Zadowolenie to jedno, ale ważniejszy jest fakt, że odbudowane po latach zapomnienia, pełne dziur, wybojów i kolein drogi zapewniają teraz zdecydowanie większy komfort jazdy zmotoryzowanym, a powstające przy trasach chodniki, ścieżki rowerowe, przejścia i przejazdy bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu.
W najbliższych latach na wojewódzki program modernizacji dróg przeznaczy się 2 miliardy złotych.
Długo oczekiwany przez mieszkańców, oddany właśnie do użytku 13-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 254, połączył podbydgoską Brzozę z Łabiszynem. Wykonawca, a była nim lokalna firma „Transpol” z Łojewa w powiecie inowrocławskim, skonstruował drogę na miarę XXI wieku – o wytrzymałości nawierzchni do 11,5 ton na oś, co ma zapobiec powstawaniu kolein i spękań na trasie, które były dotąd zmorą tej trasy, którą porusza się wiele ciężarówek.
Wzmocnienie konstrukcji jezdni to jedno, a drugie to inne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo, jak nowe ronda w Brzozie i Łabiszynie, wyprostowanie dwóch ostrych zakrętów w Kobylarni, ustawienie barier w newralgicznych miejscach. Naprawione zostały także uszkodzone elementy mostów na Noteci w Antoniewie i Obórzni.
Na terenie Łabiszyna i miejscowości Łabiszyn Wieś powstały chodniki, a we współpracy z gminą Nowa Wieś Wielka także ścieżka rowerowa od Brzozy do Nowego Smolna. Na całej długości szosy od Brzozy do Łabiszyna zasadzono ponad 300 drzew.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy przygotowuje się teraz do budowy nowych mostów na Noteci, które wyposażone zostaną w ścieżki pieszo-rowerowe (w październiku podpisana została umowa na projekt).
Inwestycję o wartości 61 mln zł zrealizowano z wykorzystaniem środków unijnych z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020 oraz Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.
To też może Cię zainteresować
Droga wojewódzka nr 254 łączy się w Brozie z drogą krajową nr 25 Bydgoszcz – Inowrocław, która wkrótce (prace formalnie już się rozpoczynają) zostanie przebudowana na obwodnicę Brzozy i połączona na wysokości Stryszka z trasą ekspresowej S10 Bydgoscz – Toruń. Tą zaś wygodnie i szybko dojedziemy do autostrady A1 (kierunek wschodni) lub do ekspresowej S5 (na zachód).
Na trasie Łabiszyn-Barcin
Program modernizacji sieci tras wojewódzkich zakłada kontynuację przebudowy drogi nr 254 tak aby połączyła powiaty bydgoski, żniński i mogileński.
Cała ta droga to obecnie największy plac budowy w regionie, który wymaga zainwestowania w sumie ok. 200 mln zł (współfinansowanie Unii Europejskiej).
- Wkrótce zakończymy przebudowę odcinka Łabiszyn- Barcin. W budowie jest obwodnica Mogilna, a w Barcinie powstanie nowe rondo – wymienia kolejne zadania Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.
Prace na tym 9-kilometrowym odcinku DW 254 pochłoną ponad 45 mln zł. Są już na etapie odbiorów, a oddanie do użytku planowane jest do końca roku.
Wspomniana przez marszałka obwodnica Mogilna (to drugi etap jej budowy) będzie kosztowała prawie 62 mln zł i pozwoli całkowicie wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Rondo w Barcinie (na razie powstał projekt i złożono wniosek na wydanie pozwolenia na budowę) powstanie u zbiegu ulic Pakoska – Mogileńska- 4 Stycznia-Polna).
Roboty na południu i północy
- Pod koniec lata zakończył się remont południowego odcinka drogi wojewódzkiej 254 z Wolic do Szczepankowa o długości 3,5 kilometrów. Prace trwają jeszcze przy modernizacji 1,6-kilometrowego odcinka drogi 251 Pturek- Młodocin w powiecie żnińskim. Jest szansa, że droga będzie przejezdna jeszcze w tym roku – informuje nas Michał Sitarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
Jak dodaje – jest to jeden z ostatnich fragmentów ważnej trasy komunikującej południową część regionu między Żninem a Barcinem i dalej Pakością oraz Inowrocławiem.
Budowlańcy gruntownie zmodernizowali drogę 272 w Laskowicach w powiecie świeckim. Zlecono też przebudowę kolejnych odcinków drogi pomiędzy Warlubiem i granicą regionu oraz na trasie nr 240 pomiędzy Świeciem i Tucholą.
W tym roku do użytku zostanie też oddana ścieżka rowerowa wzdłuż drogi 657 w Nowej Wsi pod Toruniem.
Na tych drogach praca wre
Kolejna najważniejsze inwestycja prowadzona jest na drodze wojewódzkiej nr 268 z Brzezia Brześcia Kujawskiego w powiecie włocławskim (11 km). Prace powinny zostać sfinalizowane w połowie 2026 roku.
Roboty na DW 563 z Rypina do wschodniej granicy województwa w kierunku Mławy (17 km) podzielone są na kilka odcinków i te oddawane będą w różnych terminach. Trwają też prace nad wytyczeniem optymalnego przebiegu obwodnicy Rypina.
To rekordowe wydatki
Na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich w najbliższych latach trafią 2 miliardy złotych.
W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), naszego programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. na regionalny program budowy obwodnic, przeznaczy się 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystane zostanie dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł - na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg.
