https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Klient zatankował do pełna i nie mógł zapłacić kartą. Bank zrobił sobie przerwę

Agnieszka Domka-Rybka
Malgorzata Genca
Zatankował, ale nie mógł zapłacić kartą. Na stacji od razu padło podejrzenie, że ma puste konto. A to była przerwa techniczna w banku, o której nie wiedział. Innych też to może spotkać.

Oto, co spotkało pana Marka 3 listopada: - Dwukrotna, nieudana próba zapłaty kartą za tankowanie, o co chodzi? - tak wspomina niedzielny poranek pan Marek z Bydgoszczy.

Gdy chodziło o sprzedaż kredytu to go znaleźli...

- Obok stoi bankomat Euronetu, ale też nie daje rady. Sprzedawca pod nosem komentuje, że chyba nie mam pieniędzy na koncie. Płacę kartą innego banku. Udaje się! Dzwonię na infolinię Pekao i słyszę komunikat, że od godziny 1:00 do 8:00 trwa przerwa informatyczna i nie ma szansy na płatność kartą. A, czy nie było możliwości poinformowania swojego ponad 20-letniego klienta sms-em lub mailem odpowiednio wcześniej? Kiedy bank chciał mi sprzedać kredyt, to każdą szparą potrafił mnie znaleźć, nawet listami wysyłanymi standardową pocztą. Jak zaś zrozumieć tę sytuację? Ma zwyczajnie gdzieś zwykłego człowieka. Ciekawe, jakbym zapłacił, gdyby nie subkonta w innym bankach - dodaje bydgoszczanin.

"Klienci zostali wcześniej poinformowani o planowanych pracach informatycznych oraz przerwie w dostępie do naszych serwisów. Od 31 października, od godz. 11.00 do 3 listopada do godz. 8.00, prezentowaliśmy komunikat w tej sprawie widoczny dla klientów przed zalogowaniem do Pekao24 i PeoPay. Ponadto został on także zamieszczony na naszej stronie głównej" - odpowiada "Pomorskiej" biuro prasowe Banku Pekao SA.

Informacja wieloma kanałami może irytować, ale działa

- Rozumiem, że banki muszą mieć przerwy. Wszystko jest w porządku, gdy mogę użyć karty. A jeśli nie mogę, sytuacja jest podbramkowa, że bank powinien ten jeden raz rozesłać maile lub sms-y - uważa klient Pekao.

To jak to jest: powinien czy nie powinien? - Kwestia sposobu i terminu powiadomienia o przerwach w dostępie do usług nie jest w żaden sposób uregulowana prawnie - wyjaśnia Michał Kisiel, ekspert portalu Bankier.pl. - Banki stosują więc w takich przypadkach bardzo zróżnicowane podejścia. Część ogranicza się do opublikowania informacji na ogólnodostępnej stronie internetowej lub w e- serwisie. Oczywiście, to rodzi niebezpieczeństwo, że klienci nie korzystający na co dzień z e-bankowości nie zostaną skutecznie powiadomieni. Najlepszą praktyką jest zdecydowanie przesłanie komunikatu bezpośrednio do użytkownika za pomocą powiadomienia push z aplikacji mobilnej lub wiadomości sms, a jednocześnie opublikowanie ostrzeżenia o pracach modernizacyjnych w serwisie internetowym i bankowości mobilnej. Niektóre instytucje, słusznie chyba, zakładają, że wielokrotne poinformowanie kilkoma kanałami o zbliżającej się przerwie technicznej jest może irytującym, ale lepszym rozwiązaniem niż zaskoczenie brakiem dostępności usług.

Michał Kisiel ma wiele kont i przyznaje, że, niestety, nie ma reguły, jak banki docierają z podobnymi informacjami do klientów.

Przerwy techniczne to jedno, bo zdarzają się także awarie

Podaje jednak przykład, jak to, jego zdaniem mogłoby wyglądać. Bank Millennium planuje przerwę techniczną w dniach od 9 do 11 listopada.

- Klienci posiadający aplikację mobilną Millennium otrzymali powiadomienia na smartfony - mówi ekspert.

Jest to m.in. wizualizacja zegara, który pokazuje, ile jeszcze czasu zostało do przerwy. Powód? Podczas długiego weekendu, 9-11 listopada, dojdzie fuzji Eurobanku i Millenium i do połączenia systemów obu instytucji.

Z kolei np. klienci BNP Paribas otrzymali sms-y o takiej treści: "Od 8 listopada od godz. 22.00 do 11 listopada włącznie bankowość internetowa oraz mobilna będą niedostępne. Przepraszamy za niedogodności".

Niestety, oprócz tego w bankach mogą też zdarzać się awarie, jak było np. w poniedziałek, 4 listopada. Klienci mieli problemy przez cały dzień.

Według informacji Wirtualnej Polski, zaczęło się od PKO BP, którego klienci o poranku mieli kłopoty z logowaniem. Bank z awarią się uporał, ale zaraz nadeszły następne w kolejnych bankach - w Santanderze, mBanku, Pekao, Aliorze i ING.

Tak je skomentował dr Przemysław Barbrich ze ZBP: "Chcielibyśmy, żeby wszystko działało idealnie i tak powinno być, ale, niestety, awarie zdarzają się".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Piszecie że informują. W jaki sposób? W Wałbrzychu nie informują. 14.11 brak dostępu do konta dobrze że gotówkę mąż miał bo w sklepie najadł się wstydu. PKO to porażka. Czas się z Wami pożegnać i tyle bo to od września się ciągnie. Bankomat na Broniewskiego ciągle zepsuty o ile w czasie pracy banku możesz wypłacić w kasie a co wieczorami i w niedzielę. Złożę pisemną skargę i poproszę o zwrot kosztów za przejazd na inne osiedle. A nie jeżdżę autobusami bo jestem chora.

G
Gość
6 listopada, 18:12, Gość:

Kilka dni informowali, że niecałe osiem godzin będzie przerwa, ale ten facet to jakiś tuman bydgoski jest.

"W związku z planowanymi pracami informatycznymi w nocy 3 listopada w godzinach od 0.50 do 8.00 nie będzie możliwe posługiwanie się debetowymi kartami wielowalutowymi, kartą Visa Debit Gold, Visa Bussines SME oraz korzystanie z aplikacji PeoPay"

6 listopada, 21:21, Gość:

To teraz przed płaceniem kartą musisz sprawdzać czy można płacić czy może jest przerwa? Dziadostwo....

Ty się wczoraj urodziłeś jak ten facet? Pomorska to chyba z zakładu dla niedorozwiniętych tych ludzi wyciąga.

G
Gość
6 listopada, 18:12, Gość:

Kilka dni informowali, że niecałe osiem godzin będzie przerwa, ale ten facet to jakiś tuman bydgoski jest.

"W związku z planowanymi pracami informatycznymi w nocy 3 listopada w godzinach od 0.50 do 8.00 nie będzie możliwe posługiwanie się debetowymi kartami wielowalutowymi, kartą Visa Debit Gold, Visa Bussines SME oraz korzystanie z aplikacji PeoPay"

To teraz przed płaceniem kartą musisz sprawdzać czy można płacić czy może jest przerwa? Dziadostwo....

G
Gość

Kilka dni informowali, że niecałe osiem godzin będzie przerwa, ale ten facet to jakiś tuman bydgoski jest.

"W związku z planowanymi pracami informatycznymi w nocy 3 listopada w godzinach od 0.50 do 8.00 nie będzie możliwe posługiwanie się debetowymi kartami wielowalutowymi, kartą Visa Debit Gold, Visa Bussines SME oraz korzystanie z aplikacji PeoPay"

G
Gość
6 listopada, 8:11, Gość:

Znów pieprzycie bez sensu bo banki o przerwach informują zawsze.

6 listopada, 8:25, Gość:

przerwa to co innego niż wyłączenie bankowości na 4 dni jak w tym przypadku.

Sorry, ale to komunikat wyświetlali cztery dni, a przerwa trwała kilka godzin do ósmej rano.

K
Kooler

Maruda!!!

b
b.

To właśnie jest dostateczny powód do tego aby zmienić bank na inny, który poważnie traktuje swoich klientów.

G
Gość
6 listopada, 8:11, Gość:

Znów pieprzycie bez sensu bo banki o przerwach informują zawsze.

przerwa to co innego niż wyłączenie bankowości na 4 dni jak w tym przypadku.

G
Gość

Znów pieprzycie bez sensu bo banki o przerwach informują zawsze.

G
Gość

W radio często słyszę reklamę fundacji pn "Polska bezgotówkowa". No właśnie bezgotówkowa proza została opisana. a jeszcze może być wyłączenie prądu, brak zasięgu sieci GSM i całe mnóstwo innych możliwości nie mówiąc już o możliwości wyłączenia kogoś. Zatem czy brak w garści realnego pieniądza to samo zło i tylko szara strefa??

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska