Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parlament Europejski chce pomóc konsumentom kupującym w sieci. Są nowe przepisy

Redakcja
Parlament Europejski chce pomóc konsumentom kupującym w sieci. Nowe przepisy mają wzmóc ochronę klientów przed oszustwami
Parlament Europejski chce pomóc konsumentom kupującym w sieci. Nowe przepisy mają wzmóc ochronę klientów przed oszustwami Maryla Rzeszut
Zakupy w sieci to wygodna forma zaopatrywania się w potrzebne artykuły. Niestety, w sieci nie brakuje naciągaczy! Jest szansa, że poprawi się ochrona internetowych konsumentów przed oszustwami. Szybciej mają być wykrywane nieuczciwe firmy dzięki nowym, unijnym przepisom. Przyjęte zostały przez Parlament Europejski 14 listopada.

Ustalono, że aż 37 procent stron internetowych oferujących towary lub usługi w zakresie turystyki, rozrywki, odzieży, elektroniki i kredytów konsumenckich naruszało unijne prawo konsumenckie w 2014 roku.
Konieczne jest w tej sytuacji wzmocnienie ochrony praw konsumentów.
Co umożliwią przepisy przyjęte 14 listopada 2017 r. przez Parlament Europejski?
Dadzą większe uprawnienia organom krajowym do wykrywania i eliminowania oszustw oraz umożliwią lepszą koordynację działań w celu zwalczania transgranicznego łamania prawa Unii Europejskiej.
Dzięki nowelizacji rozporządzenia w sprawie współpracy w sferze ochrony konsumentów zwiększą się uprawniania krajowych organów odpowiedzialnych za wykrywanie naruszeń praw konsumenckich w internecie. Skuteczniej będzie można eliminować takie praktyki. Ma się też poprawić koordynacja działań tych organów w całej Unii Europejskiej.

Nowe przepisy mają zlikwidować luki prawne wynikające z różnych systemów ochrony konsumenckiej w poszczególnych krajach UE. Uprawnienia śledcze i wykonawcze tych organów powinny obejmować m.in.:
- prawo do żądania od rejestratorów domen i banków informacji potrzebnych do zidentyfikowania nieuczciwych handlowców,
- możliwość zakupów testowych towarów lub usług, w tym anonimowo,
- uprawnienie do nałożenia obowiązku wyraźnego wyświetlenia ostrzeżenia lub nakazu usunięcia treści cyfrowych w celu powstrzymania nielegalnej praktyki,
- nakładanie kar, w tym grzywien i czasowych mandatów
- informowanie konsumentów o sposobie starania się o odszkodowanie.

Zajrzyj do Parlamentu Europejskiego w Brukseli

Kiedy uzna się, że naruszone zostały "zbiorowe interesy" konsumentów?
Komisja Europejska będzie koordynować działania wtedy, gdy dojdzie do naruszenia przepisów "powszechnych o wymiarze unijnym", czyli szkodzących konsumentom w co najmniej dwóch trzecich państw członkowskich, zamieszkałych łącznie przez co najmniej dwie trzecie ludności.

Organizacje konsumenckie też mogą włączyć się do zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych w sieci. Stowarzyszenia konsumenckie mogą wiedzieć o nich wcześniej niż urzędy i sygnalizować te naruszenia.

Sprawozdawczyni, Olga Sehnalová (Socjaliści i Demokraci, Czechy), relacjonowała: "Nowe przepisy wzmocnią i usprawnią współpracę między wszystkimi podmiotami zajmującymi się ochroną konsumentów, tak aby łatwiej było im monitorować przestrzeganie przepisów i rozwiązywać problemy związane z transgranicznymi naruszeniami prawa. Organy krajowe, Komisja i organizacje konsumenckie wspólnie stworzą mechanizm przeciwdziałania praktykom nieuczciwych handlowców internetowych oraz tych aktywnych poza siecią. Będzie można egzekwować prawa konsumentów na jednolitym rynku".

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Przyjął je już Parlament Europejski (591 głosów "za", 80 "przeciw", 15 wstrzymało się). Aby mogły wejść w życie, powinna je też przyjąć Rada UE. I jeszcze będzie obowiązywać 24-miesięczne vacatio legis. To potrwa, ale dobrze, że w tej dziedzinie coś się dzieje, bowiem nieuczciwych praktyk w sieci nie brakuje.
Przykłady? Chociażby krótkotrwała sprzedaż promocyjna na terenie UE biletów przez linię lotniczą, która następnie anuluje zniżkowe bilety. Długoterminowy abonament kryjący się za ofertą "wypróbowania" telefonu za 1 euro. Projektowanie i sprzedaż przez internet mebli przez oferenta, który przeprowadził się 4 razy w ciągu 3 lat i nigdy mebli nie dostarczył klientowi. Zdarza się też dyskryminacja klientów ze względu na kraj ich pochodzenia przez firmy wynajmu samochodów, np. gdy chodzi o ceny. Wiele takich skarg trafia do Europejskich Centrów Konsumenckich.

Info z Polski - przegląd najważniejszych i najciekawszych informacji z kraju [09.11.2017]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska