Budowa i remonty dróg lokalnych przy wsparciu funduszy rządowych i za pośrednictwem administracji wojewódzkiej ma już wieloletnią tradycję, dotyczącą nie tylko poprzedniego rządu - przypomniał na poniedziałkowym briefingu prasowym w bydgoskim Urzędzie Wojewódzkim jego szef Michał Sztybel. Kwoty i zasady nieznacznie się zmieniały, teraz jednak ramy tego program są lepiej określone.
- Cieszę się, że w tym zakresie nie było rewolucji, bo te środki trafią na budowy i remonty dróg w gminach i powiatach, ale także do lokalnej gospodarki, bo są to pieniądze pozwalające na uczestnictwo w tych zadaniach lokalnych firm w całym województwie – powiedział Sztybel.
W puli są 152 mln 187 tys. zł oraz 62 mln 143 tys. zł na zadania rozpoczęte w przyszłym roku, ale realizowane w perspektywie wieloletniej.
Poprzedni rząd nie przekroczył kompetencji
Nie jest też tak – uznał wojewoda - że jeśli poprzednicy tego rządu coś robili, to on powinien to skrytykować. Nie, bo plan był dobry.
Sprawdzał go dwustopniowo: pod względem formalnym na poziomie prac Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz na poziomie Kancelarii Premiera RP. Działano zgodnie z ustawą i nie było żadnych przekroczeń kompetencji, czy też delegacji przekazanych w ustawie. Michał Sztybel podziękował za to pracownikom Urzędu Wojewódzkiego.
Ale jest w tym również, jak to określił wojewoda, aspekt moralno – polityczny. Niektóre samorządy otrzymywały bowiem wyższe dofinansowanie niż wynikało z protokołu przesyłanego do Warszawy i dzięki temu ponosiły mniejszy koszt z tytuły wkładu własnego. Formalnie premier miał do tego prawo.
Ma być przejrzyście
Teraz wnioski będą przechodziły ocenę formalną oraz kryterialną. Na podstawie tych kryteriów stworzy się listę rankingową, według której przyznawane będzie dofinansowanie.
- Każdy samorząd może złożyć dwa projekty i określić, który jest dla niego priorytetowy. Chcemy, aby każdy samorząd mógł zrealizować chociaż jedną inwestycję. Nie będzie takiej sytuacji, że samorząd X nie otrzymuje nic, a Y ma pieniądze na dwa zadania – wyjaśnił wojewoda.
Na zadania powiatowe maksymalne dofinansowanie sięgnie 80 procent kosztów danej inwestycji, a na gminne 70.
- Drogi powiatowe przechodzą przez gminy, a zatem korzyści wynoszą z tego konkretne gminy. W drugą stroną działa to podobnie, bo mieszkańcy gmin są jednocześnie mieszkańcami powiatów – uzasadniał Michał Sztybel.
Maksymalne dofinansowanie może sięgnąć 30 milinów złotych, ale tak duże projekty w tym konkursie nie zdarzają się.
Trzeba spełnić siedem kryteriów
Katarzyna Szpakowska, kierownik Oddziału Rozwoju Regionalnego i Kontroli z Wydziału Infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego sprecyzowała, że wnioski mogą składać uprawnione podmioty – zarządy gmin oraz wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast na prawach powiatu.
Inspektorzy z Urzędu Wojewódzkiego ocenią wnioski pod względem formalnym, kompletności złożonych dokumentów oraz zasadności inwestycji. Ważne będzie spełnienie siedmiu kryteriów merytorycznych wynikających z ustawy.
Pierwszym musi być poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych uczestników. Premiowane będą inwestycje uwzględniające budowę chodników i przejść dla pieszych oraz ścieżek rowerowymi.
To też może Cię zainteresować
Drugim kryterium jest zapewnienie spójności sieci dróg publicznych (premia za połączenie z drogami wyższego rzędu), trzecim podniesienie standardu technicznego drogi (oceni się klasę jezdni, ruchu pieszych, zatoki przystankowe, odwodniania, skrzyżowania, obiekty inżynieryjne i tu możliwe jest zdobycie największej liczby punktów).
Czwarte kryterium to zwiększenie dostępności transportowej jednostki administracyjnej, czy daną drogą odbywać się będzie publiczny transport zbiorowy oraz czy droga zapewni dostęp do budynków użyteczności publicznych. W piątym kroku oceni się dostęp do terenów inwestycyjnych. Szóste kryterium jest już pozaustawowe – to przygotowanie inwestycji do realizacji i rodzaj zadania.
- Zależy nam, aby premiować zadania już przygotowane do realizacji. Premiujemy zadnia jednoroczne, bo tu jest szybsza absorpcja środków. Dodatkowo premiowane są zadania dotyczące obwodnic. Zapraszamy wszystkie samorządy i deklarujemy pomoc przy wyjaśnianiu i wypełnianiu wniosków – dodała Katarzyna Szpakowska.
Wnioski można składać osobiście lub za pośrednictwem poczty do 26 sierpnia 2024.
