https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

S10 przecina Puszczę Bydgoską. Na trasie powstaną wielkie przejścia dla zwierząt

Marek Weckwerth
Tak wyglądało w trakcie budowy jedno z górnych przejść dla zwierząt, które powstały na drodze ekspresowej S5 w rejonie Sartowic. Na S10 będą podobne
Tak wyglądało w trakcie budowy jedno z górnych przejść dla zwierząt, które powstały na drodze ekspresowej S5 w rejonie Sartowic. Na S10 będą podobne GDDKiA Bydgoszcz
Cała trasa S5 Bydgoszcz - Toruń pochłonie ok. 1 miliard 417 milionów złotych. Koszty podraża wiele przejść dla zwierząt, ale to rzecz konieczna, bo trasa przetnie Puszczę Bydgoską.

Budowa drogi ekspresowej S10 pomiędzy dwoma największymi miastami regionu ruszyła już na pierwszym odcinku pomiędzy Stryszkiem a bydgoskim Parkiem Przemysłowym (Emilianowem) – to 8,9 km. Prace ziemne trwają też na włączonym do tego zadania fragmencie (5,4 km) drogi krajowej nr 25 w kierunku podbydgoskiej Brzozy.

Wojewoda wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) także dla trzeciego odcinka S10 zawierającego się między Solcem Kujawskim a Toruniem Zachód. Ten ma 21 km i jest najdłuższy na trasie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekaże niedługo wykonawcy (MIRBUD SA) plac budowy i w najbliższych dniach ruszą prace w terenie...

- Rozpoczną się prace związane z usunięciem humusu, a także wykonane zostaną drogi technologiczne, po czym rozpoczną się prace ziemne –poinformował Paweł Bruger, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej MIRBUD SA.

Wartość zadania wynosi 426 mln złotych. Roboty budowlane potrwają 19 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych, tj. od 15 grudnia do 15 marca).

Powstanie 9 przejść

Jak powiedział nam Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – na całej trasie ma powstać 55 wszelkiego rodzaju obiektów inżynieryjnych, w tym kilka już istniejących zostanie wyremontowanych. W tej liczbie jest też budowa 9 dużych, górnych przejść dla zwierząt.

Na najdłuższym trzecim odcinku, oprócz samej drogi, powstanie 16 budowli inżynieryjnych, w tym 4 małe i 4 duże przejścia dla zwierząt. Na 25. kilometrze trasy, licząc od węzła Bydgoszcz Południe (Stryszek) w kierunku Torunia (Nadleśnictwo Cierpiszewo), zbudowane zostanie największe jak dotąd przejście w województwie kujawsko-pomorskim.

Sebastian Borowiak, dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wyjaśnił że przeprawa będzie miała blisko 160 metrów, zaś wraz z podejściami z obu stron drogi prawie 300.

Bezpieczne przejście dla zwierząt przerzucone będzie nie tylko nad trasą samochodową, ale także nad ruchliwą dwutorową i zelektryfikowaną linią kolejową nr 18 łączącą Piłę poprzez Bydgoszcz, Toruń i Włocławek z Kutnem.

Obiekty o największych rozmiarach dostosowane są dla dużych ssaków leśnych.

- Tak też będzie na naszym terenie. Jedno z dużych przejść przez drogę ekspresową ma powstać w korytarzu ekologicznym w okolicach fotoradaru na obecnej DK10. W naszej części Puszczy Bydgoskiej występują łoś, jeleń, sarna, dzik, rzadziej daniel oraz wilk – wyjaśnia nam Jan Fiderewicz, zastępca szefa Nadleśnictwa Solec Kujawski.

Dodatkowe przejście nad DW 239

- Zostaliśmy także zobligowani do wybudowania nad drogą wojewódzką numer 239, dawną krajową „piątką”, między węzłem Bydgoszcz Południe a bydgoskim lotniskiem, dodatkowego dużego przejścia dla zwierząt – mówi nam Julian Drob.

Przejście ma powstać do 5 lat po zakończeniu budowy S10, ale specjaliści w bydgoskiej GDDKiA zastanawiają się czy tego procesu nie przyspieszyć i nie włączyć tej budowli inżynieryjnej do obecnego kontraktu na wykonanie pierwszego odcinka S10.

Takie są wymogi środowiskowe

Konieczność budowy przejść dla zwierząt – zarówno tych nad drogą, jak pod – wynika z przepisów środowiskowych.

Już na etapie opracowywania dokumentacji (Studium Korytarzowe, Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, Koncepcja Programowa) wskazany jest udział (konsultacje) strony społecznej. Konsultacje zalecane są w rozporządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 5.11.2009 r.Dodatkowe przejścia, o powstaniu których - po odwołaniu organizacji ekologicznych - zdecydowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w czerwcu 2021 roku, podrożyły całą inwestycję o ok. 200 mln zł.

Te koszty nieco obniżyły się po rozstrzygnięciu przetargów. Zdecydowała o tym walka konkurencyjna między firmami przystępującymi do oferty GDDKiA.

Po ostatniej, dodatkowej ocenie oddziaływania na środowisko dokonanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, w której zdecydowano o konieczności budowy dodatkowych przejść oraz poprawie parametrów technicznych już zaprojektowanych, trzeba wprowadzić korekty w kontraktach i dopiero wtedy poznamy ostateczną wartość tych dodatkowych zadań.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska