Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

Emocji, jakie budzi kładka nad ul. Wojska Polskiego na Wyżynach, przypominać nie trzeba. Spór bydgoszczan, urzędników i organizacji społecznych sprowadzał się do odpowiedzi na pytanie, czy likwidować starą i budować nową, czy zbudować przejście naziemne z sygnalizacją świetlną. Projektanci uznali, że zaletami zwykłego przejścia są zdecydowanie niższe koszty oraz połączenie dróg rowerowych, nie trzeba też likwidować miejsc parkingowych, jak w przypadku budowy nowej kładki z pochylniami i windami.
Ostatecznie zdecydowano się na konsultacje społeczne - odbyły się w kwietniu br.
Podczas środowej (29.06) sesji Rady Miasta Bydgoszczy drogowcy przedstawili ich wyniki. - W głosowaniu 985 osób opowiedziało się za przejściem naziemnym, natomiast 1648 osób – za budową nowej kładki, natomiast 63 głosy były bez wskazania żadnego wariantu - informuje Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. - Warto jednak wspomnieć, że siedem bydgoskich organizacji społecznych, które złożyły pisma w ramach konsultacji, jednomyślnie rekomendowały wariant zakładający likwidację kładki.
Rada Osiedla Wyżyny, a także Rada Osiedla Kapuściska po spotkaniach z mieszkańcami opowiedziały się za przejściem w pasie jezdni i likwidacją kładki, która stwarza problemy osobom z niepełnosprawnościami, a także osobom w podeszłym wieku. Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy wskazywało, że tradycyjne przejście dla pieszych jest standardowym rozwiązaniem na ulicy Wojska Polskiego, gdzie po obu stronach znajdują się osiedla mieszkaniowe.
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy jednoznacznie oceniło, że wybudowanie przejścia z pasami dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów wraz sygnalizacją świetlną ułatwi dostęp do przystanków tramwajowych. Rowerowe środowisko skupione w Stowarzyszeniu Bydgoska Masa Krytyczna wytknęło, że kładka funkcjonująca w tym kształcie, od lat 80-tych, wyklucza całkowicie możliwość płynnej obsługi ruchu rowerowego.
– Czas skończyć z patrzeniem tylko przez pryzmat własnej wygody, a zacząć robić tak, by miasto było przyjazne wszystkim mieszkańcom. Przejście naziemne wyrównuje szanse - komentował Paweł Bokiej, radny PiS.
Mimo więc że w konsultacjach większość ich uczestników było za budową nowej kładki, ZDMiKP zdecydował o tym, że jezdnie i torowisko tramwajowe w ciągu Wojska Polskiego zostaną przecięte przez przejście naziemne.
- Projektanci przeprowadzili też analizę wielokryterialną obu wariantów – biorąc pod uwagę inne kryteria, m.in. koszty realizacji przejścia i kładki, ich utrzymanie. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, zarekomendowaliśmy do realizacji przejście dla pieszych na poziomie jezdni z sygnalizacją świetlną. Szacowany koszt budowy nowej kładki to ok. 10 milionów złotych, a przejścia ok. 1,5 milionów złotych - mówi Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Przypomnijmy, że wyniki konsultacji społecznych w niewielkim stopniu zostały wykorzystane, gdy ogłoszono je w 2020 roku na temat wstępnej koncepcji nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Bydgoszczy.