https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy wbiją pierwszą łopatę na trasie ekspresowej S10 w Kujawsko-Pomorskiem? Jest pozwolenie ale prace nie ruszyły

Marek Weckwerth
Tak wygląda pas drogi krajowej nr 10 i wyciętego lasu pod budowę pierwszego odcinka trasy ekspresowej S10
Tak wygląda pas drogi krajowej nr 10 i wyciętego lasu pod budowę pierwszego odcinka trasy ekspresowej S10 Fot. GDDKiA Bydgoszcz
Jest pozwolenie na rozpoczęcie budowy pierwszego odcinka S10, las jest wycięty pod inwestycję, ale prace jeszcze nie ruszyły. Najpierw trzeba wydobyć korzenie po ściętych drzewach i wykarczować krzaki.

Flesz Tygodnia Kujawsko-Pomorskiego - odcinek 1

emisja bez ograniczeń wiekowych

***

- Często jeżdżę do Torunia i za każdym razem mam nadzieję, że budowa ruszy, ale nic się nie dzieje. Kiedy to się stanie? - pyta pan Zenon z Bydgoszczy.

Wojewoda kujawsko-pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy pierwszego odcinka drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz Południe - Bydgoszcz Park Przemysłowy (wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25) pod koniec października tego roku. Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.

W przypadku S10 mowa jest o 8,9-kilometrowym fragmencie trasy, zaś na DK25 zmodernizowany będzie 5,4 -kilometrowy odcinek.

- Ten ZRID był dla mnie bardzo ważny, bo pierwszy w mojej karierze i jest to strategiczna droga dla naszego państwa. Decyzja jest wydana. Oznacza to, że teoretycznie już dziś na budowie mogą pojawić się koparki – stwierdził na konferencji prasowej w Bydgoszczy, podczas której poinformował o wydaniu ZRID-u wojewoda Michał Sztybel.

Mobilizacja wykonawcy rozpoczęła się

- Ciężkiego sprzętu tam jeszcze nie ma, ale mobilizacja wykonawcy już jest. W pierwszej kolejności trzeba uporządkować teren, usunąć zalegające w ziemi korzenie ściętych przez zakłady usług leśnych drzew oraz wykarczować krzaki, które zdążyły urosnąć po wycince lasu – wyjaśnia nam Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Nasz rozmówca dodaje, że w pierwszym tygodniu po przekazaniu wykonawcy placu budowy trwały jeszcze związane z tym faktem formalności i kompletowanie dokumentacji. Do pracy przystąpili też rzeczoznawcy powołani przez wojewodę, którzy szacują wartość nieruchomości znajdujących się w pasie drogowy.

To też może Cię zainteresować

- Na tym, pierwszym odcinku trasy S10 i DK25 w kierunku Brzozy, znajduje się najwięcej nieruchomości, więc rzeczoznawcy będą mieli naprawdę dużo pracy. Na pozostałych odcinkach nieruchomości jest znacznie mniej – dodaje Julian Drob.

Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości.

Na razie bez zmiany organizacji ruchu

Rzecznik uspokaja kierowców, że na razie między Stryszkiem a bydgoskim Emilianowem ani pod Brzozą, nie przewiduje się zmian w organizacji ruchu. Jeśli taka potrzeba się pojawi, drogowcy o tym poinformują i odpowiednio oznakują trasy krajowe nr 10 i 25.
Przypomnijmy, że pogorszenie pogody, z jakim mamy właśnie do czynienia, nie oznacza „zamrożenia” prac w terenie. Według przepisów firmy budujące drogi mogą formalnie zawiesić prace w terenie od 15 grudnia do 15 marca, ale w praktyce, jeśli pogoda tylko na to pozwala, roboty są kontynuowane.

Droga pobiegnie w większości obecnym śladem drogi krajowej nr 10 (zwanej nie bez powodu drogą śmierci). W pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej Emilianowo) powstanie para (po jednym dla każdego kierunku) Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).

Integralną częścią tej inwestycji będzie kompleksowa przebudowa odchodzącej od S10 na południe (w kierunku Inowrocławia) fragmentu drogi krajowej nr 25. Tym samym droga nie będzie już przechodziła przez podbydgoską Brzozę, ale poprowadzona zostanie nowym śladem. Dzięki temu ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony na nową jezdnię na wschód od tej miejscowości. Powstaną też dwa węzły: Zielona i Brzoza.

Umowa na realizację tego odcinka w systemie „Projektuj i buduj” została podpisana z firmą Intercor w maju 2022 roku. Wykonawca otrzyma za to 411 mln zł. Pozostałe trzy odcinki S10 Bydgoszcz - Toruń są wciąż na etapie uzyskiwania decyzji ZRID.
Budowa realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.).

Patrzymy też na wschód

50-kilometrowy fragment S10, aczkolwiek niezwykle ważny dla kierowców, będzie zaledwie częścią całej trasy łączącej Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).

W najbliższym czasie odbędzie się druga tura spotkań informacyjnych w gminach województwa kujawsko-pomorskiego ws. przebiegu drogi S10 dalej na wschód aż do OAW. Pierwsza tura odbyła się w czerwcu. Spotkania mają charakter całodziennych dyżurów projektantów i przedstawicieli GDDKiA. Chodzi o poinformowanie mieszkańców o planowanej inwestycji oraz zebranie opinii co do proponowanych wariantów przebiegu trasy.

Pierwsze spotkanie już 26 listopada (wtorek) w godz. 12.00 – 16.00 w w Ośrodku Kultury i Bibliotece Gminy Wielgie, ul. Szkolna 5a, 87-603 Wielgie. O godzinie 16.00 spotkanie podsumowujące.

27 listopada (środa) w tych samych godzinach odbędzie się spotkanie dla mieszkańców gmin Włocławek, Brześć Kujawski i Lubanie. Adres: sala nr 4 w Urzędzie Miasta we Włocławku, ul. Zielony Rynek 11/13.

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska