Pesa Bydgoszcz wraca z Berlina z milionową umową z PKP Intercity!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Podpisana w Berlinie umowa między Pesa Bydgoszcz a PKP Intercity jest warta 376 mln zł.
Podpisana w Berlinie umowa między Pesa Bydgoszcz a PKP Intercity jest warta 376 mln zł. PESA / Der Blitz​
Udostępnij:
Podczas międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans w Berlinie, PKP Intercity podpisało umowę z PESĄ Bydgoszcz na naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A. Bydgoska spółka za wykonanie przedmiotu umowy otrzyma 376 mln zł brutto. To kolejny krok we wzmacnianiu parku wagonowego PKP Intercity i zwiększaniu komfortu podróży.

Prace zostaną podzielone na dwa etapy. W pierwszym z nich zostanie wykonana naprawa na 5. poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych 24 wagonów osobowych typu 152A i 35 wagonów 154A. Podczas drugiego etapu, po 18 miesiącach eksploatacji, wagony przejdą przegląd na 3. poziomie utrzymania.

Wagony przystosowane, by pędzić 200 km na godzinę

- Bardzo sprawnie realizujemy naszą strategię taborową. Z planowanych na lata 2017-2023 wydatków w wysokości 7 mld zł zakontraktowaliśmy już ponad 6,4 mld zł. W 99 proc. to są umowy z polskimi producentami, z czego bardzo się cieszymy. W 2030 roku chcemy wejść na poziom 88 mln pasażerów rocznie, w czym pomogą nam takie inwestycje, jak ta realizowana we współpracy z bydgoską spółką. Wyremontowane pojazdy będą służyć pasażerom w całej Polsce – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Po wykonaniu naprawy wagony będą przystosowane do prędkości 200 km/h. Zaoferują liczne udogodnienia dla pasażerów, takie jak: WI-FI, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne. Umowa ma zostać zrealizowana do 2026 roku, a pierwsze wagony z kontaktu zostaną odebrane po 250 dniach od momentu przekazania ich do Pesy.

- Bardzo nas cieszy, że PESA Bydgoszcz może rozszerzyć współpracę z PKP Intercity, realizując kolejny już kontrakt. Pokazuje to zaufanie jakim zostaliśmy obdarzeni przez narodowego przewoźnika. Dzięki temu możemy dołożyć własną cegiełkę do powrotu polskiej kolei na dobre tory - dodał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Owocna współpraca PKP Intercity z Pesa Bydgoszcz

Podpisana umowa to kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. Narodowy przewoźnik odebrał już od PESY 110 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą na piątym poziomie utrzymania. Do parku taborowego spółki dołączy jeszcze 15 takich pojazdów. Zakończenie ich odbiorów, zgodnie z zapisami umowy, planowane jest w drugim kwartale 2023 roku, a wartość całego kontraktu wynosi 540,4 mln zł brutto. W bydgoskich zakładach modernizowane są również składy ED74. Do tej pory spółka odebrała 7 z 14 pojazdów. Wartość całego zamówienia wynosi 275 mln zł brutto, a ostatni zmodernizowany pojazd trafi do PKP Intercity w 2023 roku. Pod koniec 2020 roku PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Tym samym zrealizowana została warta blisko 470 mln zł brutto umowa. Z nowoczesnych wagonów korzystają pasażerowie w całej Polsce. Podobnie jak z wielofunkcyjnych wagonów COMBO.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #2

Casio

Casio Retro A168WEM-7EF

377,00 zł183,00 zł-51%
miejsce #3

Casio

Casio Casio Collection MWA-100HD-1AVEF

471,00 zł235,00 zł-50%
miejsce #4

Casio

Casio G-Shock Ga-2000-1A9

769,00 zł498,90 zł-35%
miejsce #5

Daniel Klein

DANIEL KLEIN EXCLUSIVE 12233-5 zl007a

219,00 zł184,83 zł-16%
miejsce #6

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 308,75 zł1 130,46 zł-14%
Materiały promocyjne partnera

STREFA BIZNESU: USTAWA ANTYLICHWIARSKA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie