Podczas ostatniej sesji radni Grudziądza zajęli się Strefą Płatnego Parkowania w centrum miasta.
W programie sesji znalazł się projekt uchwały wyłączający ze strefy ulicę Portową, gdzie od czasu gdy wprowadzono opłaty, niemal nikt nie parkuje. Nawet mimo obniżenia stawek za postój w tym miejscu.
O "popularności" parkowania na Portowej i inicjatywie zniesienia opłat:
Dużo dalej idące zmiany w Strefie Płatnego Parkowania za proponowali radni PiS:
- pierwsza dotyczyła przywrócenia wielkości strefy sprzed 1 stycznia 2020 roku (czyli wykreślenia z niej ulic: Zamkowej, Solnej między ul. Kościuszki a Nadgórną, Nadgórnej, Fortecznej, Legionów, Pułaskiego oraz Kościuszki między Wąską a Forteczną)
- przywrócenia opłat do wysokości sprzed 1 stycznia 2020 (czyli m.in. z 1,90 zł do 1,30 za pół godziny w strefie A i z 3,90 zł do 2,60 zł za godzinę w strefie A)
- obniżenia opłaty za brak biletu parkingowego, która w tej chwili wynosi 260 zł (130 zł, jeśli zostanie opłacona w ciągu 3 dni).
Argumentując te poprawki radni PiS podnosili, że teren Strefy Płatnego Parkowania powiększono a opłaty za postój podwyższono z powodu programu naprawczego, w którym był Grudziądz. Przed rokiem jednak miasto z programu naprawczego wyszło, a mimo to zmiany w SPP zostały.
Więcej o propozycjach klubu radnych PiS:
Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza zaproponował odrzucenie poprawek zgłoszonych przez radnych PiS. Argumentował, że propozycja radnych wpłynęła zbyt późno, aby można było przeanalizować jakie skutki ona spowoduje dla budżetu miasta.
- Nie chcę się wypowiadać, czy te zmiany są możliwe, czy też nie. To trzeba przeanalizować - mówił Maciej Glamowski. I dodawał: - Rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania wynikało nie tylko z programu naprawczego, ale także innych rzeczy. Dla przykładu problemem jaki zgłaszali mieszkańcy ulicy Kościuszki był brak miejsc parkingowych: nie mieli gdzie stawiać samochodów. A przypomnijmy, że opłata dla mieszkańców za parkowanie jest symboliczna, to 20 zł. Dlatego w tej sprawie wymagane są poszerzone konsultacje z mieszkańcami. Deklaruję, że takie konsultacje przeprowadzimy.
W sprawie obniżenia wysokości opłaty za brak biletu prezydent argumentował: - Nie idźmy drogą nagradzania tych, którzy nie uiszczają opłat, czy to za komunikację miejską, czy za parkowanie - mówił Glamowski.
- Żeby była sprawa jasna: nasze projekty są skonsultowane. Rozmawialiśmy o nich z mieszkańcami. Uważamy, że warto te wnioski uwzględnić, bo opłaty, które zostały wprowadzone w Grudziądzu to są opłaty warszawskie, horrendalne - mówił Sławomir Szymański, szef klubu radnych PiS.
- Tego typu wnioski powinny zyskać opinię skarbnika czy prezydenta - mówił prezydent Glamowski.
Skarbnik Grudziądza, Tomasz Szczechowski zauważył, że poprawki złożone przez PiS nie zawierają źródła finansowania obniżonych opłat i trudno mu się do nich odnieść skoro wnioskodawcy wcześniej nie rozmawiali z merytorycznym wydziałem urzędu, czy też nim. - Moim zdaniem, rada głosowałaby w ciemno - mówił Szczechowski.
- Czy zostały przygotowane niezgodnie ze statutem? Jakie są zarzuty formalne do tych wniosków? Czy wraz z wnioskami jestem zobowiązany do wskazania źródła finansowania? Czy naruszyłem statut rady miejskiej Grudziądza? Gdzie naruszyłem prawo? -dopytywał Sławomir Szymański. Na te pytania nie usłyszał odpowiedzi.
Arkadiusz Goszka, radny niezrzeszony sugerował: - Nie będzie problemem przyjęcie tych wniosków, a następnie wniesienie poprawek do budżetu, które wprowadzamy z 10 razy rocznie.
Z kolei radny Krzysztof Kosiński (PiS) przypomniał: - Nie raz na sesji były dyskutowane projekty wrzucone w ostatniej chwili, a dotyczące finansów miasta.
W głosowaniu poprawki przepadły
Radni Grudziądza większością głosów najpierw odrzucili trzy poprawki zgłoszone przez PiS, a następnie przyjęli uchwałę wyłączającą ulicę Portową ze Strefy Płatnego Parkowania w Grudziądzu. Tym razem przeciw uchwale bez ich poprawek zagłosowali niemal wszyscy radni PiS.
Ulica Portowa ze strefy płatnego parkowania zostanie wyłączona w dwa tygodnie po opublikowaniu uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
