Od początku roku na drogach województwa kujawsko-pomorskiego w wyniku potrącenia i "najechania na pieszego" śmierć poniosło 30 osób. Jeżeli ta tendencja zostanie utrzymana, to na koniec roku może paść kolejny czarny rekord.
- W całym 2014 roku w wypadkach z udziałem pieszych zginęło 65 osób, a w wyniku potrącenia 150 osób zostało rannych - wylicza mł. asp. Piotr Duziak z KWP.
W całej Polsce w 2014 roku tylko na przejściach dla pieszych zginęło 296 osób, a policjanci zanotowali 8940 zdarzeń zakwalifikowanych jako "najechanie na pieszego". To dane z raportu Komendy Głównej Policji. Z informacji Eurostatu wynika zaś, że co piąty pieszy będący mieszkańcem Unii Europejskiej jest Polakiem.
Jedną z prób rozwiązania problemu zapewnienia większego bezpieczeństwa pieszym na drodze było wprowadzenie w 2012 roku zaostrzonych kar za nieprzepuszczenie przechodnia znajdującego się na przejściu. Za takie wykroczenie kierowca może dostać nawet 10 punktów karnych. To jednak nie koniec zaostrzania przepisów. Jeszcze w tym roku Sejm ma przyjąć zmianę dającą więcej praw pieszym. Projekt, który powstawał od 2013 roku, a w tym roku zyskał pozytywną opinię sejmowej komisji infrastruktury, wprowadza zasadę, że kierowcy będą musieli ustępować pierwszeństwa także tym pieszym, którzy jeszcze nie znajdują się na przejściu, ale zamierzają na nie wejść. Ten przepis ma szansę wejść w życie w 2017 roku.
Więcej wiadomości z Bydgoszczy na www.pomorska.pl/bydgoszcz.
Według Jacka Grunt-Mejera, psychologa transportu z Uniwersytetu Warszawskiego, to rozwiązanie ma dobre i złe strony.- Należy zapytać, jak będzie rozumiane słowo "wchodzący" - zaznacza Grunt-Mejer, autor bloga "Strefa piesza". - Interpretacja będzie taka, że pieszy, który jedną nogą jest na chodniku, a drugą za chwilę postawi na jezdni, jest pieszym, który "wchodzi na przejście". Jest więc to niewielka zmiana, można powiedzieć, że daje pieszym teoretycznie pół kroku więcej w zakresie pierwszeństwa. Lepszy efekt uzyskamy zamieniając brzmienie tej części ustawy pisząc:"Pieszy zbliżający się do przejścia" - mówi Grunt-Mejer. Jego zdaniem wejście w życie przepisu powinna poprzedzić kampania uświadamia
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje