Matematykę da się lubić – i do tego dobrze zdać!

Materiał informacyjny Fundacji Empiria i Wiedza
fot. materiały prasowe Fundacji. Zuzanna Piasecka, prezes Fundacji Empiria i Wiedza
Mówi się o niej „królowa nauk”, co od razu buduje dystans. Powszechnie uważana jest za najtrudniejszy przedmiot w szkole. Matematyki – bo o niej mowa – można się jednak nauczyć i ją zdać w takim stopniu, by pomogła w dostaniu się do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej czy na studia. O projekcie Matura+ i Matma Do Kwadratu rozmawiamy z Zuzanną Piasecką, prezes Fundacji Empiria i Wiedza.

Zacznijmy od tego, czy matematyka rzeczywiście jest tak ważna?

Moim zdaniem matematyka nie tylko jest królową nauk, ale również kluczem do zrozumienia świata. Jej odbicie znajdujemy nie tylko w przedmiotach ścisłych. Fakt, że matematyka jest wśród przedmiotów obowiązkowych na maturze tylko podkreśla jej istotność. Dlatego uważam, że trzeba pomagać młodzieży w pokonaniu lęku i niechęci do nauki matematyki, a następnie w oswajaniu się z nią i skutecznym zdaniu egzaminu.

Skąd w takim razie pomysł na wsparcie uczniów akurat w matematyce?

Misją naszego Fundatora, Banku Gospodarstwa Krajowego, jest inwestowanie w rozwój kapitału społecznego Polski. Trudno wyobrazić sobie lepszy moment na taką inwestycję niż czas edukacji szkolnej – w końcu nie do dziś wiadomo, że „czym skorupka za młodu nasiąknie…”. Jako Fundacja Empiria i Wiedza prowadzimy szereg projektów edukacyjnych i stypendialnych skierowanych do młodzieży. Dlatego powołaliśmy do życia projekt Matura+ i Matma Do Kwadratu, których celem jest podniesienie kompetencji odpowiednio maturzystów oraz ósmoklasistów i przygotowanie ich do egzaminu końcowego z matematyki.

Szkoły z których województw mogą wziąć udział w projekcie?

Kryterium wyboru województw, w których odbywa się projekt, były dotychczasowe wyniki z egzaminów z matematyki. Chcemy pomagać jak największej liczbie uczniów, ale postanowiliśmy, że w pierwszej kolejności pomożemy w tych województwach, w których wyniki są najgorsze. Zaczęliśmy pilotażowo od wdrożenia projektu w województwie kujawsko-pomorskim. Przed nami 3. edycja projektu, w której udział biorą województwa zachodniopomorskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, opolskie i dolnośląskie.

Na czym dokładnie polega wsparcie udzielane w ramach projektu?

Pomagamy dwutorowo – z jednej strony prowadzimy cotygodniowe spotkania online z uczniami, w czasie których korzystając z innowacyjnych narzędzi i autorskiej metodologii opracowanej przez Dariusza Kulmę z firmy Elitmat powtarzamy cały materiał objęty egzaminem z matematyki. Charakterystyczna dla naszego podejścia jest bardzo duża liczba tzw. crash testów – nawet kilka w czasie jednego spotkania. Pozwalają one na szybką ewaluację postępów w nauce i diagnozę braków, ale – co nawet ważniejsze – oswajają uczniów z samą formą sprawdzenia wiedzy, przez co testy jako takie przestają ich tak stresować.

Z drugiej strony otaczamy opieką i wspieramy samych nauczycieli, by rozwijali swoje kompetencje w zakresie pracy z uczniami. Zdajemy sobie sprawę, jak im jest trudno czasami przebić się przez mur braku zainteresowania przedmiotem. Udostępniamy im gotowe materiały edukacyjne i organizujemy dla nich spotkania, na których na konkretnych przykładach pokazujemy, jak można uczyć matematyki w atrakcyjny dla uczniów sposób.

To już kolejna edycja projektu – czy wiadomo, jaki efekt odniosły poprzednie?

Oczywiście, uważnie monitorujemy wyniki uczniów nie tylko na koniec edycji, ale również na bieżąco w trakcie ich trwania – pozwala to nauczycielom na wgląd we frekwencję i w postępy swoich uczniów i umożliwia reagowanie w czasie rzeczywistym. Co do efektów, to mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że uczestnicy projektów brylują na tle średnich wyników ze swoich województw. Mało tego – często sami są pozytywnie zaskoczeni swoimi wynikami zarówno z matury, jak i egzaminu ósmoklasisty, nie spodziewając się takich wysokich ocen. Mogę tu przytoczyć opinię jednej z uczennic: „Szczerze mówiąc, gdyby nie udział w kursie, to w życiu nie osiągnęłabym takiego wyniku. Ze wszystkich matur próbnych w szkole miałam 30%, najwyżej 32% (naprawdę), a dzisiejsza matura udowodniła mi, że jednak cos potrafię. Dosłownie gdy wróciłam do domu i zaczęłam sprawdzać odpowiedzi, to płakałam ze szczęścia, bo miałam większość dobrze. W życiu nie spodziewałabym się, że matematyka będzie dla mnie kiedyś prosta. Jestem ogromnie za to wdzięczna.” Widać więc wyraźnie, że projekt wymiernie pomógł.

To jak w praktyce wygląda zgłoszenie do projektu?

Edycję rozpoczynamy w czerwcu od spotkań inauguracyjnych dla nauczycieli, na które wszystkich serdecznie zapraszamy – zarówno tych, którzy z powodzeniem uczestniczyli w poprzednich edycjach, jak i tych, którzy dopiero chcą spróbować. Równolegle z inauguracjami rusza rekrutacja do projektu, która potrwa do września, ale obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. W tym roku dla 6 województw przygotowaliśmy 1500 miejsc dla maturzystów oraz 1200 miejsc dla ósmoklasistów.
Dziękuję za rozmowę.

Dlaczego warto wziąć udział w programie? Mówi Jolanta Drewniak – nauczycielka matematyki w Zespole Szkół nr 6 im. Mikołaja Reja w Szczecinie „Odpowiednie przygotowanie do egzaminu maturalnego z matematyki nie jest łatwym zadaniem. Uczniów klas maturalnych przerastają zaległości, nieusystematyzowana wiedza, brak wiary we własne możliwości, presja oczekiwań rodziców, natłok spraw szkolnych oraz prywatnych.
 
Projekt MATura+ to nie tylko rewelacyjnie zorganizowany plan pracy, ale również merytoryczne materiały i świetny prowadzący – co przełożyło się na usystematyzowanie wiedzy i sprawiło, że młodzież uczestnicząca w projekcie z przyjemnością angażowała się w zadania, analizowała własne błędy i odnotowywała swoje mocne strony.
 
Wśród młodzieży uczestniczącej w projekcie zauważyłam zwiększoną motywację (której w dzisiejszej edukacji bardzo brakuje), mobilizację do pracy, mniejszą ilość błędów na sprawdzianach, pokonanie nieśmiałości przy prezentowaniu własnej wiedzy na forum klasy, a przede wszystkim poczucie własnej wartości i nadzieję na sukces po każdym zaliczonym crashteście.
 
Młodzież technikum kończy zajęcia szkolne w niektóre dni bardzo późno, a projekt ten dzięki spotkaniom on-line dał każdemu uczniowi możliwość uczestniczenia w projekcie. Mieli oni pewność, że nie ominie ich żadne ze spotkań, dzięki temu, że mogli ponownie odtworzyć je w dowolnej dla siebie chwili, tym samym mając możliwość powrócenia do treści, które sprawiały im trudność. Dodatkowo forma spotkań na żywo umacniała więź uczniów z prowadzącym oraz integrowała grupę uczniów.”

Link do formularza zgłoszenia do projektu oraz wszystkie szczegóły są dostępne na stronie:

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska