Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Paczki lecą i jadą do nas, ale spowalnia je koronawirus

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
Większą liczbę przesyłek z Chin widać między innymi w Lublinie, gdzie działa oddział celno-pocztowy Poczty Polskiej. Przesyłki są tam sprawdzane pod kątem „ryzyka naruszenia prawa”
Większą liczbę przesyłek z Chin widać między innymi w Lublinie, gdzie działa oddział celno-pocztowy Poczty Polskiej. Przesyłki są tam sprawdzane pod kątem „ryzyka naruszenia prawa” Archiwum/Łukasz Kaczanowski
"Sprzedawcy i dostawcy starają się, aby zamówienia docierały na czas. Jednak z powodu utrudnień związanych z koronawirusem, niektóre przesyłki mogą dotrzeć nieco później. Prosimy o wyrozumiałość” - podają serwisy sprzedażowe.

- Przesyłki krajowe dochodzą bez opóźnień, ale te zagraniczne już z - zauważa pani Maria z Bydgoszczy, która tak zaopatruje firmę. - Opóźnienie mam m.in. z dostawą rękawiczek z Chin. Zamówienia dokonałam 23 kwietnia. Przesyłka miała dotrzeć między 12 a 14 maja do mnie, jednak dopiero 15 maja zakończyła się odprawa eksportowa, a 16 maja zamówienie przekazano linii lotniczej. Ale to i tak na razie niewielkie opóźnienie, bo na maseczki czekałam dłużej.

Znów zamawiamy przesyłki z Chin

Jak podaje Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej, od początku kwietnia ich firma odnotowała wzrost przesyłek z Azji przewożonych koleją. O ile w 2019 r. spółka przez port kolejowy w Małaszewiczach obsłużyła 10 proc. całego wolumenu przesyłek z Chin, o tyle w I kwartale br. pociągi przewiozły aż 90 proc. ładunków.

Firmy kurierskie zaznaczają, że możliwe są wydłużone czasy transportu przesyłek międzynarodowych. Powody? Kontrole graniczne, odwołanie lotów, lokalne przepisy ochronne i kwarantanny. „Odnotowujemy znaczące zainteresowanie i zapotrzebowanie na transport towarów z Chin do Europy. (...) organizujemy dodatkowe loty. Pomimo naszych starań, czasami mogą wystąpić opóźnienia (…)” - tłumaczy FedEx. W związku z tymczasowymi zmianami w rozkładzie lotów w Europie, czas transportu przesyłek FedEx oraz TNT z Polski lub do Polski może ulec wydłużeniu o 24-48 godzin.

Opóźnień nie unikniemy. Firmy proszą więc, by sprawdzać za pomocą narzędzi online aktualny status przesyłki. Dlaczego tak? Bowiem infolinie mogą być obciążone. Nadawcy proszeni są też o zwracanie szczególnej uwagi na poprawność i kompletność danych kontaktowych odbiorców (e-mail, nr telefonu).

Jak działają dostawcy

Realizują zadania jak zawsze, choć są pewne drobne zmiany. Jeśli chodzi o DHL Parcel wyłączony zostaje tylko serwis w soboty (nadania i doręczenia). Pozostałe usługi działają bez zmian. „W maju wprowadziliśmy dodatkową formę bezpiecznego odbioru przesyłek. (...) odbiorcy paczek nie są zobowiązani do składania podpisu na skanerze kurierskim. Aby potwierdzić odbiór przesyłki wystarczy (...) podać kurierowi nazwisko osoby odbierającej paczkę lub PIN otrzymany w powiadomieniu (to nowość), a kurier wpisze te dane do systemu. PIN do odbioru przesyłki można przekazać innej osobie” - podaje DHL.

Jeśli chodzi o FedEx to nadal obowiązuje tymczasowa dopłata za wszystkie międzynarodowe przesyłki FedEx Express i TNT. Nie jest ona stosowana w przypadku przesyłek krajowych.

UPS zaznacza w komunikacie: „W niektórych krajach dostawy paczek mogą być niemożliwe z powodu zamknięcia sklepów oraz firm lub ograniczeń na różnych kodach pocztowych - w takim przypadku paczki zostaną zwrócone do nadawcy. Paczki takie mają następujący status podczas monitorowania „C5 - Sytuacja awaryjna lub złe warunki pogodowe” (…)”.

DPD zapewnia, że transport i doręczenia w Polsce odbywają się płynnie. Od 9 maja usługa „Doręczenia w sobotę” jest ponownie dostępna dla klientów tej firmy. Występują pewne wyłączenia i zawieszenia międzynarodowego serwisu kołowego.

Cyberoszuści nadal kombinują

Między innymi InPost, DPD i Poczta Polska ostrzegają przed SMS-ami dotyczącymi dopłaty do paczki z powodu jej zatrzymania w sortowni lub dopłaty do dezynfekcji. Wysyłają je oszuści. Nie należy klikać w link, bowiem grozi nam włamanie na konto lub inne wyłudzenia.

Na Poczcie bez problemów

Zdecydowana większość placówek Poczty Polskiej obsługuje klientów w godzinach, jakie obowiązywały przed wprowadzeniem w Polsce stanu epidemii. Zostały uruchomione placówki pocztowe w galeriach handlowych. A od minionego weekendu znów można korzystać z usług pocztowych w całodobowych placówkach Poczty w całym kraju (w tym w Bydgoszczy - przy Jagiellońskiej 6, w Toruniu przy Rynku Staromiejskim 15 i we Włocławku przy Al. Chopina 54).

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska