Nalot na Ubera we Wrocławiu. Kierowcom grożą kary [ZDJĘCIA,...

    Nalot na Ubera we Wrocławiu. Kierowcom grożą kary [ZDJĘCIA, FILM]

    Jarosław Jakubczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Nalot policji i inspekcji transportu drogowego na firmy Uber i Opti Taxi we Wrocławiu. Podstawieni klienci zamówili dwa kursy samochodami, których kierowcy współpracują z tymi firmami. Poprosili o dowiedzienie na ul. Wojciecha z Brudzewa i Wilanowską. Tam czekały w nieoznakowanych radiowozach patrole policji i inspekcji. Kierowcy będą mieli teraz problemy. A o ich działalności dowie się też urząd skarbowy.
    Nalot na Ubera we Wrocławiu. Kierowcom grożą kary [ZDJĘCIA, FILM]
    1/9
    przejdź do galerii
    Na gorącym uczynku złapano dwóch "taksówkarzy", którzy wykonali usługi przewozowe osób bez stosownych uprawnień i pojazdami do tego nieprzystosowanymi. Grożą im kary od 8 do 12 tysięcy złotych i postępowanie skarbowe. Do tylko dwóch takich kontroli przeprowadzonych dziś we Wrocławiu konieczne było zaangażowanie aż 12 osób.

    Zobacz galerię

    - Dzisiejsze działania miały na celu ochronę rodzimego rynku przed nielegalnymi przewozami pasażerskimi i uzyskanie dowodów potwierdzających zarobkowy przewóz osób bez wymaganych uprawnień - tłumaczy Mariusz Kaczmarz, zastępca naczelnika Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu. - Ujawniliśmy nieprawidłowości. W jednym przypadku był to przewóz osób bez licencji, w kolejnym, przewóz osób samochodem do tego nieprzystosowanym - dodaje.

    Jak działają Uber i Opti Taxi?
    Usługodawców i klientów łączą mobilne aplikacje instalowane na telefonie komórkowym. To za ich pośrednictwem między innymi można w prosty sposób zamówić samochód, który zawiezie nas o każdej porze dnia i nocy we wskazany adres. Ceny? Często dużo niższe niż w tradycyjnych, legalnych taksówkach. Dlaczego? Bo nielegalni taksówkarze mają mniejsze koszty prowadzenia swojej działalności. Zdarzały się nawet skrajne przypadki, że kierowca realizujący taki przewóz, nie posiadał nie tylko niezbędnych licencji ale nawet... prawa jazdy.

    Tymczasem legalni taksówkarze, aby móc zgodnie z prawem wozić pasażerów, muszą zdobyć licencję i spełnić mnóstwo innych warunków. Aby działalność taka była opłacalna, koszty te muszą finalnie być wliczone w cenę kursu.

    - Pracuję jako taksówkarz od ponad roku - opowiada nam anonimowo jeden z wrocławskich kierowców. - Aby legalnie móc zacząć wykonywać ten zawód, musiałem przejść długą drogę. Na "dzień dobry", oprócz kosztów zakupu samochodu, wydałem około 6 tysięcy złotych. Miesięczny koszt prowadzenia mojej działalności, bez względu na to czy zarabiam, czy nie, to około 2 tysięcy złotych (ZUS, abonament w korporacji, itp.), nie licząc kosztów eksploatacji samochodu. Aby zostać taksówkarzem, musiałem wykazać się dobrym stanem zdrowia, przejść specjalistyczne psychotesty, przedstawić świadectwo o niekaralności, zdać trudny egzamin z topografii miasta, wyposażyć samochód w niezbędne urządzenia takie jak taksometr czy kasa fiskalna. Wszystko dodatkowo trzeba legalizować, a to pochłania czas i pieniądze. Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla taksówki też jest droższe niż w "zwykłym" samochodzie - nasz rozmówca wymienia długą listę obowiązków, jakie narzuca ustawodawca na kandydatów do tego zawodu.

    Zobacz galerię

    - Tymczasem nielegalny taksówkarz działa bez tych wszystkich obostrzeń. Nie ponosi tylu kosztów. Wystarczy, że zainstaluje aplikację i już może być "taksówkarzem". Wprawdzie operatorzy systemów weryfikują, czy kandydat na kierowcę ma prawo jazdy, a samochód nie jest starszy niż np. 10 lat, ale osobiście znam przypadki, że usługi przewozowe były prowadzone przez ludzi bez prawa jazdy, niesprawnymi "gruchotami"! Aplikacja była zarejestrowana na tzw. "słupa"- dodaje nasz rozmówca.

    - Podobne działania będą regularnie powtarzane - zapowiada Mariusz Kaczmarz. - I nie są to czynności wymierzone jedynie w nielegalne taksówki. Dużo nieprawidłowości jest też podczas wykonywania przewozów autobusami lub podczas transportów towarowych. Pracy jest więc sporo.

    Czytaj treści premium w Gazecie Pomorskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (3)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (3) forum.pomorska.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Wideo