https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kujawsko-pomorskie to czarna droga śmierci

Marek Weckwerth [email protected]
Fot. bank-zdjec.com
Powstaje europejski atlas bezpieczeństwa ruchu drogowego. Polska wypada w nim blado, a dokładniej - czarno, bo takim kolorem zaznaczono najbardziej niebezpieczne drogi główne. Kujawsko-Pomorskie trakty to właściwie jedna czarna droga śmierci.

10 państw

10 państw

W projekcie atlasu uczestniczy 10 państw: Niemcy, Hiszpania, Holandia, Belgia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Słowacja, Czechy i Polska. Każdy kraj przygotowuje własne mapy, które ostatecznie - w 2010 roku - stworzą atlas Europy.

Czarna droga oznacza bardzo duże zagrożenie, czerwona - zagrożenie duże. Zieleni mamy najmniej - tylko oddany niedawno do użytku odcinek autostrady A1.

Bardzo duże ryzyko...

(fot. Infografika Jerzy Chamier-Gliszczyński)

... występuje na całym kujawsko-pomorskim odcinku drogi krajowej nr 5. Tak samo niebezpieczny jest odcinek krajowej "jedynki od Włocławka aż na wysokość Zegartowic. Dalej - do Świecia - zagrożenie na "jedynce" jest duże, a w kierunku północnej granicy województwa - średnie i znów duże.

Polską edycją atlasu zajmują się: Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej, Polski Związek Motorowy i Politechnika Gdańska. Pierwszym etapem prac polskiego zespołu jest opracowanie mapy ryzyka występującego na najważniejszych arteriach komunikacyjnych kraju (patrz mapa). To już wstępnie przygotowano.

Drogi te stanowią zaledwie 2 procent długości wszystkich dróg twardych, ale odbywa się na nich ponad 10 procent ruchu drogowego. Jak zauważają specjaliści z Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej, pomimo że "krajówki" posiadają najwyższe w Polsce standardy bezpieczeństwa, to jednak właśnie na nich zdarza się 17 procent wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

To ma się zmienić, bo...

... zgodnie z programem poprawy bezpieczeństwa GAMBIT, Polska ma radykalnie ograniczyć liczbę wypadków śmiertelnych na drogach krajowych. W roku 2007 na "krajówkach" Kujawsko-Pomorskiego zginęło 125 osób, w roku 2010 nie powinno ich zginąć więcej niż 82, zaś w roku 2013 - do 33.

Tomasz Okoński z GDDKiA w Bydgoszczy uspokaja: - W tym roku na remonty i przebudowy 70 kilometrów naszych dróg wydamy miliard złotych.

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
asior
żółty powiat świecki...zasługa tamtejszej policji
J
Ja
70km? To jakaś kpina! W strone Łodzi na granicy województwa zaczyna się nowy asfalt. Jak to świadczy o kuj-pom? Odcinek Towruń-Włocławek jest w opłakanym stanie. Niedługo dorówna temu we Włocławku.
p
p.wlodziu
Oby nie skończyło się tylko na zapowiedziach.Nasze drogi są okropne :-żle wyprofilowane nawierzchnie na łukach i zakrętach, drogi wąskie, dziurawe, łatane różnymi materiałami o innej strukturze niż pierwotna.krewędzie jezdni z kancerowane i o różnym poziomie w stosunku do pobocza, pobocza powybijane waskie dziurawe,Drogi są żle oznakowane,skrzyzowania niebezpieczne, no i jeszcze te drzewa w pasie drogowym . I to ma wpływać na bezpieczeństwo przeciwnie bardzo potęguje zagrożenie .Nie trzeba być fachowcem aby wytykać tego rodzaju niebezpieczeństwa wynikające ze złych dróg.
Niedawno mówiło się o złym zachowaniu kierowców i ich nadmiernej predkości w kierowaniu pojazdami i że ten fakt jest największym zagrożeniem.A ja uważam,jeżeli drogi były by odpowiednie z normami i bezpieczne i bez tych niedoróbek co wyżej wymieniam -to przekroczenie 10- 20 km/g nie spowodowało by niebezpieczeństwa.
Na koniec jeszcze jedno dość przykre zjawisko nasze drogi usłane są krzyżami.Nigdzie w Europie tego nie ma to tez stanowi pewne zagrożenie. Czy nie wystarczy dla upamietnienia lampka, znicz i po 24 godzinach temat zostaje zamkniety. A dla pijaków to nawet lampka by się nie należała.Ludzie opamiętajcie się- dla krzyży są cmentarze.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska