https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Helikopter z Mielca wystartował do walki o miliardy

Oprac. si
Powietrzne popisy Czarnego Jastrzębia.
Powietrzne popisy Czarnego Jastrzębia. Fot. K. Łokaj
- Oferujemy naszej armii nowoczesny i niezawodny śmigłowiec Black Hawk, sprawdzony w wielu misjach wojskowych, choćby w Iraku, Afganistanie czy Czadzie – ocenia Janusz Zakręcki, prezes Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu.

Sikorsky Aircfaft Corporation i mielecki PZL złożyły właśnie MON swą ostateczną ofertę w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy. Nasze wojsko pilnie potrzebuje 70 nowych wiropłatów w trzech wersjach: do transportu żołnierzy, ratownictwa oraz zwalczania okrętów podwodnych.

Dwaj mocni rywale
W opinii wielu fachowców, Black Hawk, czyli Czarny Jastrząb uchodzi za zdecydowanego faworyta w lotniczym konkursie stulecia, a jest się, o co bić, gdyż gra idzie o 10 miliardów złotych, które zarobi dostawca sprzętu latającego dla naszego wojska. Mielec ma mocnych rywali w tym wyścigu do miliardów. Swą ofertę złożyło także włosko-brytyjskie konsorcjum AgustaWestland, które niedawno kupiło WSK Świdnik. Proponuje śmigłowiec AW-143, ale nie jest on jeszcze produkowany seryjnie. Natomiast francuski koncern Airbus Helikopters wystawia w konkursie maszynę Carracal EC-725.  Z kolei maszyna ta jest znacznie droższa od Back Hawka, choć zabiera na pokład więcej żołnierzy. Francuzi jak na razie nie mają swej fabryki śmigłowcowej w Polsce.
Konkursowi od samego początku towarzyszą wielkie emocje. Kilka miesięcy temu, Mick Maurer, prezes Sikorsky Aircraft Corporation przesłał w sprawie przetargu list do prezydenta Bronisława Komorowskiego i ministra obrony Tomasza Siemoniaka, w którym zapowiedział wycofanie się z przetargu, gdyż w jego opinii zmienione zostały warunki i preferowały jednego z  producentów. Fachowcy z branży lotniczej ocenili ten list jako zagrywkę taktyczną. Ostatecznie MON przesunął termin składania ofert do końca roku, a Sikorsky zdążył złożyć swą ofertę.

Jakie są najważniejsze atuty Mielca
Zakręcki podkreśla główne atuty Black Hawka. To najbardziej popularny śmigłowiec wojskowy na świecie. Obecnie lata w armiach 30 krajów na obu półkulach. Głownie w Stanach Zjednoczonych, ale także w Turcji, Australii, Meksyku, Izraelu, Arabii Saudyjskiej. Posiada globalną sieć baz serwisowych. Maszyna naszpikowana jest najnowocześniejszą elektroniką, może startować zarówno w dzień jak i w nocy, sprawdza się w sytuacjach krytycznych na polu walki. Jest bardzo ekonomiczny, zużywa o 40 proc. mniej bardzo drogiego paliwa lotniczego niż konkurencja.
Mielecka fabryka może produkować ponad 20 samolotów w ciągu roku. Dotychczas zagraniczni kontrahenci odebrali z Mielca 35 nowych wiropłatów, które latają w 6 krajach. Realizowane są kolejne zamówienia.

Zyska kilkadziesiąt firm z Doliny Lotniczej
 Prezes Zakręcki podkreśla wielkie znaczenie zwycięstwa w przetargu śmigłowcowym  dla rozwoju gospodarczego Mielca i całego Podkarpacia. Zakład systemtycznie rozwija sieć kooperantów i poddostawców różnych części do Black Hawka – Już dziś produkujemy w Polsce elementy składowe  naszego helikoptera. W przypadku nowych zamówień i zwiększenia produkcji zyska na tym kilkadziesiąt firm zwłaszcza zlokalizowanych w naszej Dolinie Lotniczej – zaznacza. Przecież trzeba zbudować bazę obsługi posprzedażnej śmigłowców, które będzie miała zajęcie przez kilkadziesiąt lat. Należy zapewnić serwis, remonty i modernizację silników, przeglądy okresowe maszyn. Zadania te realizować będą różne firmy, nie tylko PZL.
W przypadku wygranej ważny będzie także offset, czyli amerykańskie inwestycje w polski przemysł. – Dotyczyć one będą głownie przemysłu lotniczego i obronnego – zaznacza prezes Zakręcki.
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Ubiegać się o pilną pożyczkę dzisiaj na: ([email protected])

Uwaga proszę: Czy finansowo w dół? Czy potrzebujesz pożyczki na spłatę rachunków, zakup domu lub zwiększyć swój biznes? Ubiegać się o pożyczkę teraz i uzyskać zezwolenie ze 100% gwarancją. Oferujemy wszystkie rodzaje kredytu po obniżonej stopy procentowej 2%. Nasz program kredytu jest bardzo bezpośredni i elastyczna jak twoje zadowolenie i finansowy sukces jest naszym celem. W razie zainteresowania, o więcej informacji skontaktuj się z nami teraz poprzez e-mail: ([email protected])
K
Kevin_xx
 
