https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miasto Bydgoszcz kupiło pierwsze tramwaje Pesy

Bogdan Dondajewski, [email protected]
Miasto Bydgoszcz kupiło pierwsze tramwaje PesyDostawa wszystkich swingów z zakładów Pesy potrwa półtora roku
Miasto Bydgoszcz kupiło pierwsze tramwaje PesyDostawa wszystkich swingów z zakładów Pesy potrwa półtora roku archiwum pomorska.pl
Jeszcze w październiku ruszą testy swingów, które wyjadą na nowe linie tramwajowe do Fordonu. Wczoraj podpisano kontrakt na dostawę 12.

Dostawa wszystkich swingów z zakładów Pesy potrwa półtora roku. Mają być gotowe na otwarcie linii tramwajowej do Fordonu, czyli najpóźniej na następną zimę.
Według podpisanej wczoraj umowy za 12 nowoczesnych tramwajów zapłacimy 109 mln złotych. Ponieważ jednak kontrakt będzie realizowany w ramach projektu Tramwaj do Fordonu, to 59 procent tej sumy dofinansowuje Unia Europejska.

- Wstępną umowę podpisaliśmy już prawie trzy lata temu, ale dzięki uprzejmości producenta wszystkie nasze swingi zostaną wyposażone w dodatkowy pakiet opcji - zapewnia Witold Dębicki, prezes spółki Tramwaj Fordon. - Jakich? Jedną z nich będzie na przykład zdalna diagnostyka, która pozwoli wyeliminować ewentualne kłopoty odpowiednimi działaniami motorniczego. Najważniejsze jednak jest to, że dzięki nim otrzymamy najbardziej nowoczesne pojazdy na rynku - wyjaśnia.

Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy, dodaje natomiast, że podpisana wczoraj umowa niesie ogromne zobowiązania dla jego pracowników. - Mówimy w końcu o pierwszym zamówieniu w historii firmy dla jej rodzinnego miasta. Wszyscy mamy tego świadomość, tak samo jak faktu, że sami przecież będziemy jeździć tymi tramwajami. Ale to nie jedyna dobra wiadomość. Szef Pesy równocześnie ogłosił duży nabór pracowników.

- Zatrudnimy ponad 300 osób, zarówno inżynierów, jak i spawaczy, elektryków i mechaników. Wierzymy bowiem, że już niedługo uda nam się rozwiązać problem parowozowni i wybudujemy nowoczesną halę produkcyjną na terenie Bydgoszczy - informuje Tomasz Zaboklicki.

Przypomnijmy, że chodzi o zrujnowany, ale wpisany do rejestru zabytków budynek starej lokomotywowni. Decyzję o wpisie - w trybie pilnym - podjął wojewódzki konserwator zabytków. Tłumaczył, że to jeden z trzech tego typu obiektów w kraju, a istniała groźba, że zostanie zburzony.

Jeszcze wiosną ratusz zaproponował miejską działkę, na którą można by przenieść parowozownię. - Trudno mi sobie wyobrazić, żeby taka przeszkoda skutecznie stanęła nam na drodze. Myślę, że sprawa jest oczywista i najpóźniej w ciągu miesiąca uda nam się wypracować ostateczne rozwiązanie - zapewnia prezydent Rafał Bruski. Na koniec nawiązał też do zakupu pierwszych swingów. Przyznał, że choć kolorystykę wszystkich bydgoskich tramwajów regulują przepisy, to zwróci się do artystów z prośbą o wymyślenie czegoś innego, bardziej oryginalnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał76
W ramach tego samego projektu jakim jest BiT City.
M
Michał76
A dalczego mają o kolorystyce decydować tylko artyści a nie zwykli bydgoszczanie. Czy nie można na adres prezydenta wysyłać swoich propozycji odnośnie malowania tramwajów??? Chętnie bym wysłał taki projekt i oczekiwał odpowiedzi czy sie podoba czy też nie.
a
antyTYFUS
Marszałek powinien być w Bydgoszczy i bydgoski ponieważ:1. Byłoby więcej pylonów - bo pylony to prestiż, wdzięk i szacunek godny metropolii.2. Byłoby więcej hal sportowych - bo Łuczniczka i ta druga obok budowana to za mało, tak po prostu.3. Żydowicz miałby wybudowane Centrum Kongresowe za 500 mln - tak jak planujemy ( w końcu Metropolia)4. Zamiast tramwaju do Fordonu byłoby metro.5. Fontanna za wiele milionów byłby nie tylko przed filharmonią ale przed każdą grajbudą z dobrą czarną muzą.6. Marina byłaby z tytanu - wtedy by nie patyniała bo Marina być musi.7. Byłoby więcej kładek z galerii do galerii imieniem wszystkich PiSorów a nie tylko L. Kaczyńskiego i koniec kłótni w tym temacie.8. w trosce o zdrowie mieszkańców bydgoski NFZ miałby siedzibę przy każdej ulicy, każdą za 21 mln.9. pod każdą kładką (nazwaną nie wiedzieć czemu mostem) byłaby serpentyna nie tylko dla rowerzystów ,ale dla alpinistów po odpowiednim wyprofilowaniu zjazdu.10 .równoległa da A1 , S5 byłaby A5 kosztem obwodnicy Inowrocławia - a co tam w końcu Metropolia.11. Spalarnia śmieci zostałaby przeniesiona z Bydgoszczy do Torunia albo Grudziądza lub Inowrocławia.12. Lotnisko - byłoby największe w całej Europie a może i na świecie.13. Toruń musiałby oddać "ukradzioną" autostradę A1.14. Teatr Kameralny za 30 mln - konieczny.15. Wielofunkcyjny kompleks na Placu Teatralnym za 500 mln - niezbędny.16. Krzyż w herbie Bydgoszczy.17. Tramwaj do PKP , wozilby krystalicznie czyste powietrze :)i wiele innych bo to wszystko niezbędne do rozwoju regionu, ponieważ te inwestycje pozwoliłyby naszemu regionowi na szybki rozwój a bezrobocie w Lipnie i Sępólnie spadłoby do 3%.
T
Tom1
A  mnie ciekawi dlaczego nie będe mógł dojechać z Fordonu do centrum jednym tranwajem?
Nie interesują mnie cześciowe rozwiazania za tak duże pieniadze. To ważniejsze od koloru.
s
stann
Popieram Michała w tej kwestii!!!
w
wyżyniak
Dlaczego Toruń w ramach tego projektu ma więcej tramwajów? Czy znów pseudo marszałek nas wyrolował?
M
Michał76
Toruń nie ma więcej. Ma 12 szt. z czego 6 jest trzyczłonowych a 7 pięcioczłonowych. U nas umowa TF jest na 12 pięcioczłonowych ale jeszcze ZDMiKP chyba coś chciał zakupić dla MZK czy jakoś tak.
A
Andy
wyżyniak - w ramach tego projektu? to Toruń też buduje linię tramwajową do Fordonu? :)
a
annka
Nie mogę się doczekać podróżowania wspaniałymi tramwajami PESY.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska