MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ogromne zainteresowanie pasażerów w Toruniu wzbudził srebrny autobus

(AO)
le czy MZK planuje złożyć zamówienie właśnie na autobus spełniający tak wysokie standardy ekologiczne?
le czy MZK planuje złożyć zamówienie właśnie na autobus spełniający tak wysokie standardy ekologiczne? Sławomir Kowalski
To testowany przez toruńskiego przewoźnika model Lions City, napędzany innowacyjnym i ekologicznym napędem hybrydowo-spalinowo-elektrycznym. Jak działa taka maszyna?

- Silnik spalinowy wykorzystywany jest jako generator energii elektrycznej. W tym pojeździe zastosowano tzw. superkondensatory, w których magazynowana jest energia, którą odzyskuje się podczas hamowania - wyjaśnia Paweł Trawiński z MZK. - Pozwala to na zmniejszenie zużycia paliwa do 30 procent.

Na tym nie koniec. Autobus wyposażony został w jeszcze jedno ekologiczne rozwiązanie, znane szerzej z samochodów osobowych i to marek premium. Chodzi o system „start-stop”. Dzięki niemu silnik spalinowy, jest automatycznie wyłączany podczas postoju, np. w czasie oczekiwania na zielone światło lub na przystanku.

Silnik załącza się ponownie, gdy kierowca naciśnie pedał sprzęgła (w przypadku skrzyń automatycznych wystarczy zdjąć nogę z hamulca). Do tego czasu pojazd wyposażony we wspomniany system nie zużywa paliwa, a co za tym idzie, nie emituje spalin. Tym samym nie zanieczyszcza środowiska.

Kilkuset nauczycieli w Kujawsko-Pomorskiem straci pracę od września

Dodatkowymi zaletami jest zwiększenie komfortu podróżnych - zarówno tych, którzy podróżują takim autem, jak i tych, którzy czekają na przystanku. Wyłączony silnik nie truje i nie hałasuje. Zalety związane z oszczędnością pieniędzy na zakup paliwa są oczywiste. Koszty eksploatacyjne - niestety, nie są już tak jednoznaczne. Wymienione wcześniej zalety wydają się jednak wystarczająco przekonujące. Czy MZK zamierza kupić to ekologiczne cacko? Tego na razie nie wiemy. - Na razie autobus był testowany - mówi Piotr Reich, rzecznik MZK. - Producenci zgłaszają się do nas, żebyśmy mieli okazję sprawdzić pewne rozwiązania. Oczywiście nie wykluczamy, że w przyszłości z nich skorzystamy. Pamiętajmy, że ostatecznie zakup pojazdu tego czy innego producenta, a wraz z nim określonej technologii, zależy od wyników przetargu.

Zgadza się, ale czy MZK planuje złożyć zamówienie właśnie na autobus spełniający tak wysokie standardy ekologiczne? Tego przewoźnik „nie wyklucza”. Na razie zamierza jeszcze inwestować w pojazdy z bardziej konwencjonalnymi napędami. - W tym roku planujemy zakup pięciu autobusów na olej napędowy, spełniających normy emisji spalin Euro 6 - zapowiada MZK. - Kolejne niskoemisyjne pojazdy mają być kupione w ramach projektu BiT City II. O ile uda się otrzymać na niego dofinansowanie.

Czym jest norma „Euro” i na ile toruński tabor jest ekologiczny? Norma ta określa dopuszczalne poziomy emisji spalin dla nowych pojazdów sprzedawanych w UE. Po raz pierwszy wprowadzona została w 1993 roku (Euro 1). Kolejne, coraz bardziej restrykcyjne, pojawiały się co kilka lat. Od 2014 roku obowiązuje nas Euro 6.

W Toruniu autobusów z takim napędem jest tylko 14 - to Solarisy Urbino 12. Kolejne 3 podobne pojazdy zasilane są CNG. Tylko jeden zasilany jest silnikiem hybrydowym. Najwięcej pojazdów - 32 - spełnia normę Euro 2, sprzed 20 lat! Dalej są pojazdy z Euro 5 (30 sztuk) i Euro 3 (27 sztuk). Mniej popularne są autobusy spełniające Euro 4 (13 szt.). Poza kategorią jest wciąż 27 aut (18 proc.).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska