rozwiązać pierwszy zarysowany przez przedstawicieli miasta problem: ścieżka rowerowa czy parkingi?- Ten problem został źle postawiony. Prowadzi tylko do konfliktu - podkreślał Piotr Żyźniewski, przedstawiciel rowerzystów.

Wtórował mu Tomasz Kędzior: - Ten temat to prowokacja. Też jeżdżę samochodem i nie miałbym śmiałości powiedzieć: zróbmy ścieżkę zamiast parkingów.

Wiceprezydent Marek Sikora wyjaśnił, że temat celowo jest zaczepny, aby wzbudzić zainteresowanie spotkaniem i przeprosił za to. Wspólnie ustalono, żeby iść w takim kierunku, aby po przebudowie ulica Sobieskiego była objęta strefą spowolnionego ruchu. Z pożytkiem zarówno dla pieszych jak i cyklistów.

Czytaj:

Zamiast zieleni będą garaże. Czy to dobrze? Mieszkańcy są podzieleni

Rondo jest potrzebne?

Rondo czy zwykłe skrzyżowanie z ul. Konstytucji 3 Maja? - ta kwestia wywołała jeszcze większe emocje. Jarosław Murgała, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich zapowiedział, że ronda w tym miejscu nie będzie. Mieszkańcom się to bardzo nie spodobało. Zareagował też radny Michał Czepek, który przekonywał, że skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest potrzebne.

Marek Sikora nie był tak kategoryczny jak Jarosław Murgała i zapowiedział, że budowa ronda zostanie rozważona.

Głos zabrał również Krzysztof Pokora, mieszkaniec osiedla Rządz i działacz Polskiego Stronnictwa Ludowego. Jego zdaniem, koncepcja przebudowy ulicy jest już gotowa, wszystkie decyzje zapadły, a konsultacje odbywają się za późno.

Marek Sikora podsumował wypowiedź Pokory jako "polityczną". - Być może chce pan w przyszłym roku drugi raz startować w wyborach na prezydenta miasta - mówił wiceprezydent. Pokora z uśmiechem odpowiedział: - Tak.

Wątpliwości jednak pozostały. Dlaczego? Bo zgodnie ze specyfikacją przetargową projekt przebudowy ul. Sobieskiego powinien być gotowy do 31 października. Jak się więc do tego mają konsultacje?

- W piątek będziemy się zastanawiać, które ze zgłoszonych przez mieszkańców uwag zostaną uwzględnione. Może się okazać, że projektanci będą potrzebowali więcej czasu na ich wprowadzenie - mówił wczoraj "Pomorskiej" Jarosław Murgała.

Jakie jeszcze roszady zostały zaproponowane podczas konsultacji? Andrzej Burkiewicz, kierownik osiedla wnioskował o to, aby przystanki autobusowe znalazły się dalej od bloków. Wskazał też te miejsca, gdzie kosztem zieleni i niepotrzebnych - jego zdaniem - chodników, można urządzić parkingi.

Czytaj:
Które drogi w powiecie grudziądzkim mogą zostać przebudowane ze "schetynówek"?


Czytaj e-wydanie »
Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Komentarze 54

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
TAZ
W dniu 19.11.2013 o 10:01, Uthark napisał:

