Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pesa Bydgoszcz. - Jesteśmy dyskryminowani w przetargach

agad
Pesa Bydgoszcz. - Jesteśmy dyskryminowani w przetargach
Pesa Bydgoszcz. - Jesteśmy dyskryminowani w przetargach PKP Intercity
Pesa: - Zarzuca się nam, że nie mamy odpowiedniego doświadczenia.

Producenci taboru, jak choćby bydgoska firma, czekali na przetargi w związku z nowym rozdaniem unijnych dotacji. Ogłosiły je już m.in. Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która chce kupić 14 pociągów i Zachodniopomorskie. To województwo zamierza wzbogacić swój tabor o 17 nowych pojazdów. Jednak Pesa nie może wystartować w przetargach. 

CZYTAJ TEŻ: Bitwa o panowanie na torach. Nagonka na Pesę?

- Uniemożliwiają nam to zapisy, według których nie mamy wystarczającego doświadczenia - dziwi się Michał Żurowski,_rzecznik Pesy._ 

Przepisy mówią, że oferty mogą składać tylko firmy, które wyprodukowały już wcześniej co najmniej cztery (przetarg ŁKA) lub pięć (Zachodniopomorskie) pociągów. Posiadają ETCS, czyli system sterowania europejskiego i spełniają normy TSI (zasady konstrukcji). Takie preferencje posiadają Stadler, Newag i Alstom, ale nie Pesa. 

- Nigdy wcześniej nie było takich wymogów. Wprowadzanie ich podważa ideę uczciwej konkurencji. Do tej pory warunki zamawiających koncentrowały się na docelowych parametrach pojazdów, które będą dostarczane. W obu toczących się postępowaniach barierami wejścia dla Pesy są parametry pojazdów już dostarczonych, które biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy i stan infrastruktury (zamontowane w torach systemy bezpieczeństwa - red.) są bez znaczenia na etapie składania ofert - dodaje Michał Żurowski. 

Tymczasem wszyscy przewoźnicy odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej w związku z zapisem o rażąco wysokich karach umownych za ewentualne opóźnienia w dostawach pociągów - 1 proc. ceny pojazdu za każdy dzień zwłoki. 

- W połowie maja ogłosimy orzeczenia w tej sprawie - informuje Justyna Tomkowska, rzecznik prasowy KIO. 

- Nasze województwo nie wyklucza z przetargu żadnego potencjalnego oferenta, który spełnia warunki - mówi Radosław Soćko, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. - One są jednakowe dla wszystkich. Rolą kar umownych jest chronienie interesów zamawiającego. 

- Nie będziemy komentować sprawy - odpowiada krótko Marta Markowska, rzecznik Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska