Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nocą w poradniach wszystkie rozmowy będą nagrywane. Dla dobra pacjentów i personelu

Hanka Sowińska [email protected] tel. 52 326 31 33
Nocą w poradniach wszystkie rozmowy będą nagrywane.
Nocą w poradniach wszystkie rozmowy będą nagrywane. Wojciech Alabrudziński
Tak decyzje o rejestrowaniu i archiwizowaniu nagrań tłumaczą pracownicy placówek medycznych. - Korzyść będzie obustronna - słyszymy w "Przychodni Rodzinnej" w Ciechocinku.

O tym, że placówkach medycznych, które udzielają pomocy nocą, w weekendy oraz święta wprowadzony zostanie obowiązek nagrywania rozmów telefonicznych informowaliśmy pod koniec marca.
Powodem zapowiadanych zmian były przypadki śmierci dzieci, których rodzice wcześniej próbowali uzyskać pomoc w placówkach nocnej opieki.

Obowiązek rejestracji nagrań telefonicznych usankcjonowało rozporządzenie ministra zdrowia z 24 września oraz zarządzenie prezesa NFZ z listopada tego roku. Zgodnie z przepisami, które wchodzą w życie od stycznia 2014 r., każda placówka, która ma kontrakt w zakresie udzielania pomocy medycznej nocą, musi posiadać rejestrator rozmów telefonicznych i zapewnić archiwizację nagrań.

Po zmianach, jakie nastąpiły w Bydgoszczy od stycznia 2013 roku, nocą, w weekendy oraz w święta do dyspozycji pacjentów czynne są cztery placówki medyczne. Wśród nich jest m.in. Centrum Medyczne "Ikar". Już teraz, po wybraniu numeru nocnej pomocy (dziennej także) pacjenci słyszą w słuchawce następujący komunikat: "W trosce o najwyższą jakość obsługi pacjentów, informujemy, że wszystkie rozmowy są rejestrowane".

Rozmowy nagrywane są również w toruńskiej poradni przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej ("Lecznice Citomed"). O rejestracji uprzedza pacjentów automatyczna sekretarka.

Dla tych poradni, które nie mają jeszcze sprzętu, obowiązek nagrywania i archiwizowania telefonicznych rozmów wiąże się z wydaniem kilku tysięcy złotych.- Czekamy na sprzęt.Lada dzień powinniśmy go otrzymać - powiedziała nam Dorota Henc, przełożona pielęgniarek w NZOZ Przychodnia Rodzina Edyta Stefaniak-Monsour w Ciechocinku.

Zdaniem Doroty Henc obowiązek rejestracji rozmów przyniesie obu stronom korzyść. - To nie tylko dla dobra pacjentów i ich rodzin. Także dla personelu poradni. Coś o tym wiem, bo dyżuruję w weekendy. Proszę wierzyć, że zachowania dzwoniących do nas osób bywają bardzo różne.

Przeczytaj także: Nie był ubezpieczony, nie otrzymał pomocy. Zmarł tuż przed drzwiami przychodni!
Okazuje się, że wiele poradni nagrywa zgłoszenia przynajmniej od kilku lat. - Rejestracja rozmów to nasze bezpieczeństwo. Uznałem, że tak trzeba i robimy to od dwóch lat. Baza nagrań też jest dwuletnia - mówi Piotr Chodkiewicz, dyrektor NZOZ"Epoka" w Żninie.

W przypadkach nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia mieszkańcy Tucholi oraz kilku okolicznych gmin (Lubiewo, Cekcyn, Gostycyn, Kęsowo) korzystają z pomocy lekarsko-pielęgniarskiej w szpitalu powiatowym. Tu również dokonuje się rejestracji. - Nagrywamy zgłoszenia od tego roku, ale tylko na numer stacjonarny - informuje Danuta Krysztowczyk, zastępca dyrektora tucholskiego szpitala.

Od nowego roku nie zmieni się natomiast liczba placówek, do których można się zgłosić w dni powszednie (od godz. 18 do 8 rano dnia następnego). - Mamy podpisany kontrakt z 29 świadczeniodawcami w całym województwie - mówi Jan Raszeja, rzecznik prasowy Kujawsko-Pomorskiego Oddziału NFZ w Bydgoszczy.

Rejestracja i archiwizacja rozmów to nie jedyna nowinka jaka pojawia się od 2014 r. NFZ dopuszcza także możliwość redukcji zespołów personelu medycznego między 24 a 8 rano, bo wtedy pacjentów jeszcze znacznie mniej

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska