Podpisy na umowie złożyli Marek Sikora, wiceprezydent Grudziądza, Teresa Kleczewska, naczelnik wydziału transportu oraz Cezary Kurkiewicz, przedstawiciel firmy Volvo.
- To ważny moment dla naszego miasta, ponieważ w końcu elektryfikujemy przewozy osobowe na linii wschód-zachód. Wzdłuż miasta mamy linię tramwajową - podkreśla Marek Sikora.
Dwa napędy, wifi i porty do ładowania smartfonów
Pierwsze autobusy hybryd plug-in w kierunku szpitala, przez osiedle Lotnisko kursować będą na wiosnę. Mają być one bowiem dostarczone przez producenta na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku.
Zużywać będą one o 60 procent mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla. Cechować będą je też zredukowane emisje dwutlenku węgla. Ładowanie baterii odbywać się będzie na przystankach końcowych i potrwa jedynie od trzech do sześciu minut.
Autobusy wyposażone będą w napęd elektryczny oraz hybrydowy. Oprócz tego będą zawierać klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania smartfonów, bezprzewodowy Internet WiFi, oraz system detekcji, system gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania.
Będzie cicho i bardziej ekologicznie
Umowa, warta nieco ponad 20 milionów złotych zakłada ponadto dostawę i montaż stacji wolnego i szybkiego ładowania pojazdów, a także szkolenie dla kierowców i mechaników MZK.
Na czym polegać będzie zatem specyfika dwunapędowych autobusów, które wozić będą grudziądzan?
- Około 70 procent trasy przejeżdżają one w trybie elektrycznym, a pozostałą odległość pokonują w trybie hybrydowym - wyjaśnia Małgorzata Durda, przedstawiciel firmy Volvo.
Co to oznacza dla pasażerów? - Oprócz korzyści związanych z ekologią, w autobusach tych będzie bardzo cicho - tłumaczy Durda.
- Dzięki temu, że pojazdy są dużo cichsze niż tradycyjne autobusy dużą różnicę odczują mieszkańcy osiedli, przez które będą kursować - zapewnia z kolei wiceprezydent Marek Sikora.
System w kraju nieznany, ale sprawdził się w Europie
Grudziądz jest jednym z pierwszych miast w Polsce, które podjęło decyzję o zakupie niskoemisyjnych autobusów. Na podobną inwestycję zdecydował się też Inowrocław.
- Wyprodukowaliśmy ich już kilkaset, ale jak dotąd wszystkie dostawy realizowane były poza Polskę - kwituje Małgorzata Durda. - Postawiliśmy na system, który sprawdził się już w Europie - uzupełnia Marek Sikora.
Autobusy, które trafią do Grudziądza wyprodukowane zostaną w Polsce.
Zakup pojazdów i stacji ładowania jest częścią projektu współfinansowanego ze środków unijnych „Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego wraz z zakupem taboru autobusowego”.