Ma jednak jedną wadę , jak pojawi się byle mgiełka to ląduje gdzie popadnie , a to na ściernisku , a to na łące  obok wsi.
Owszem wzbudza tym sensację okolicznej gawiedzi , ale nie po to go skonstruowano tylko po to by latał też w niesprzyjających
warunkach atmosferycznych ...
M
Manitou
"Mnie zastanawia jakie "te inne" helikoptery oni chca kupić i dlaczego nie napisali o który model dokładnie chodzi, czy to jest model droższy czy model gorszy..." - tu nie chodzi o to czy droższy czy gorszy, tylko o to, że Polsce zależy na transferze technologii do kraju, czyli inaczej pisząc produkcji u nas śmigłowców jak i wielu podzespołów do niego. Amerykanie chcąc iść na łatwiznę, chcą nam wepchnąć śmigłowiec, który jest produkowany w Mielcu, a który nie spełnia wymogów przetargu, mimo, że mają w swojej ofercie helikopter, który spełnia nasze wymogi, ale NIE jest produkowany w Polsce. W efekcie musieliby ponieść spore nakłady, a to im się nie widzi.
Ponadto, gdyby chodziło o cenę, wystarczyłoby w przetargu określić kryterium ceny jako decydujące, a tak nie jest, a teza o tym, że chcemy zakupić gorszy sprzęt... absurd - tyle mam do powiedzenia na ten temat.
Co do dalszej części Pana wypowiedzi to odpowiedziałem już wyżej. Największe przetargi dla naszej armii są tak skonstruowane, aby nastąpił jak największy transfer technologii do nas, a tym samym produkcja. Za przykład niech chociażby posłuży przetarg na modernizacje "polskich" Leopardów 2A4. Mamy ich ponad 140, dziesięć z nich ma zostać zmodernizowana w Niemczech, a pozostałe w Polsce.
Pozdrawiam
a
adolf
ale kłamstwo, to kawałek złomu zza oceanu, tak, offset, jak w wsk rzeszó, kiedy zwożono złom z pustyni z meksyku, a papier przyjmie wszystko, napisali ile to złom jest warty i poszło, do tego potem, w ramach tego offsetu kupowano taśmę pcv do klejenia linii co 2 miesiące zmiana koncepcji i zdzieranie i klejenie od nowa, zamiast kupic u nas podobną 3 razy tańszą i lepszą to sprowadzali tego całę skrzynie i zrobili stanowisko pilotów ace którzy to wymyślali co chwilę nowe klejenie, a ludzie zamiast pracować i robić konkrety to klęczeli i kleili taśmę na posadzkach. narzędzia czy płytki spiekowe tak samo, np niemieckiego kometa kupowali przez stany, c i ładowali do szafy z kenny, co dawało cenę 3 razy większą, i tak można bez końca podawać super przykłądy super offsetu, tylko super dla kogo ?????
E
Emeyt
Będą produkować śmigłowce jak WSK Rzeszów silniki do F16. Po zmontowaniu zamówienia stanowisko do montażu zostało zlikwidowane. 
G
Gość_Jurek
Czyli jednak złożyli ofertę, niedawno był list prezesa do mediów o niemożności złożenia oferty:). Kręcone lody już są widoczne, a etyczna firma powinna podnieść sprawę na wokandzie. Skoro mają prześiwadczenie i dowody że jedna jest faworyzowana to nic nie stoi na przeszkodzie. Etyka nie dotyczy przypadku utraty kasy, jak w każdej korporacji.
z
zgred
jedzie prezydent w trabanciku wieziekota w burego kota w bagazniku????????????????????????????????????????????????????
M
MMk
Wchodzac na stronę nowiny24 chcesz informację o artykule sponsorowanym ? Wiadomo że skoro to gazeta (portal) lokalny to zawsze "lokowanie" będzie produktu z podkarpacia.
 
Mielecka fabryka może produkować ponad 20 samolotów w ciągu roku - oczywiście zgadzam się z tobą że w tym fragmencie brakuje informacji albo wystąpił błąd ale w mielcu również produkują samoloty ;) więc albo autor podczas wywiadu dowiedział się o helikopterach i samolotach i zapomniał dopisać albo po prostu w przypływie emocji "musze szybko coś napisać bo mi nie zapłacą" wrzucił tutaj zdanie totalnie wyrwane z kontekstu.
 
A tutaj fragment z onetu: W swojej odpowiedzi MON zaznaczył, że koncern posiada w swojej ofercie śmigłowce, którymi Polacy są zainteresowani, jednak Amerykanie nie chcą ich zaproponować w ramach tego przetargu-  Mnie zastanawia jakie "te inne" helikoptery oni chca kupić i dlaczego nie napisali o który model dokładnie chodzi, czy to jest model droższy czy model gorszy... możemy się zastanawiać do dnia wyników przetargu albo i nigdy się nie dowiemy... znajać polskie przetargi to chodzi o coś co wyszło z użycia 10 lat temu albo o to zeby któryś z naszych "decydujących" po prostu dostał kopertę "w łapę".
 
Nie mam zamiaru się wypowiadać na wyższością jednego modelu do drugiego bo nie znam się na tym, ale wydaje mi się że najrozsądniejszym wyborem na zakup jest coś co od początku do końca produkowane jest w Polsce, gdzie częsci dostarczane są od innych polskich firm dzięki temu pieniądze (większość bo zapewne nie wszystkie) zostają u nas, niż ładowanie kasy w firmę gdzie towar przylatuje z turcji, silniki z innego kraju, mechanizmy z jeszcze innego schemat budowy jest tego kraju a u nas tylko to poskładają i dzięki temu 5% całej kwoty zostanie u nas. A reszta będzie w innym kraju.
S
Scp
Prezes Zakręciki... Litości Redakcjo. 
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska