W dziedzinie regionalnej komunikacji podstawowym przedsięwzięciem będzie szybka kolej miejska BiT City, która połączy stolice województwa - Bydgoszcz i Toruń. Na liście projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko znalazły się związane z tym inwestycje. Unia dofinansuje go w wysokości 100 milionów złotych.
Większość środków jest przeznaczona na inwestycje w Bydgoszczy: budowę linii kolejowej łączącej dworzec Bydgoszcz Główna z Portem Lotniczym im. Ignacego Jana Paderewskiego, węzła komunikacyjnego Bydgoszcz Wschód i linii tramwajowej ze śródmieścia do odległej o kilkanaście kilometrów największej dzielnicy miasta - Fordonu (ponad 80 tys. mieszkańców).
W Toruniu rewitalizacji zostaną poddane dworce kolejowe. Na stacji Toruń Miasto - zbudowany zostanie węzeł przesiadkowy, tunel i nowy tor. W Solcu Kujawskim powstanie wiadukt kolejowy.
Za unijne pieniądze zmodernizowana zostanie prawie 60- kilometrowa linia kolejowa z Torunia do Grudziądza i 21- kilometrowa linia Grudziądz - Laskowice. W tej chwili pociągi kursują tam z prędkością 60 km/godz., a na wielu odcinkach muszą zwalniać do 30-40 km/godz. Po modernizacji będzie można podróżować z prędkością nawet 100 km/godz. Inwestycja ma zakończyć się w 2011 r., a jej przewidywany koszt to 40 milionów euro, czego połowę stanowić będą pieniądze z budżetu UE.
Ubiegłej jesieni, po ośmiu latach przerwy, reaktywowano 34-kilometrową linię kolejową Bydgoszcz - Chełmża. Codziennie z połączenia korzysta około tysiąca osób.
Samorząd województwa planuje też wznowienie - dla celów turystycznych - połączenia Toruń - Golub-Dobrzyń - Brodnica. Przedsięwzięcie zapisano na liście regionalnego programu rozwoju z dofinansowaniem ponad 6 mln złotych.
