- Od nocy z 11/12 sierpnia bez prądu było 132 tysiące odbiorców. Obecnie około tysiąca odbiorców w regionie nie ma energii - mówił nam wczoraj Waldemar Olterz bydgoskiego oddziału Enei Operatora.
Ponad 100 brygad usuwa skutki nawałnicy. W poniedziałek spółka załączyła pod napięcie linię wysokiego napięcia 110 kV (Kilovoltów) Szubin-Paterek. Jest to jedna z ponad 20 uszkodzonych podczas piątkowej nawałnicy linii wysokiego napięcia należących do firmy.
Kataklizm na obszarze Enei Operator zniszczył łącznie ok. 70 słupów wysokiego napięcia, które mają średnio wysokość ok. 24 m i ważą nawet po dwie tony.
- Na linii relacji Szubin-Paterek trzeba było wymienić dwa doszczętnie zniszczone słupy wysokiego napięcia, a jeden naprawić – wyjaśnia Włodzimierz Hypszer, dyrektor bydgoskiego oddziału Enei Operator. - W przypadku tej linii mieliśmy dużo szczęścia, ponieważ stosunkowo szybko udało się przywrócić zasilanie. Zdecydowanie gorzej sytuacja wygląda na północy województwa kujawsko-pomorskiego i w powiecie chojnickim. Tam linie 110 kV zostały zniszczone na bardzo długich odcinkach. Dla przykładu na linii 110 kV z Sępólna do Koronowa wichura złamała 6 słupów, a z przewodów zdjęliśmy 10 przewróconych drzew. Jeszcze gorzej było w przypadku linii wysokiego napięcia Chojnice Kościerska-Tuchola. Tam po nawałnicy zastaliśmy 22 złamane słupy. Przed nami też odbudowa jeszcze ok. 1000 słupów średniego i niskiego napięcia.

Przeczytaj też: Energetycy od piątku walczą z awariami. Bez prądu jest w regionie 9,7 tys. odbiorców
Nie miałeś prądu dłużej niż 24 godziny? Złóż wniosek o bonifikatę
Wiele rodzin nie miało prądu przez okres od kilku dni do ponad tygodnia. - Klientom spółki przysługuje bonifikata za przekroczenie czasu dopuszczalnej jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej wynoszącej 24 godziny - przypomina Enea Operator. - W celu uzyskania bonifikaty z tego tytułu, nasz klient lub posiadający tzw. umowę kompleksową ze sprzedawcą energii elektrycznej, powinien złożyć pisemny wniosek. Należy w nim podać dane zgłaszającego, adres obiektu, datę zdarzenia oraz informacje o przekroczeniu dopuszczalnego 24-godzinnego czasu przerwy w dostawie energii elektrycznej.
Wniosek można złożyć osobiście lub listownie w każdym oddziale firmy (Bydgoszcz - Dr. E. Warmińskiego 6, Chojnice - 14 Lutego 15, Inowrocław - Szymborska 32, Mogilno - Obrońców Mogilna 3a, Nakło n. Notecią - Nowa 41a, Świecie - Wojska Polskiego 38a). Osobiście lub listownie w biurze obsługi klienta sprzedawcy. Faxem (nr 61 850 44 64) i e-mailem ([email protected]) lub przez aplikację e-bok.
Czytaj również: Energetycy stale pracują. 4 700 odbiorców bez prądu
Spółka przeanalizuje szczegółowo każde zgłoszenie, a w przypadku uznania zasadności wniosku dokona wypłaty bonifikaty. Jej wysokość jest ustalana indywidualnie i zależy od wielkości zużycia energii elektrycznej klienta, czasu przekroczenia dopuszczalnej jednorazowej przerwy w dostawie energii elektrycznej, która wynosi 24 godziny, średniej ceny energii elektrycznej z rynku konkurencyjnego w roku poprzednim podawanej przez prezesa URE i pomnożonej przez 10 w przypadku klienta indywidualnego przyłączonego do sieci niskiego napięcia.