Spis treści
Tylko jeszcze do 30 czerwca darczyńcy będą mogli wspierać organizacje charytatywne za pośrednictwem Facebooka i Instagrama.
Potem ta możliwość zniknie, co w praktyce oznacza, organizacje pozarządowe będą przenosić swoje zbiórki na zewnętrzne strony, jak serwisy crowdfundingowe (służące do prowadzenia zbiórek), m.in.na Pomagam.pl.
8095 organizacji pozarządowych na Kujawach i Pomorzu
W województwie kujawsko-pomorskim aktywnie działa teraz 8095 organizacji pozarządowych.
- Te z nich, które dotąd prowadziły zbiórki na Facebooku i Instagramie, czeka zmiana.
Jak organizacje pożytku publicznego z naszego regionu powinny przygotować się na zmiany, by mogły nadal działać skutecznie na rzecz społeczności lokalnej?
Facebook czy Instagram pozostaną platformami do komunikacji z darczyńcami, na których wspomniane organizacje będą mogły informować o swoich zbiórkach, ale użytkownicy będą przekierowywani na zewnętrzne strony, gdzie dokonają wpłaty na daną zbiórkę.
Testują przycisk: "Przekaż datek"
Jednak Meta, do której należą Facebook i Instagram, podkreśla, że nadal będzie wspierać ten sektor. Testuje obecnie przycisk „Przekaż datek” w postach, aby kierował darczyńców do strony organizacji lub serwisu ze zbiórkami.
- Wokół końca zbiórek na Facebooku i Instagramie pojawił się szum, jednak nasz polski rynek crowdfundingu jest jednym z najbardziej rozwiniętych w Europie - komentuje Dobrosława Gogłoza, dyrektor na Pomagam.pl. - Warto podkreślić, że serwisy, takie jak nasz, oferują darmowe zbiórki dla organizacji pozarządowych. Jako Pomagam.pl od lat współpracujemy z tysiącami organizacji, które dzięki nam zbierają fundusze.
Przeniesienie zbiórek charytatywnych na tego typu serwisy oraz wykorzystanie nowych narzędzi dostępnych na Facebooku, ma pozwolić na dalsze zbieranie funduszy w sposób efektywny i zgodny z nowymi regulacjami.
Meta przekaże wypłaty do 15 lipca
W najnowszym komunikacie Mety czytamy: „Od 1 lipca 2024 r. narzędzia do zbiórek pieniędzy nie będą już dostępne dla organizacji dobroczynnych w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Do tego czasu organizacja dobroczynna może korzystać z większości naszych narzędzi do zbiórek pieniędzy z niewielkimi ograniczeniami”. Darczyńcy mogą wspierać zbiórki do 30 czerwca. Meta przekaże ich założycielom wszystkie wpłaty do 15 lipca.
Najpopularniejsza zbiórka? Po śmierci Pawła Adamowicza
Tylko w ostatnich kilku latach aż 45 mln ludzi wsparło inicjatywy na Facebooku. Jak przypomina portal wirtualnemedia.pl, W Polsce jeden z rekordów takiej pojedynczej zbiórki ustanowiono w styczniu 2019 roku po śmierci Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska. Wtedy w akcji internautki Patrycji Krzymińskiej „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP” zgromadzono niemal 16 mln zł.