Nie mieszkam na Rządzu, a na Strzemięcinie. Chciałbym jednak podzielić się uwagami po kilkuletnim użytkowaniu dróg dla rowerów na Strzemięcinie w perspektywie przebudowy "obwodnicy" Rządza.Na Strzemięcinie, przy okazji remontu ul.Śniadeckich, stworzono także ddr. Na początku bardzo się cieszyłem, ale aktualnie uważam, że takie rozwiązanie pogorszylo bezpieczeństwo rowerzystów zamiast je poprawić. Kierowcy, wyjeżdżający z uliczek dojazdowych do bloków lub z parkingów, rzadko ustępują pierwszeństwo przejazdu rowerzystom jadącym na istniejącej ddr. Często także nie stosują się do Art.27 pkt.1 PoRD. Nierzadko kierowcy urządzają sobie parking na ddr. Dodatkowo integracja ddr z chodnikiem powoduje konflikty z pieszymi, którzy uważają ją za część chodnika (tym samym "głosując nogami" przeciwko tezie, że rowerzysta jest dla pieszego niebezpieczny).Po kilku latach jeżdżenia po ddr na ul.Śniadeckich uważam, że ta ddr jest tam niepotrzebna z wyjątkiem odcinka pod górkę przy wieżowcach. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłoby uspokojenie ruchu i integracja różnych pojazdów na jednej jezdni.Ul.Sobieskiego ma podobny charakter do ul.Śniadeckich. Jest to ulica osiedlowa, a nie przelotowa. Uważam, że ul.Sobieskiego powinna zostać tak przebudowana, żeby ograniczyć tam prędkość do 30km/h i zintegrować ruch rowerowy z samochodowym. Dzięki temu mogłoby powstać nawet więcej miejsc parkingowych niż jest ich aktualnie. Nie powielajmy błędów, które zostały zrobione gdzieś indziej, tylko wyciągnijmy z nich wnioski.Nie ma sensu budować ddr przy każdej ulicy. Warto budować je przy ruchliwych, przelotowych ulicach jak np. ul.Konstytucji 3 Maja, Kalinkowa (które proszą się o remont), ale w postaci pasów dla rowerów w jezdni, które są bezpieczniejsze od wydzielonych ddr w przypadku ulic o niepodwyższonej prędkości dopuszczalnej - ze względu na znacznie lepszą widoczność rowerzysty niż gdy ten jedzie po wydzielonej ddr, co ma znaczenie przede wszystkim w miejscach, gdzie krzyzują się kierunki ruchu. Należy pamiętać, że rower jest pojazdem, a rowerzysta kierującym, natomiast w Polsce rowerzysta jest często traktowany jako pieszy na kołach.Jak ktoś zna niemiecki, to polecam artykuł:bernd.sluka.de/Radfahren/Radwege.html

w pełni się z Tobą zgadzam. Właśnie tak powinno się myśleć przy planowaniu dróg osiedlowych. Do tego budowa wyniesionych (podniesionych) skrzyżowań, które automatycznie spowalniają ruch samochodów na nie wjeżdżających. Takie skrzyżowanie jest na ul. Kruszelnickiego przy wjeździe na osiedle Nowe Tarpno. trzeba tylko chcieć zrobić coś dobrze, a konsultacje powinny odbywać się przed wykonaniem projektu, a nie gdy on już istnieje.

U
Uthark

Nie mieszkam na Rządzu, a na Strzemięcinie. Chciałbym jednak podzielić się uwagami po kilkuletnim użytkowaniu dróg dla rowerów na Strzemięcinie w perspektywie przebudowy "obwodnicy" Rządza.

Na Strzemięcinie, przy okazji remontu ul.Śniadeckich, stworzono także ddr. Na początku bardzo się cieszyłem, ale aktualnie uważam, że takie rozwiązanie pogorszylo bezpieczeństwo rowerzystów zamiast je poprawić. Kierowcy, wyjeżdżający z uliczek dojazdowych do bloków lub z parkingów, rzadko ustępują pierwszeństwo przejazdu rowerzystom jadącym na istniejącej ddr. Często także nie stosują się do Art.27 pkt.1 PoRD. Nierzadko kierowcy urządzają sobie parking na ddr. Dodatkowo integracja ddr z chodnikiem powoduje konflikty z pieszymi, którzy uważają ją za część chodnika (tym samym "głosując nogami" przeciwko tezie, że rowerzysta jest dla pieszego niebezpieczny).

Po kilku latach jeżdżenia po ddr na ul.Śniadeckich uważam, że ta ddr jest tam niepotrzebna z wyjątkiem odcinka pod górkę przy wieżowcach. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłoby uspokojenie ruchu i integracja różnych pojazdów na jednej jezdni.

Ul.Sobieskiego ma podobny charakter do ul.Śniadeckich. Jest to ulica osiedlowa, a nie przelotowa. Uważam, że ul.Sobieskiego powinna zostać tak przebudowana, żeby ograniczyć tam prędkość do 30km/h i zintegrować ruch rowerowy z samochodowym. Dzięki temu mogłoby powstać nawet więcej miejsc parkingowych niż jest ich aktualnie. Nie powielajmy błędów, które zostały zrobione gdzieś indziej, tylko wyciągnijmy z nich wnioski.

Nie ma sensu budować ddr przy każdej ulicy. Warto budować je przy ruchliwych, przelotowych ulicach jak np. ul.Konstytucji 3 Maja, Kalinkowa (które proszą się o remont), ale w postaci pasów dla rowerów w jezdni, które są bezpieczniejsze od wydzielonych ddr w przypadku ulic o niepodwyższonej prędkości dopuszczalnej - ze względu na znacznie lepszą widoczność rowerzysty niż gdy ten jedzie po wydzielonej ddr, co ma znaczenie przede wszystkim w miejscach, gdzie krzyzują się kierunki ruchu. Należy pamiętać, że rower jest pojazdem, a rowerzysta kierującym, natomiast w Polsce rowerzysta jest często traktowany jako pieszy na kołach.

Jak ktoś zna niemiecki, to polecam artykuł:

bernd.sluka.de/Radfahren/Radwege.html

 

x
x

Ja jestem ciekawy kiedy straż miejska  weźmie się za samochody stawiane na chodnikach które w niektórych punktach osiedla stawiane są gdzie popadnie. Może w końcu się ktoś obudzi ze straży miejskiej ??

G
Gość
W dniu 30.10.2013 o 13:30, Gość napisał:

Zgadzam się. Konsultacje wynikały tylko z czasu przedwyborczego. W czasie realizacji tego zadania i tak nikt nie będzie pamiętał o ustaleniach tego spotkania. W specyfikacji dla projektanta Sikora wpisze i tak co będzie chciał. To jest stary chwyt nie tylko jego. :D

Czyli konsultacje wg. SIKORY - wy sobie gadajcie, a ja i tak zrobię swoje !

G
Gość
W dniu 30.10.2013 o 10:29, fifi napisał:

Konsultacje społeczne w sprawie ul. Sobieskiego, na kiego czorta. I tak Sikora zrobi po swojemu i znajdzie 1000 uzasadnień dlaczego.

Zgadzam się. Konsultacje wynikały tylko z czasu przedwyborczego. W czasie realizacji tego zadania i tak nikt nie będzie pamiętał o ustaleniach tego spotkania. W specyfikacji dla projektanta Sikora wpisze i tak co będzie chciał. To jest stary chwyt nie tylko jego. :D

f
fifi

Konsultacje społeczne w sprawie ul. Sobieskiego, na kiego czorta. I tak Sikora zrobi po swojemu i znajdzie 1000 uzasadnień dlaczego.

s
szofer

Sobieskiego do remontu to oczywiste, ale co z przedłużeniem ulicy Konstytucji III Maja do ronda po północnej stronie wiaduktu TŚ ?

r
realista
W dniu 28.10.2013 o 07:40, Przemysław Berliński napisał:

niektórzy nie mają poczucia humoru...

 

Są tacy co i na pogrzebie będą stroić głupie miny i udawać, że wszystko jest o'k
 

P
Przemysław Berliński
W dniu 28.10.2013 o 06:43, anty pb napisał:

Po Twojej wypowiedzi odnoszę wrażenie,że Twój czas cofneli do wieku przedszkolnego ,a nie o godzinę 

niektórzy nie mają poczucia humoru...

a
anty pb
W dniu 28.10.2013 o 00:01, Przemysław Berliński napisał:

zaorać i po kłopocie ;)

 

Po Twojej wypowiedzi odnoszę wrażenie,że Twój czas cofneli do wieku przedszkolnego ,a nie o godzinę
 

P
Przemysław Berliński
W dniu 27.10.2013 o 23:03, Gość napisał:

Nie róbcie nam betonowej pustyni.

zaorać i po kłopocie ;)

G
Gość

Nie róbcie nam betonowej pustyni.

P
Przemysław Berliński
W dniu 26.10.2013 o 19:00, Andrzej napisał:

Kogo to dzisiaj obchodzi, nie musisz się chwalić wiedzą do niczego nie potrzebną.

tylko, że te plany nie zostały zmienione...

A
Andrzej
W dniu 25.10.2013 o 18:38, Przemysław Berliński napisał:

a czy ja mam jakiekolwiek pretensję do komunizmu czy Niemców??Przedstawiłem tylko jakie były plany budowy osiedla Rządz w czasie jego projektowania w latach 70-80-tych ubiegłego wieku

Kogo to dzisiaj obchodzi, nie musisz się chwalić wiedzą do niczego nie potrzebną.

Z
Z Sobieskiego
W dniu 24.10.2013 o 14:02, x napisał:

Może pan prezydent Sikora poruszy temat stawiania samochodów na chodnikach na rządzu kosztem pieszych bo jest to nagminną codziennością,pytam  gdzie jest straż miejska lub policja ???

No i to stawianie samochodu na wawryjkach pod bankomatem.... następnym razem zdjęcie zrobię i na policję podam.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska