Czytaj też: Bydgoszcz. Takiej konsolidacji na naszym rynku jeszcze nie było. Trzy firmy tworzą nowy holding Makrum
Wszystko dzięki umowie na 10 lat między Makrumem SA a Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego w podnakielskim Paterku.
Przenoszą się, bo będzie Galeria Makrum
Bydgoskie przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji wielkogabarytowych stalowych konstrukcji znajdzie nowe miejsce właśnie w Paterku na powierzchni prawie 15 tys. m kw.
- Umowa dotyczy dzierżawy terenu i budynków - wyjaśnia Katarzyna Pyrzanowska z biura PR Makrum SA.
Przedsiębiorstwo otrzyma m.in. prawo użytkowania placu składowego, manewrowego, dróg dojazdowych i parkingów. Będzie mogło postawić hale malarni i śrutowni, krajalni oraz obróbki.
Szacunkowa wartość umowy wynosi 10 mln zł. Oprócz płaconego co miesiąc czynszu, Makrum zwracać będzie ZNTK "Paterek" koszty dostarczania mediów (do czasu wykonania własnych przyłączy) oraz część kosztów ochrony, kontroli ruchu osobowego i towarowego oraz utrzymania porządku.
Czytaj też: Wiemy, jak będzie wyglądała Galeria Makrum w Bydgoszczy (obejrzyj wizualizację)
Dotychczasowe siedziba firmy na osiedlu Leśnym w Bydgoszczy jest likwidowana. Powstanie tam wielkie centrum handlowe - Galeria Makrum. Choć budynki i hale montażowe zakładu są już wyburzane, produkcja trwa. Ludzie i maszyny pracują w dwóch ostatnich budynkach, by zapewnić ciągłość zleceń.
Przenosiny do Paterka mają się zakończyć w czerwcu tego roku.
Zachowają pracę
- Przeprowadzka ma być płynną zmianą miejsca produkcji, tak rozłożoną w czasie, aby zapewnić ciągłość wykonania zleceń - kontynuuje Pyrzanowska. - A z tym wiąże się dostosowanie zatrudnienia. Finalnie w Paterku chcemy odtworzyć w całości dotychczasową załogę. Najważniejsze więc, że pracę zachowa 140-osobowa załoga.
Makrum ma także drugi zakład - szczecińską stocznię "Pomerania". Ten fakt sprawił, że zarząd firmy poważnie rozważał przeniesienie całej produkcji właśnie do Szczecina.
Wariant paterski jest oczywiście korzystniejszy dla załogi, która w większości mieszka w Bydgoszczy. Dojazd do tej podnakielskiej miejscowości (nieco ponad 25 km) nie będzie uciążliwy. Kierownictwo zakładu deklaruje przy tym dojeżdżającym, w miarę swych możliwości, pomoc.
Makrum powstał w 1868 r. (zabór pruski). Zaczynał od remontów maszyn rolniczych, potem przestawił się na produkcję młynów kulowych. Teraz produkuje ciężkie stalowe konstrukcje, które mają zastosowanie w górnictwie morskim, budownictwie okrętowym oraz w przemyśle maszynowym.
Czytaj też: Jakie hobby ma Rafał Jerzy, prezes Makrum?
