Kolejny bank, tym razem Getin Bank, ostrzega swoich klientów przed phishingiem.
Przypomnijmy, phishing to typ oszustwa internetowego, w którym przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia od użytkownika jego osobistych danych lub nakłonienia do określonych działań. Phishing obejmuje kradzież haseł, numerów kart kredytowych, danych kont bankowych i innych poufnych informacji.
Przeczytaj też: Hakerzy udając mBank, czyszczą Polakom konta
Jak podaje Getin Bank, wiadomości phishingowe przybierają zazwyczaj formę fałszywych powiadomień z banków, komunikatów od dostawców, systemów e-płatności i innych zaufanych instytucji. Zainfekowane wiadomości mogą być rozsyłane mailem, poprzez wiadomości w serwisach społecznościowych, komunikatorach lub przez SMSy. Wiadomość zawiera link kierujący odbiorcę na spreparowaną stronę w Internecie, która udaje np. bank. Na fałszywej stronie przestępcy proszą o wpisanie danych dostępowych, co w przypadku banku oznacza podanie poufnych informacji, takich jak login, hasło czy kod z SMS-a autoryzacyjnego. Podane informacje oszuści mogą wykorzystać w celu zalogowania się do konta i kradzieży pieniędzy lub danych.
Jak się ochronić przed phishingiem? Zanim zalogujesz się do swojej bankowości internetowej:
- Sprawdź, czy strona rzeczywiście należy do Twojego banku,
- Sprawdź, czy połączenie jest szyfrowane - adres powinien zaczynać się ciągiem znaków https://, w pasku adresu powinna znajdować się ikona kłódki oraz informacja, że strona należy do Twojego banku.
Czytaj: Nie otwieraj podejrzanych zdjęć na Facebooku. To atak hakerów!
Uwaga, przestępcy często używają bardzo podobnych adresów, które mogą różnić się tylko jedną literą od prawdziwego adresu internetowego instytucji (np. banku).
Zawsze dokładnie sprawdzaj, czy informacje zawarte w SMS-ie autoryzacyjnym są zgodne z danymi transakcji. Zwróć uwagę czy zgadza się numer rachunku, kwota oraz typ transakcji. Pamiętaj, że nigdy nie prosimy o zatwierdzenie kodem SMS operacji, których sam nie zleciłeś.
Korzystaj z najnowszych wersji przeglądarek internetowych i regularnie aktualizuj program antywirusowy. Jeśli korzystasz z Bankowości Mobilnej zawsze aktualizuj ją do najnowszej wersji. Aktualizację aplikacji znajdziesz w sklepie odpowiednim dla Twojego telefonu.
Jeśli podczas korzystania z bankowości internetowej lub mobilnej zauważysz coś niepokojącego, skontaktuj się z infolinią swojego banku.
