Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mniej krwi na polskich drogach, a jednak wciąż za dużo [interaktywna infografika]

Marek Weckwerth
Liczba wypadków spadła o 877, zabitych o 115.
Liczba wypadków spadła o 877, zabitych o 115. Paweł Skraba / Archiwum GP
Liczba wypadków spadła o 877, zabitych o 115. W rankingu bezpieczeństwa państw europejskich awansowaliśmy o 3 pozycje.

Zginęło 3202 osób. Tak wynika z najnowszego raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD), która podsumowała miniony rok.

Wysokość tzw. wskaźnika demograficznego określonego liczbą zabitych na 100 tys. mieszkańców wynosi u nas 8,3. To jednak znacznie więcej niż średnia unijna. Komisja Europejska podała właśnie, że jest to 5,1.

Giną piesi
W aż 26 proc. wszystkich wypadków uczestniczą piesi, w 14 proc. rowerzyści, w 7 proc. motocykliści (KRBRD nie analizuje, czy są sprawcami czy ofiarami). Nadmierna prędkość przyczynia się do 22 proc. wypadków, nietrzeźwość kierujących - do 10 proc., a najechanie na przydrożne drzewo - do 5 proc. W analizie występują jeszcze kierowcy młodzi (18-24 lata), którym przypisuje się spowodowanie 17 proc. wypadków.

Zatem na polskich drogach najbardziej zagrożeni są piesi. Na skutek najechania przez pojazd zginęło w ubiegłym roku aż 1104 osób. Zaś nadmierna prędkość (niezgodna z przepisami) oraz niedostosowanie jej do warunków panujących na drodze pochłonęły 887 ofiar śmiertelnych.

Województwami, które zanotowały najwyższy spadek liczby ofiar śmiertelnych były: lubelskie (o 22 proc.), lubuskie (o 14 proc.) oraz świętokrzyskie (o 9).

Na drogach województwa kujawsko-pomorskiego doszło w ubiegłym roku do 1044 wypadków, w których zginęło 179 osób, a 1114 zostało rannych - informuje asp. Alina Sławek-Szczepanik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszcz. W stosunku do roku 2013 spadła tylko liczba rannych - o 260. Do 15 maja tego roku w regionie wydarzyły się już 302 wypadki, zginęło 52 osoby, 345 odwieziono do szpitali.

Analizy są ważne, bo wskazują, co trzeba zrobić, aby zmniejszyć liczbę ofiar. Wiadomo więc, że trzeba poprawić ochronę pieszych i zarządzanie prędkością.

Zobacz także: Zdejmujemy nogę z gazu, bo boimy się o "prawko"
"Jednym z zadań w tym zakresie będzie budowa urządzeń bezpieczeństwa dla pieszych na drogach krajowych, w miejscach o wysokim stopniu ryzyka" - podsumowuje w raporcie Agata Foks, sekretarz KRBRD.

Sekretariat KRBRD przygotuje wytyczne wyznaczania przejść dla pieszych, przy uwzględnieniu zmian w prawie w zakresie pierwszeństwa pieszego. Na poprawę bezpieczeństwa pieszych będzie także wpływać lepsze zarządzanie prędkością.
Posłowie chcą zmienić przepisy drogowe tak, aby piesi mieli pierwszeństwo na zebrach. Kierowcy będą musieli ich przepuszczać już w chwili zamiaru wejścia, a nie gdy już są na drodze. Z kolei na zarządzanie prędkością składa się rozrastający się system fotoradarowy i powstające właśnie odcinkowe pomiary prędkości.

18 maja w życie weszły ostrzejsze przepisy dotyczące m.in. karania kierowców przekraczających dozwoloną szybkość w terenie zabudowanym o ponad 50 km na godz. Tym na miejscu na 3 miesiące odbierane jest prawo jazdy.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska