Zobacz wideo: Jedziesz na wakacje? Potrzebujesz szczepienia i certyfikatu
Piotr Całbecki, przedstawiając raport o stanie województwa, przyznał, że rok 2020 upłynął pod znakiem pandemii i większość działań marszałkowskiej administracji musiała zostać podporządkowana związanym z nią koniecznościom. – Jako uzupełnienie interwencyjnych działań rządowych stworzyliśmy własny pakiet antykryzysowy, co było możliwe dzięki temu, że mieliśmy do dyspozycji środki naszego Regionalnego Programu Operacyjnego, a Komisja Europejska szybko zatwierdziła w nim zmiany.
910 mln zł, jakie zarząd województwa przeznaczył na walkę z pandemią, to pieniądze, o które zostało uszczuplone RPO, dlatego nie wszystkie zaplanowane zadania udało się zrealizować w ubiegłym roku. Za sukces można uznać m.in. stopniowe zwiększanie miejsc w żłobkach i przedszkolach, pomoc przedsiębiorcom (1300 firm dostało pożyczki w ramach Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Rozwoju, a ponad 1000 poręczenia kredytowe). Po przestoju ruszyły też największe inwestycje drogowe. W związku z tym, że w najbliższych latach znacznie przybędzie w regionie osób 60 plus, samorząd województwa rozbudowuje bazę i pomoc dla seniorów.
Skarbnik Paweł Adamczyk przyznał, że zrównoważony wynik budżetowy jest efektem przede wszystkim znacznie większych niż zakładano wpływów z podatków od firm (CiT). - To dobry prognostyk dla gospodarki regionu i naszych możliwości rozwojowych - dodał.
Radni sejmiku udzielili zarządowi województwa absolutorium większością głosów, ale nie obyło się bez dyskusji.
Czytaj także: Część Polaków przyjmie obietnice PiS bez analizy kosztów
Dlaczego kulejemy w rankingach?
Radny Jerzy Gawęda (PiS) pozytywnie ocenił działania zarządu województwa dotyczące walki z epidemią koronawirusa, ale uznał, że polityka rozwoju regionu jest mało efektywna.
- Województwo ma 830 mln zobowiązań, a to stanowi 75 proc. dochodu – wyliczał. - Nie możemy pozytywnie oceniać takiej polityki. Niepokój budzi to, że zbyt wolno wdrażamy fundusze z UE. Jest wiele niezrealizowanych inwestycji: przebudowa drogi wojewódzkiej 249 wraz z uruchomieniem przeprawy promowej, droga Stolno-Wąbrzeźno. Modernizacja dróg wojewódzkich to pięta achillesowa zarządu. Przebudowa linii kolejowych też. Nie są podejmowane działania poprawiające transport zbiorowy na linii Bydgoszcz – Inowrocław – Toruń. Zajmujemy 4. miejsce od końca w konkurencji polskich regionów.
Radny Paweł Zgórzyński (PSL) ripostował: - Cieszę się, panie Gawęda, że widzicie to wszystko, szkoda, że rząd nie widzi, jak daleko jesteśmy w rankingach i zawsze nas omija przy podziale środków unijnych. Pandemia w bardzo dużym stopniu wpłynęła na zadania województwa, dokonano przesunięć środków z RPO, aby reagować na potrzeby opieki zdrowotnej.
Marszałek Piotr Całbecki wyjaśnił, że na tle Europy nie wyglądamy źle, jeśli chodzi o rozwój. Jesteśmy w takim położeniu jak Hiszpania. Byłoby lepiej, gdyby czeki rządowe, które krążyły po Polsce nie omijały naszego województwa.
- W przeliczeniu na liczbę mieszkańców, z rządowego funduszu inwestycji lokalnych otrzymaliśmy najmniej w Polsce, a samorząd województwa nic nie dostał – przypomniał marszałek. - To pokazuje jak obecna władza dba o nasze województwo. Drogi? Mieliśmy ogromne zaszłości nie z naszej winy, bo spółki, które rezygnowały z budowy kierowały się rosnącymi kosztami. Ale wyszliśmy z tego dołka, prace ruszyły. Inwestycje w linie kolejowe? Nie ten adres, bo to PKP realizuje te inwestycje. Kolej Plus? Proponuje nam się nierealny udział, np. dorzućcie się 0,5 mld zł, a skąd mamy wziąć? Chcemy się włączyć do modernizacji, ale na poziomie, na który nas stać. Jeśli projektuje się kolejny centralny port lotniczy, to co mamy zrobić z bydgoskim? Dofinansowaliśmy go 12 mln z budżetu regionu, żeby nie padł przez pandemię. Kiedy, jako samorządy, wybłagamy od rządu ustawę o transporcie regionalnym? Nie możemy się doprosić, by oprzeć się o podstawę prawną i zacząć działać. Jeśli tylko mamy możliwość współpracy z rządem, współpracujemy. Nie wiem, jakie będą losy polityki ogólnopolskiej. My tu zostajemy i mamy obowiązek dbać o rozwój województwa.
