Prezydent Maciej Glamowski podkreśla: - Od początku członkostwa Polski w Unii Europejskiej zrealizowaliśmy projekty za kwotę ponad 1,1 miliarda złotych, a dofinansowanie sięgnęło poziomu ponad 815 milionów złotych. Dzięki tym gigantycznym środkom Grudziądz zmienia swoje oblicze. Mowa tu o projektach miasta, naszych spółek oraz szpitala.
Jak zaznacza prezydent Grudziądza, choć mówimy już o perspektywie na lata 2021-2027, to jeszcze trwa edycja perspektywy 2014-2020. I tutaj miasto planuje ubiegać się o dotacje do czterech kluczowych inwestycji:
- budowa i modernizacja oświetlenia drogowego na LED w granicach miasta wraz z dokumentacją projektową
- budowa ścieżek rowerowych
- termomodernizacja SP nr 17
- instalacje fotowoltaiki na budynkach oświaty: SP nr 7, 16, 20, 21
Najważniejszą inwestycją w planach dla Grudziądza na lata 2021-2027 jest rozbudowa sieci tramwajowej w kierunku Mniszka oraz al. 23 Stycznia - Dworcowej - Rapackiego, a wraz z tym pozyskanie również kolejnych nowych wozów tramwajowych.
Planowana jest też rozbudowa Trasy Średnicowej o kolejny pas w związku z budową Trasy Szybkiego Ruchu S5. przez Grudziądz ma przebiegać szprycha Kolei Szybkich Prędkości co jest szansą na nowe kolejowe skomunikowanie Grudziądza, a wraz z tym otwiera się droga do powrotu rozmów o budowie mostu północnego.
Młyn Wiedzy i Energii ma wzmocnić Grudziądz i region pod względem edukacyjnym i kulturalnym
Jak podczas sesji nadzwyczajnej dodał marszałek Piotr Całbecki, jeśli chodzi o nową perspektywę unijną 2021-2027 to jeszcze większy nacisk ma zostać położony na projekty w sferze społecznej oddziaływujące na okoliczne powiaty. I tutaj główną inwestycją ma być Młyn Wiedzy i Energii w dawnym budynku Młyna Górnego przy Curie- Skłodowskiej. Jest to przedsięwzięcie szacowane na - bagatela - ok. 65 mln zł z czego 8 mln zł to wkład własny budżetu marszałkowskiego! Przetarg ma zostać rozpisany w tym roku, a uroczyste otwarcie placówki jest planowane na pierwszy kwartał 2025 roku.
O realność tej kwoty pytał podczas sesji Krzysztof Kosiński, radny PiS-u. - Czy ta kwota utrzyma się? Jak to będzie wyglądało? - dopytywał. Marszałek Całbecki poinformował, że na chwilę obecną tak został oszacowany ten projekt. - Co będzie się działo gdy będzie ogłaszany przetarg to zobaczymy: czy wskaźniki inflacji i inne będą szybowały w górę czy też wyhamują. Na razie trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wkład własny będzie wynosił 15 proc. wartości zadania - mówił Piotr Całbecki.
Marszałek mówił także o wyzwaniach i potrzebach rozwojowych Grudziądza. Wymienił m.in.
- powołanie publicznej uczelni zawodowej działającej w ramach WZU
- budowie centrum sportowego z torem kolarskim (Centrum Aktywności Gospodarczej i Sportowej) szacowane na ok. 200 mln zł
- rozwój polityki senioralnej, dróg rowerowych,
- działania na rzecz ochrony klimatu i energetyki.
- Chcemy zabiegać też o doprowadzenie do elektryfikacji odcinka linii kolejowej Grudziądz – Laskowice Pomorskie dla uruchomienia bezpośrednich połączeń Grudziądz – Bydgoszcz realizowanych za pomocą taboru elektrycznego - mówi Piotr Całbecki.
- Grudziądz od 2013 roku zmienił się nie do poznania. Miasto przeżyło proces restrukturyzacji przemysłu. Skutki społeczne są nadal odczuwalne, ale spadają nakłady z budżetu samorządu na pomoc społeczną. Na przestrzeni tych lat bezrobocie spadło z 20 procent do 9 - zauważa Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko - pomorskiego. I dodaje: - W naszych najnowszych założeniach Grudziądz obok Włocławka i Inowrocławia jest postrzegany jako ośrodek regionalny, którego oddziaływanie w różnych obszarach funkcjonowania: rynku pracy, opieki zdrowotnej, aktywności społecznej i gospodarczej ma mieć wpływ na mniejsze miejscowości w promieniu 30-40 kilometrów.
Z danych marszałkowskich wynika, że Grudziądz w latach 2014-2020 realizował 124 projekty dofinansowane unijnymi środkami w w łącznej wysokości 343,7 mln zł! Z tej kwoty:
- 233 mln zł to projekty dotyczące samorządu
- 88 mln zł to projekty dotyczące przedsiębiorców
- 11 mln zł to projekty dotyczące stowarzyszeń, izb, fundacji
Największe dofinansowanie uzyskały projekty dotyczące transportu - ponad 129 mln zł - a chodzi o modernizację torowiska i zakup nowych wozów tramwajowych.
Dodajmy, że wśród realizowanych przez miasto Grudziądz inwestycji są też te, które są wspierane przez z budżetu marszałkowskiego i analogicznie te z najwyższym wsparciem są związane z transportem publicznym: przebudową infrastruktury tramwajowej oraz zakupem taboru (łącznie ponad 124 mln zł), szpitalem, aktywizacją bezrobotnych, budową inkubatora przedsiębiorczości.
Na koniec prezentacji, marszałek Całbecki zaprezentował dane dotyczące projektów finansowanych przez rząd RP w ramach Polskiego Ładu w latach 2020-2022 dla Grudziądza w pięciu edycjach konkursów. Ich liczba to: 2. Łączne wsparcie inwestycji w ramach Polskiego Ładu i Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w latach 2020-2022 wyniosło w sumie 46,5 mln zł.
