https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy przyjmą towar

Małgorzata Wąsacz
Krzysztof Tomczak, miejski rzecznik konsumentów w Bydgoszczy, wyjaśnia, że nie ma przepisu nakazującego sprzedawcy przyjęcie towaru zgodnego z umową i dokonanie zwrotu zapłaconej ceny.
Krzysztof Tomczak, miejski rzecznik konsumentów w Bydgoszczy, wyjaśnia, że nie ma przepisu nakazującego sprzedawcy przyjęcie towaru zgodnego z umową i dokonanie zwrotu zapłaconej ceny.
- Czy sprzedawca, za okazaniem paragonu, ma obowiązek przyjąć zwrot każdego towaru do sklepu? - dopytuje się nasz Czytelnik z Bydgoszczy.

Pan Marek opowiada: - Kupiłem w jednym z marketów kilka kartonów alkoholu na wesele córki. Wydałem około tysiąca złotych. Po sześciu dniach od zakupu poszedłem do sklepu, by oddać dwa kartony alkoholu, który pozostał po imprezie. Dodam, że kartony były fabrycznie zamknięte, nienaruszone. Okazałem sprzedawcy paragon. On odpowiedział, że nie mogę oddawać alkoholu, bo to jest towar pełnowartościowy. Czy rzeczywiście tak jest? Czy sprzedawca postąpił zgodnie z prawem? Czy są jeszcze jakieś towary, których nie można zwrócić do sklepu?

Ważne 10 dni

Uwaga!

Nie wszystkie produkty zakupione przez internet możemy zwrócić do sklepu. Oto wyjątki:
- kasety video, audio, programy komputerowe po usunięciu oryginalnego opakowania,
- produkty wykonane według indywidualnego zamówienia,
- produkty ulegające szybkiemu zepsuciu,
- zaprenumerowana prasa

Krzysztof Tomczak, miejski rzecznik konsumentów w Bydgoszczy, wyjaśnia, że nie ma przepisu nakazującego sprzedawcy przyjęcie towaru zgodnego z umową i dokonanie zwrotu zapłaconej ceny. - Dotyczy to wszystkich umów sprzedaży zawieranych przez konsumentów w lokalu (siedzibie) przedsiębiorstwa. Wyjątek stanowią jedynie umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. W przypadku umów poza lokalem przedsiębiorstwa konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w terminie 10 dni od zawarcia umowy. W przypadku umów zawartych na odległość mowa jest o 10 dniach od wydania rzeczy, a w przypadku umowy dotyczącej świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia - tłumaczy Krzysztof Tomczak.

Płacisz za przesyłkę

Jak zrezygnować z zakupu dokonanego na odległość? Odpowiednie oświadczenie należy złożyć na piśmie i przesłać listem poleconym (z potwierdzeniem odbioru) pod adresem firmy najpóźniej dziesiątego dnia od daty otrzymania zamówionego towaru. Koszt odesłania towaru ponosi konsument, chyba że nie jest to zwrot rzeczy, a jej reklamacja. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w ciągu czternastu dni od daty otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Możesz reklamować

Jeszcze jedna ważna kwestia: - Towary zakupione na odległość reklamujemy na tych samych zasadach, jak rzeczy zakupione w zwykłym sklepie, z tym wyjątkiem, że dla celów dowodowych warto przesyłać pisma reklamacyjne także oddzielnym listem poleconym - usłyszeliśmy w Federacji Konsumentów w Warszawie.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska